#1 Skrevet September 1, 2012 Heihei godtfolk! Har vært med fruen og kjøpt henne ny bil, en 1998 Golf 1,9 TDI (110 hk). Hjemturen skulle være en slags ilddåp. Oslo - Narvik, godt og vel 150 mil. Har nå kjørt 110 mil, og bilen fungerer bra....men! Motoren er veldig sterk og fin, veldig god i bakkene og i forbikjøringene. Men for noen timer siden merket jeg plutselig at jeg kjørte en 1,9 uten turbo. Tenkte at bilen kanskje hadde gått i nødmodus pga ekstreme telehiver eller noe, så stoppet ved en rasteplass og stoppet et par minutter. Startet bilen igjen, og alt i orden. Tenkte jeg skulle sette bilen på prøve ved å bånne fjøla i en oppoverbakke i femtegir. Den holdt trykket rimelig bra oppover, men ved ca. 2100 - 2200 rpm kjente jeg et lite nykk, og bilen var i nødmodus igjen. Har foreløpig kun fått det i femtegiret kombinert med oppoverbakke. Hva kan dette skyldes? For dere som planlegger å skrive at jeg må lese feilkoder: Takk, men jeg er desverre midt i "svingenes konge", eller på E6. Edit: Bilen er ikke chippet. (ifølge forrige eier hvertfall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 1, 2012 Dette problemet hadde fattern på sin passat 1.9tdi fra ca samme tid, var så enkelt som N75 ventilen, kjap og enkel og fikse Men sålenge du ikkje belaster den formye vil den ikkje gå i nødmodus, så burde gå fint og kjøre med, om det er den såklart. Men sjekk med vagcom før du handler deler, så slepper du bomkjøp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 1, 2012 Hadde et liknende problem på en 110 hk, der var det en slange som hadde sprukket ved innsuget tror jeg. Ca 5 cm diameter og ca 5-7 cm lang. Sprekken var på undersiden av slangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 1, 2012 Takk for begge svar, skal undersøke saken nærmere i morgen. Nettopp ankommet Narvik, så nå venter senga! Skal også høre med Tor-Steve her på forumet om jeg kan få låne litt utstyr for å lese av feilkoder Er to ting til jeg lurer på angående bilen; 1. Noe tungstartet ved driftsvarm motor, blir lettere og lettere å starte etterhvert som motoren kjølner. Ved iskald motor starter den på et blunk. Trenger kanskje 2-3 sekunder på starteren når den er varm. Noen tips? 2. Virker som om at ALT av foringer, endeledd, stabstag, you name it, er gåent i forstillinga. Tor-Steve nevnte noe om at disse bilene er kjent for å bli "rakklete" dersom foringer o.l i forstillingen ikke byttes, stemmer dette? Har gått greit å kjøre langs hovedveiene, men når det går sakte i byer og over fartshumper høres det helt grusomt ut Dette burde vel være en enkel affære å ordne opp i? For å si det sånn, jeg kjenner slakken i forstillinga ved å bryte med hendene på forhjulet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 2, 2012 har hatt lignende problemer med en tieligere bil, der jeg lette hodet av meg fordi jeg ikke hadde vac men det viste seg å sitte en f@€.. føler på katalysatoren og den hadde klikke og forårsaket alt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 2, 2012 Noen som har tips til hvor jeg kan finne komplette sett med alt nødvendig for å få en tight forstilling på denne igjen? Helst ikke så sabla dyrt... Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 2, 2012 tøskland er det kjempe billi å kjøpe forstillings deler! http://www.ebay.de evt prøv http://www.ebay.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 2, 2012 Takk for begge svar, skal undersøke saken nærmere i morgen. Nettopp ankommet Narvik, så nå venter senga!Skal også høre med Tor-Steve her på forumet om jeg kan få låne litt utstyr for å lese av feilkoder Er to ting til jeg lurer på angående bilen; 1. Noe tungstartet ved driftsvarm motor, blir lettere og lettere å starte etterhvert som motoren kjølner. Ved iskald motor starter den på et blunk. Trenger kanskje 2-3 sekunder på starteren når den er varm. Noen tips? 2. Virker som om at ALT av foringer, endeledd, stabstag, you name it, er gåent i forstillinga. Tor-Steve nevnte noe om at disse bilene er kjent for å bli "rakklete" dersom foringer o.l i forstillingen ikke byttes, stemmer dette? Har gått greit å kjøre langs hovedveiene, men når det går sakte i byer og over fartshumper høres det helt grusomt ut Dette burde vel være en enkel affære å ordne opp i? For å si det sånn, jeg kjenner slakken i forstillinga ved å bryte med hendene på forhjulet! NR 1: Er nok Kjøletempsensoren som er gåen (G62) Disse dieslene blir gjærne tungstartet når de er varme. Enkelt å fikse selv og billig. (Burde ha lagret feilkode på enten motorstyreenheten og/eller instrumentet. Når det gjelder problemet du beskriver lengre opp, så er det nok lagret feil på ladetrykksregulering over/underskredet. Dvs att den ikke får det turbotrykket som den er ment å ha under foholdet. Det du må sjekke er: Alle vacumslanger og plastrør. Sjekke Klokka på Turboen, Sjekke att Reguleringsventilen fungerer, Sjekke att EGR systemet ikke svetter. Sjekke alle Ladetrykkslangene for sprikker og lignende. Og sjekke oringer for svetting på koblingene mot intercooler. OG til sist sjekke att reguleringsakselen på turboen går knirkefritt, og att intercooleren er tett. OGså viktig med rent luftfilter. NR 2: Ja det er jo slitedeler, men foringene er relativt billige og lette å skifte. Stabilisator foringene låter som regel utrolig mye ved bare litt slakk. Er dette en fwd så kan man jo også sjekke bakstillingsforingene da de har det med å dele seg i vulkinga. - Anbefaler nesten å kjøpe Polyforinger, de koster ikke skjorta over ebay, men varer mye lengre og er lettere å montere selv pluss att bilen blir bedre å kjøre:) Kan nok lett skifte alle foringene på bilen for under 3000kr om du handler på ebay. Mvh B.Beddari 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 3, 2012 Her var det mye god info, takk for det! Regnet nesten med at det måtte være en temp. sensor som gjorde at bilen ble noe tungstartet ved varm motor. Skal ta en skikkelig gjennomgang av slanger o.l denne uken. Er ikke noe voldsomt problem, da det kun kommer ved hardt pådrag oppover i femtegir. Ja, dette er en fwd, men hører svært lite lyder bakfra, virker som om alt bråket kommer fra forstilling. Er også en ekkel knirkelyd (type gummi mot stål), antar at det bare er en foring som gnager. Denne lyden er kun fremme til venstre. Men er det sånn at jeg kun skal bytte foringer? Har hørt at man burde bytte hele stabstag og bærearm/bærekule. Tenker også på disse "bikkjebena" som ser ut som en halvsirkel. Er vel en del av disse foringene som må presses også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...