klikkelyder i front.. 2012 A4

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2012 A4 1,8 facelift. Den skal ha sk elektromekanisk styring. Noen som vet hvordan dette fungerer?

Uansett, når jeg starter bilen og begynner å kjøre kommer det to knepp med ca 1 sek mellomrom. Det kjennes i ratt og pedaler. Og kun når jeg starter. Aldri ellers.

Ikke noe stort problem, bare litt nyskjerrig...: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme selv. Det er en dynamisk styring. Dvs den er veldig lett å manøvrere når hastigheten er lav, f.eks parkering, u-sving eller lignende. Jo mer hastigheten øker, jo mer fast og presis blir den. Meget behagelig.

Angående klikkingen så har jeg det samme. Legger ikke merke til det lengre men det er nok en slags "reset"-metode for ratt og pedaler. Nå har jeg kun lagt merke til dette på rattet, i de jeg skrur på tenning så beveger rattet seg litt. Omtrent som servomotoren får spenning på seg. :) Sikkert normalt.

Hentet fra Audi sin side:

Rethinking for efficiency.

Audi’s electromechanical steering combines comfort and precision with impressively power-saving' date=' modern technology. The steering is relaxingly easy to turn when parking and manoeuvring, while at high speeds it is sportily firm and extremely precise in its behaviour.

Unlike hydraulic power steering systems, the electronic-control electric motor only consumes energy when steering actions are actually being performed. Sensors detect the steering torque and the speed with which the driver is turning the steering, and transfer this information to the steering control unit in the form of an electric signal. This control unit uses the hidden to calculate how much steering assistance is required and precisely actuates the servo motor as required. This achieves a fuel saving of around 0.1 - 0.2 l/100 km compared with conventional hydraulic power steering systems. [/quote']

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk! "Forspranget ligger i teknikken";)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.