Anbefalte innlegg

Hei! Har holdt på med bytte av håndbrekksvire på begge sider i dag. En knotete jobb.

Tok passasjersiden først, gikk helt greit. Førersiden var litt kødden. Sleit med det berømte klipset foran og få huket på ny vaier i t braketten foran der. Når jeg endelig fikk huket den på og tredd den inn bak til kaliper, virker den å være akkurat 5mm for kort. Jeg målte lengden mellom ny og gammmel før jeg monterte de, men kan jeg ha klart å byttet om alike vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fytte katta som jeg gruer meg å starte med denne jobben selv:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe litt av en dritt jobb. Brukte 4timer på begge to jeg, og er en avdanket Tømrer.

Lurer på om det hadde gått fortere om eksos og mellomaksel slippes ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde samme jobben tidligere i vår.

Jeg sleit også med at den ene siden ble for kort når jeg var "ferdig"!

Det var dette " t-stykket " som sto feil vei. Jeg vrei det 180 grader rundt, så passa det veldig bra!

 

Ja, det er en knotete jobb og man får nesten bare tilgang til å jobbe med ei hand også mens eksos og mellomaksling henger på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..

Lurer på om det hadde gått fortere om eksos og mellomaksel slippes ned.

 

Definitivt!

Jeg byttet også disse en gang for lenge siden, (må til igjen nå..) og det er utrolig hvor mye enklere det er bare man tar vekk eksosen! 6 bolter til på mellomakselen, så vips har du full tilgang.. (husk å merke godt!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å merke godt? Den skal stå nøyaktig slik den har stått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint om man ikke flytter den, det går seg gjerne til over tid. (sikkert ikke noe problem vanligvis, men alltids greit å safe.. )

Det påstås at man bør bytte pakningen mellom aksel og diff, men det må du nesten se an litt. Den koster uansett ikke stort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt dette forumet altså. Da åker i hvertfall aksel og eksos ned i dag. Har forresten merket en svak vibrerende under kraftig pådrag den siste tiden. Kan det ha noe med denne akslingen å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint om man ikke flytter den.

 

Hva er det man ikke skal flytte?

 

Biltema har en fin sånn 10mm skrallefastnøkkel i kort utgave som er hendig å komme oppimellom for å løse ut mutteren på gjengestaget som holder wirene.

 

Som Tommy nevner så bør en huske hvilken vei t-stykket stod, om ikke krøller en til oppstrammingen, ene siden blir veldig stram, andre slapp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke snudd braketten for jeg tok en side av gangen. Det jeg kan ha gjort er å bytte om på vaierne selv om jeg målte de før jeg monterte. Vel ned må det igjen uansett. Tar ned eksos og akslingen og prøver å snu braketten først

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den lengste wiren på førersiden og den bakerste kroken på T-stykket mot pasasjersiden? Byttet selv i forrige uke, men der ble begge stram. Men det har vel med at forige eier hadde shimset inn t-kroken med et par cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det man ikke skal flytte?

 

Biltema har en fin sånn 10mm skrallefastnøkkel i kort utgave som er hendig å komme oppimellom for å løse ut mutteren på gjengestaget som holder wirene.

 

Som Tommy nevner så bør en huske hvilken vei t-stykket stod, om ikke krøller en til oppstrammingen, ene siden blir veldig stram, andre slapp...

 

Flensen der mellomaksel går innpå diff. Det skal ikke spille noen rolle om man snur de i teorien, men 'alle' mekanikere vil merke både aksel og flens før demontering så man i allefall unngår den variabelen hvis det skulle begynne å vibrere etter montering! :)

 

Ja, de fastnøklene er geniale! : ja :

 

Jeg har forøvrig aldri rørt den mutteren, mine wire var 'akkurat passe' når jeg byttet forrige gang!

 

Forøvrig også en ypperlig anledning til å sjekke hvordan tanken har det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja hadde vært kjekt med et svar her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde denne jobben for en måned siden. Jeg tok også ned eksos og mellomakselen. Hvis jeg husker riktig, så er den venstre vaieren den lengre av de to, men jeg er plutselig ikke helt sikker... Men, hvis den ene gikk lett på og den andre virker for kort, så tipper jeg du har byttet de om.

 

Det eneste jeg husker er at den venstre vaieren har en ekstra gummiforing på seg, det er fordi denne går gjennom varmeskjoldet til venstre indre drivknute, og der skal gummiforingen sitte. Dermed er det lett å identifisere den venstre fra den høyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, førersiden har den ekstra gummiforingen på seg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da har jeg i hvertfall virene på riktig side. Begynner snart Å Plukke de ned igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den lengste skal på v side skal den da på kroken lengst bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd alle mulige varianter med kort og lang omhverandre og foran og bak på braketten. Min konklusjon er at braketten må skrus tilbake okke som. Spørsmålet mitt da er hvordan justerer man hver side om det skulle bli forskjellig bremsevirkning bak der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når wieren har stått lenge, har jeg av erfaring merket at håndbrekkarmen på caliperen har vært treig. Dette gjør at fjæra på caliperen ikke klarer å dytte håndbrekkarmen og wire helt ut. I utgangspunktet så skal t-kroken tilpasse seg selv om den da ikke er rusten eller skadet på annen måte. Må da plukke i stykker caliper og smøre opp håndbrekkarmen. Er en forholdsvis grei jobb om man har litt tolmodighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt av begge fjærene på armen på calipperne og smurt opp. løse og fine de nå. Det er bare casen med vaierne. når jeg har huket på på ene siden blir den andre ca 5mm for kort. Braketten må skrues tilbake. Kan disse vaierne strekke seg over tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.