Anbefalte innlegg

Har oppdaget kranglete svinghjul på en 2004 Touran med 115000 på klokken. Synes dette er i overkant tidlig for slike problemer, men blir vel ikke så veldig overrasket lenger angående disse bilene lenger.

I dag tipset en bekjent meg om en VG artikkel fra oktober 2010 hvor Volkswagen uttaler følgende:

[i]Volkswagen har allerede byttet svinghjul på nesten alle solgte Touran-modeller fra 2004 og 2005, til sammen rundt 1.200 biler. Nå gjenstår bare et tjuetalls biler. Også noen få Passat- og Sharan-modeller fra samme årgang er rammet av feilen, forteller informasjonsansvarlig for Volkswagen, Jan Erik Haugen.

- Vi har hatt det vi kaller en aksjon, igangsatt av fabrikken. Det innebærer at eierne er tilskrevet og reparasjonen har vært gratis, sier Jan Erik Haugen.

- Dette innebærer at Volkswagen har endret konstruksjonen av svinghjulet til det bedre?

- Så vidt jeg kan skjønne er dette nå et overvunnet problem. Slike ting skjer fra tid til annen, og her har alle fått byttet delen kostnadsfritt, sier Haugen.[/i]

Jeg kontakter dermed Møller i Bergen hvor bilen er kjøpt og spør om hvor langt ned i brevbunken de har kommet. Frøkenen i andre enden opplyser at dette kun gjaldt noen ytterst få biler med spesielle kombinasjoner av girkasse og motor. Meg bekjent ble vel 70% av disse solgt med 1.9TDI 105 HK og manuell kasse. Jeg nevner at Volkswagen sier samtlige Touran 2004-2005 modeller, men får til svar at det uansett er for seint.

Mitt spørsmål er derfor:

Er det noen her inne som har fått utbedret denne feilen under denne "aksjonen"?

Hvilken motor/girkasse? Ta med farge på bil og skostørrelse da de sikkert skiller på dette også!

Kan det være at noen som selger mange helt nye biler i Bergen med VW merket i snuten ikke forteller hele sannheten til en som kommer dinglene inn døren i siste liten?

Her er også hele artikkelen.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10041814

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble byttet på før den ble 5år ca 112000km, ble tatt som reklamasjon..... 2004 modell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ble byttet på før den ble 5år ca 112000km, ble tatt som reklamasjon..... 2004 modell

Fikk du brev i kassen hjemme, eller måtte du klore på døren og be på dine knær? Hvem var det som gjorde dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er ikke den eneste med svinghjuls feil. min touran 1.9 tdi 2006 model var en mil fra å runde 90000 km så tokk det kvelden.

siden bilen var mer enn 5 år gammel så fikk jeg ikke dekt noe.

sendte klage til møller at bilen var gått alt for lite til å få en så alvorlig feil, til det svarte de at det er vanskelig å berengne levetid på komponenter.

det kosta meg 24000 kr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant mailn den sendte meg.

Hei.

Beklager å høre om oppstått feil på svinghjulet på deres Touran

Det er vanskelig å anslå levetiden til de enkelte komponenter i en bil, men det er dessverre en realitet at det også ved normal bruk av bilen kan oppstå større eller mindre feil. Dette til tross for at man forventer at de fleste komponentene skal ha en lengre levetid.

Når det gjelder svinghjul er dette en konstruksjon som er endret vesentlig siste 10 år. Tidligere var svinghjul en massiv komponent, dagens dobbelmasse svinghjul har en helt annerledes oppbygning som det dessverre er rom for at feil kan oppstå i.

Du hevder å høre at dette er en svakhet fra Volkswagen, noe vi ikke er umiddelbart er enig i, og at det gjelder mange biler.

Mest sannsynelig stammer disse påstander fra en tidligere VG reportasje om svinghjul på alle merker og modeller fra slutten av 2010.

I denne artikkelen kom det frem at det var skiftet svinghjul på alle Touran fra 2004-2006 , noe som dessverre er feil.

Det som dessverre ikke kom klart frem av denne artikkelen, var at det på en spesifikk modell med 100 KW motor ( 136 HK) med motor kode AZV, ble igangsatt en oppdatering fra fabrikk.

I perioden 2004 til 2006 ble det totalt registrert over 13000 Volkswagen Touran, av disse ble totalt 1200 biler med 2.0 TDI 136 Hk berørt av aksjonen. Aksjon er gjennomført og avsluttet uten kostnad for kunden.

De kunder som var berørt av denne ble tilskrevet/kontaktet.

Øvrige modeller og varianter, som da ikke var berørt, ble ikke tilskrevet.

Ovennevnte oppdatering er gjennomført på alle biler uten kostnad for kunden, for andre modeller/varianter vil det være gjeldende tider for garanti og reklamasjon som vil være gjeldende. 3 år garanti/5 år reklamasjonstid.

Dessverre er din bil et godt stykke utenfor nevnte frister.

I saker som faller utenfor garanti og reklamasjons, vil det til enhver tid være forhandler, som kjenner kundeforhold, utførte service osv, som vil kunne vurdere ytterligere ytelser som goodwill/rabatter osv.

Må således be deg undersøke dette med din forhandler for å se om dere kan komme til en minnelig løsning rundt dette.

Vennlig Hilsen

Kundehenvendelser

Harald A. Møller AS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for tilbakemelding. 1200 biler hørtes litt lite ut på 2 år, men hadde nok vært en realitet hvis kjøperene hadde visst hva de hadde i vente.

Ser for meg forhandler i Bergen når jeg spør om vi skal sette oss ned og komme til en minnelig løsning rundt dette. Hadde jo vært morsomt å prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du brev i kassen hjemme, eller måtte du klore på døren og be på dine knær? Hvem var det som gjorde dette?

Møller ordnet dette da problemet oppstod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.