Erfaringer med 18" vinterhjul

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bestilt meg ny Passat 122hk TSi R-line som blir levert meg i midten av oktober. Bestilte ikke vinterhjul fordi jeg tenkte å bruke R-line felgene(VW Mallory) som vinterfelger og kjøpe 20" sommerhjul når den tid kommer.

 

Nå har jeg selvsagt begynt å lure på om 18" vinterhjul blir for stort og bredt. Er det noen som kan si noe om hvordan det er å kjøre på skikkelig sørpeføre med f.eks 225/40-18? Hva med blank is? Blir det helt "kjelke" eller funker det ganske greit? Regner med at det ikke er noe problem på skikkelig snøføre?

Ser for meg at R-line felgene er 8" brede, hvilke dekkdimensjoner kan anbefales hvis jeg vil ha noe smalere dekk enn 225? finnes for eks. 205/50-18? Kan legge til at jeg bor på indre nordmøre,

 

Generelle erfaringer med brede vinterhjul mottas med takk. :)

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

18 kjenner jeg ikke til. Men hadde 215/45/17 på gamle bilen. Fungerte knall det ihværtfall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 18" vinterfelger med Minerva og Nankang vinterdekk på S6en min, 225/40-18, fungerer greit det :)

Tingen er vel at om du skal ha piggdekk så gjelder "smalere" dekk, og piggfritt så gjelder bredere dekk, husker ikke forklaringen bak det.. Men bredere = mer grep, på visse forhold da, såklart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Investerer du i gode dekk er det ingen problemer i det hele tatt.

 

Jeg kjørte på 235/35/19 i fjor vinter uten å ense problemer, verken is, sørpe eller pudder laget trøbbel. Dette var da Nokian Hakka R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde da også quattro, og det har jo litt og si.. Har du FWD eller 4motion på nye bilen? På min A3 med FWD hadde jeg først 17" vinterfelger som ble byttet ut med 16" (205-55-16) fordi jeg synes det var dårlig grep med 17" (225/45-17) dekk..

 

A3'en jeg hadde med quattro var det null problem med 225 og 17"..

 

Dekkmerke er vel også vesentlig.

 

Men er det ikke bedre grep med smalere dekk på vinteren? Mener jeg alltid har hørt det. Er vel en grunn til at de bruker smale dekk i rally osv.. Mindre flate som er i kontakt med bakken osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde da også quattro, og det har jo litt og si.. Har du FWD eller 4motion på nye bilen? På min A3 med FWD hadde jeg først 17" vinterfelger som ble byttet ut med 16" (205-55-16) fordi jeg synes det var dårlig grep med 17" (225/45-17) dekk..

 

A3'en jeg hadde med quattro var det null problem med 225 og 17"..

 

Dekkmerke er vel også vesentlig.

 

Men er det ikke bedre grep med smalere dekk på vinteren? Mener jeg alltid har hørt det. Er vel en grunn til at de bruker smale dekk i rally osv.. Mindre flate som er i kontakt med bakken osv

 

Smalere dekk på snø gjør at dekket ikke flyter på snøen, men "faller" ned til fast feste. Da får man bedre grep ved masse løs snø.

 

Jeg har aldri merket spesiell forskjell på 17" og 16" på vintern, men nå skal jeg prøve 18" så blir jo gøy å se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med 8/10x18 med 225 / 245/40-18 piggdekk og 235/35-19 piggfritt på 9x19 på Sciroccoen. Synes det går greit, både på saltede veier i hovedstaden, kronglete veier i bygda og rundt om kring på fjell og hoppbakker rundt om kring i landet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Er nok desverre bare en fwd jeg har bestilt.

 

Regner det stemmer det som blir nevnt lenger opp her at dekkmerke har mye å si. Kjørte med goodyear ultragrip ice+(tror jeg de heter) på audien forrige vinter og det var helt suverene dekk. Har tidligere brukt både michelin og continental, men ingen av de kunne måle seg med goodyear dekkene.

 

Hvilken dimensjon vil passe best på en 8X18" vinterfelg, vil det bli for mye strekk med evt 205 eller 215 bredde?

