Trenger råd, bytte hjullager eller ikke ?

Anbefalte innlegg

Hei,

usikker på om dette er riktig plass men prøver meg :P

Driver å restaurerer en mk1 golf 83 mod som hadde gått ca 130 000 km før den ble parkert for ca 7 år siden. Stått i ro og bare kjørt inn/ut av låve et par ganger.

Har nå tatt ned alt av forstilling etc og driver å restaurerer bærearmer, bremsecaliper etc. har sandblåst barearmer etc, skal bytte "innmat" i bremsekaliper, foringer etc så det meste blir som nytt.

Spørsmålet er om jeg burde bytte hjulager samtidig ? kikket litt på nett og trenger nok presse + at å få av hjulnav ser vanskelig ut. Så vidt jeg husker var det ikke noe ulyd/slarke etc. Har tenkte å sandblåse spindel og lakke opp etc etc.

Er det dumt å ikke byttea hjulager nå ?

takknemlig for svar og tips etc : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedelig å finne ut 1 mnd etter at du er ferdig at hjullager er gåent så du må skru ned igjen alt da.. :)?

vurderingssak det der :)

Er nok alltids noen som kan hjelpe til med presse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedelig å finne ut 1 mnd etter at du er ferdig at hjullager er gåent så du må skru ned igjen alt da.. :)?

vurderingssak det der :)

Er nok alltids noen som kan hjelpe til med presse :)

Ja tenkte vel at siden alt var tatt av bilen og tilstand uviss så var det kanskje smarteste å ta det nå. Noen som har et triks til å få av hjulnav uten presse ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 20t pressa holder ikke til hjullager. Hvertfall var det ikke nok til de på passaten. Men det manuelle verktøyet fra biltema gjorde susen. det koster 900kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 20t pressa holder ikke til hjullager. Hvertfall var det ikke nok til de på passaten. Men det manuelle verktøyet fra biltema gjorde susen. det koster 900kr.

du har ikke link eller varenummer ?:o: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke dette til å dra av hjulnav også?: klø :

Jepp, følger med noen lange bolter som man bare skrur gjennom bolthullene og terser av navet. Dette settet er rett og slett genialt:) Og det er det til 899 jeg mener;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock :Takk for svar!!: rock :

Genialt, da blir det en tur til temaene på mandag.

Er det en fordel å ha hjulnav og svindel montert på bilen når man skal ha det av ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rock :Takk for svar!!: rock :

Genialt, da blir det en tur til temaene på mandag.

Er det en fordel å ha hjulnav og svindel montert på bilen når man skal ha det av ?

Det er litt moment som skal til for å skru lageret ut, så er vel greiest at det sitter fast hvis du ikke har noen annen måte å feste det på. Har bytta 2 lager med det biltema verktøyet, og det er genialt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en anna løsning som koster ca det samme som verktøyet er å høre med ett lokalt frittstående verksted om hvor mye de skal ha for å presse ut gammle hjullager og inn med nye, når du kommer med delene løst og har lager. burde ikke koste allverden det heller, kjekt alternativ hvis man ikke har utstyr til det! må sefølgelig finne ett verksed som er litt "rund i kantene" og kanskje få en ca pris på forhånd kan være greit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk forsvar, har tenkt tanken på å finne et verksted men så er det med tid osv...samt at jeg må gå over spindel og varmeskjold etc før i hvertfall hjulnav blir satt på igjen. Prøver meg på Biltema settet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og brukt biltemasettet flere ganger, det går som en lek, bruker elektrisk muttertrekker i tilegg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips om det Biltema settet, selv med min 7-8 tomler gikk det som en lek : rock : fikk tatt begge på under en time, både hjullager og nav:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.