Kan en kranbil gjøre skade på bilen? Elektrisk

Anbefalte innlegg

Kom hjem i går. 1 time senere kom det en stor kranbil for å hente stilasje osv. Han gikk rundt med en fjernkontroll på magen. Jeg skulle flytte bilen et par meter. Hentet nøkkelen, men fikk ikke åpnet med å trykke på fjernkontrollen. Hentet reservenøkkelen. Ikke noe liv der heller. Åpnet manuelt. Startet bilen å kjørte frem. Sjekket alle sikringene uten at jeg fant noe galt.

Etter 20 min når kranbilen var borte skulle jeg kjøre bilen ned i veien da kranbilen skulle komme en gang til. Testet fjernkontrollen på nøkkelen noen ganger og da fungerte den. Trykket flere ganger på den andre nøkkelen og da funket den også.

Startet bilen og da oppdaget jeg at innebygget Navigasjon PLUS måtte sette inn kode på. Slikt har skjedd når jeg er tom for strøm på batteriet. Bilen startet og alt fungerer greit i dag også.

Kan kranbilen ha noe med dette å gjøre? Kan den slå ut hjernen i bilen eller hva som kan ha skjedd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan ikkje gjere noke direkte skade, men om frekvensen er riktig kan den både hindre at sentral lås signalet går gjennom, den kan og (om den treffer riktig frekvens) låse opp og igjenn bilen (liten sjangs, men den er der). Då ein radiokontroll har mykje kraftigere signal enn nøkkelen din kan den "overdøye" signalet for å låse opp/igjenn, samme metode tyver bruker da du parkerer bilen din, blokkerer signal så du ikkje får låst.

Og når du låser opp manuelt uten å bruke sentrallås/med sentral lås ute av funksjon trigger du og ein sikkerheitsfunksjon. Så det kan nok forklare kvifor du måtte slå inn kode da du brukte sentral lås neste gong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan ikkje gjere noke direkte skade, men om frekvensen er riktig kan den både hindre at sentral lås signalet går gjennom, den kan og (om den treffer riktig frekvens) låse opp og igjenn bilen (liten sjangs, men den er der). Då ein radiokontroll har mykje kraftigere signal enn nøkkelen din kan den "overdøye" signalet for å låse opp/igjenn, samme metode tyver bruker da du parkerer bilen din, blokkerer signal så du ikkje får låst.

Og når du låser opp manuelt uten å bruke sentrallås/med sentral lås ute av funksjon trigger du og ein sikkerheitsfunksjon. Så det kan nok forklare kvifor du måtte slå inn kode da du brukte sentral lås neste gong.

Bare for å korrigere.

sjansen for at du kan låse opp og igjen om du treffer på frekvensen er lik 0.

det klarer du aldri da koden består av tonesignal som ligger på bærebølgen.

Men ja du kan blokkere signal. (kan tenke deg hvordan det blir på en stor parkeringsplass: haha :) blir mange som : klø : seg i hode da:evil:

Det finnes forøvrig 2 frekvenser som blir brukt til fjernkontroller for bil, en ligger på ca 430 mHz og den andre ligger på ca 830 mHz.

Jeg har mine tvil om den fjernkontrollen han brukte for å styre kranen er helt lovlig om den blokkerer signalene slik om det er i 430 mHz området han sender. da dette er midt i et frekvensbånd for radioamatører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å korrigere.

sjansen for at du kan låse opp og igjen om du treffer på frekvensen er lik 0.

det klarer du aldri da koden består av tonesignal som ligger på bærebølgen.

Men ja du kan blokkere signal. (kan tenke deg hvordan det blir på en stor parkeringsplass: haha :) blir mange som : klø : seg i hode da:evil:

Det finnes forøvrig 2 frekvenser som blir brukt til fjernkontroller for bil, en ligger på ca 430 mHz og den andre ligger på ca 830 mHz.

Jeg har mine tvil om den fjernkontrollen han brukte for å styre kranen er helt lovlig om den blokkerer signalene slik om det er i 430 mHz området han sender. da dette er midt i et frekvensbånd for radioamatører.

Jeg har nylig skiftet ut fjærnkontroll systemet til LNG lastearmene der jeg jobber, og vi kjører 433mHz. Om det området er forbeholdt radio amatører, er jeg i tvil.....

Vi bruke Cavotec kontroll, og de lager mye fjærnkontroller til kraner og lignende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radioamatører kan buke dette området i 70 Centimeter båndet: 420.0-450.0 MHz, og bruke CW, Phone, Image, MCW, RTTY/Data.

Sannsynligvis med begrensninger på effekten ut. Men jeg tviler på at det er forbeholdt kun radioamatører, da det er mya annet som bruker dette området.

Hilsen LA3UJA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er et vanlig problem hos mange. stort sett alle kraner fra palfinger bruker samme frekvens som standar og når kontrollen på kranen er aktiv fungerer ikke ting rundt.

dette er en sikkerhetsmargin på kontrollen på krana som gjør at det ikke skal komme inn signaler som kan forstyrre krana.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nylig skiftet ut fjærnkontroll systemet til LNG lastearmene der jeg jobber, og vi kjører 433mHz. Om det området er forbeholdt radio amatører, er jeg i tvil.....

Vi bruke Cavotec kontroll, og de lager mye fjærnkontroller til kraner og lignende.

Ordla meg litt feil

Radioamatører har primærstatus i dette området. Og området dem tillatelse å sende i er 430 til 438 Mhz.

meg bekjent skal kraner i Norge gå på 440-442. 8 frekvenser der dem kan bruke.. og max utstrålt 100mW E.R.P.

En radioamatør kan forøvrig bruke 300 W i samme området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare legge til at trådløse ringeklokker kan også slå inn på fjernstyrt sentrallås.

Opplevde det en gang med gamle bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at den tråløse sentralåsen ikke funker flere ganger både med privat og firmabil når det er kranbiler i nærheten gikk ei stund før eg koblet det:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.