 

Mvh

Per

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at 225/40/18 fungerer fint jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er med dekkbredde og grep, er det at når dekket treffer isen, så begynner isen å smelte pga varmen friksjonen gir. Dette skjer ett antall cm fra "fronten" av dekket, og vannet som etterhvert da kommer er glatt. Så til lenger ett punkt på dekket har vært på isen, jo dårligere grep.

Fordelen med bredere dekk, er mer flate som er på usmeltet is, og bedre grep som resultat.

Men bredden gjør jo noe med slapsplaning da...opplevde vinteren som var full slapseplaning i 55km/t med 205bredde...og da var det ikke isgrep jeg savnet...så må vel velge hvilket kompromiss en vil inngå.

 

En annen ting, lavere profil vil bli hardere med underlaget enn høy profil. Mindre gummi til å ta opp brå bevegelser på rattet osv, det vi liker som styrerespons på sommeren. Og det gjør at lav profil lettere river seg løs fra festet, enten en er brå på rattet eller det er humpete vei.

Men ofte kjøres jo vinterdekk mest på våt saltvei, så da gjør jo ikke det så mye om en må ta det litt roligere når det er is.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 225/40-18" på mine 8x18" vinterfelger, funker bra det. Vredestein Snotrack Extreme er dekkene jeg har.

I -skikkelig- sørpeføre er det ikke så veldig koslig, men funker med å ta det med ro. Ellers er jeg meget overrasket hvor godt den tar seg frem (har quattro) med en slik dimensjon og attpåtil piggfritt.

 

…MEN, er bilen veldig stiv, vell, da seiler du titt og ofte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ta dekkdimensjonene alt for bokstavlig, de er størrelser og ikke mål i millimeter. Mine 225/45 Nokian vinterdekk har en tydelig strekk på 7,5" felg, mens 235/40 Sport Contact sommerdekkene buler på 8" felg. Tipper Nokiandekket er 4-5 cm smalere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det heller ikke bredden på mønsteret som er oppgitt på dekka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde da også quattro, og det har jo litt og si.. Har du FWD eller 4motion på nye bilen? På min A3 med FWD hadde jeg først 17" vinterfelger som ble byttet ut med 16" (205-55-16) fordi jeg synes det var dårlig grep med 17" (225/45-17) dekk..

 

A3'en jeg hadde med quattro var det null problem med 225 og 17"..

 

Dekkmerke er vel også vesentlig.

 

Men er det ikke bedre grep med smalere dekk på vinteren? Mener jeg alltid har hørt det. Er vel en grunn til at de bruker smale dekk i rally osv.. Mindre flate som er i kontakt med bakken osv

 

 

Så det du sier er at det er dårligere grep på 17" vs 16" i samme dekkmerke. Merkelig spør du meg...

 

Det at de kjører smale dekk på rally har litt andre ting å gjøre, de har jo PIGGER.

 

Kjørte over 20000km i vinter på mine 225/45-17 hakka 7 da på FWD senket Caddy 2006 mod, det funket som bare det. Jeg kjører mye trønderlag ned til Leirvik i sogn, Bergen Oslo osv så kjører på alle typer fører. Sognefjellet er ikke bare bare på vinteren men de har fungert supert. Minuset er mye sørpe (bredde dekk) eller snøskavler på grunn av senk ;).... Blir stort sett irritert på alle andre som kjører 70-80 km/t på is og snø ;)

 

Har 3 biler som går på Nokia Hakka 7, 16" 225 på Caravelle, 17" 225 på Caddyen og 18" 225 på RS4. Anbefales virkelig

 

 

Det viktigste er å kjøpe dekk som er gode, ikke billige med høy hastighetskode;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 225/40-18 min forrige bil med Michelin X-Ice2. Det gikk som gull, spesielt på is-føre/hardt 0 føre:D Var aldri usikker med den, foruten i innkjøringsfasen når dekkene var nye:P

 

Men som tidligere sagt oppover her, så var også disse vanskelige og dårlige i løst føre, slaps etc... Kanskje noe med stivt oppsett på bilen å gjøre dette tror jeg:P

 

Og komforten synes jeg var veldig god, spesielt i forhold til 215/35-19 som jeg kjørte med på sommer:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.