#1 Skrevet September 10, 2012 Problemet gjelder ein A4 b5 96 mod, 1.8Tq aeb. Motor går ujevnt ved tomgang og ved pådrag. Ved tomgang kan den gå veldig bra en stund, plutselig dropper den all turtall og brommer litt før den går opp igjen til normal. Ved pådrag dropper den plutselig all kraft, deretter kommer den tilbake, dette i korte intervaller. Den lugger på en måte. Problemet ligger på 2000 - 3000 omdreininger. Over det går den som regel rent. Monterte nylig turbotrykksmåler der trykket viste seg å ligge på usle 0.2 -0.3 bar.. Tok VAGCOM diagnose på bilen, der fikk eg opp feilkoden: 16486, som er luftmengdemåler. Jeg har prøvd 3 forskjellige LMM'er nå, og ingen går renere enn andre. Når eg har motoren i gang og plugger av kontakten til LMM'en går den fint, i det eg setter den på igjen, går det 3 sek så dropper turtallet helt og brummer før den kommer opp igjen. på samme måte som den plutselig gjør når den ellers går på tommgang. Alle ledningene fra LMM har kontakt inn til hjernen, og alle ledningene har kontakt seg i mellom, bortsett i fra en (grønn), men den og har kontakt inn til hjernen. Det er og montert ett eller annet "powerfilter/sportfilter", altså ikkje orinal luftfilterboks. Lurer veldig på hva problem som kan skyldes denne oppførselen? Noen som har vert borti det samme, eller som har noen formeninger?! Utrolig lei av juksing, høyt bensinforbruk, og slapp motor!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2012 får vel feil på luftmengdemåler om du har lekkasje på trykkgata di og trur eg, det vil iallefall lugge og hoste litt når du trykker på. harmonerer jo bra med at du har dårlig turbotrykk, og våre ute for at wg er gåen på dei bilane der, då fekk ein og mykje rykking, og eit helsikes bensisnforbruk. Men ville testa trykk fra turbo til innsug. Var forresten borti ein bil der innsuget i seg sjølv var løst med samme symptom, enkel måte å sjekke trykkrøra er å ta av slange ut fra turbo, og inn på innsug, plugge me colflaske og borre hull i flaska og sette på rundt eit bar trykk.. om det lekker så finn du det iallefall da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 17, 2012 Bilen går utrulig ujavnt fortsatt. Har ikkje fått prøvd så mykje forskjellig ennå, tenkte eg skulle kjøpe en boks med startgass i dag og prøve meg fram for å sjå om det eventuelt er lekkasje noen plass. Får ikkje tid eller område til å skru før helge, så blir simple feilsøkingsmetoder inntil det. Kan legge til at det suser voldsomt frå bensinlokket, nett som om det er et voldsomt vakuum der, dette er ved kjøring og etter stopp står den fortsatt og suser ei heil stund etterpå. Er i ferd med å bestille helt ny LMM og få tak i nytt K&N filter av et slag.. Nokon som har noko formeiningar eller forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 17, 2012 Ny lmm og nytt orginalt filter(slipper du å ødelegge den med oljen kn/andre opne filter bruker) er mitt beste tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 18, 2012 om det er mykje vakum i tanken skyldes det at kolfilteret (avluftingsfilter) er tett, ligg i innerskjermen på passasjerside framme, denne koster rundt 1000 kr på møller, om den er tett så blir bilen vanskelig på tomgang iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 18, 2012 Takk for hjelp! kjøpte meg LMM rensespray i går, og nytt konfilter, men lite skjedde. den gikk litt reinare, men fortsatt langt i fra sånn den skal. Gårsdagens diagnose viste feil på LMM og G28 sensor, Engine Speed Sensor. Bilen er blitt veldig tungstarta siste dagane og.. Tenkte eg skulle få sendt av gårde ein bestilling hos NBS i dag så det er håp om å få skrudd til helge. Får LMM hos de, men finner ikkje G28 og de har nok ikkje den lokket til org. luftfilter som eg mangler.. Har du noko meir info/bilde ang. kolfilteret Tomas? korleis komma til det, og eventuelt demontere osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 18, 2012 av med hjul, og skru ut inneskjerm, ellers er det ganske rett fram egentlig. Ikkje store problemet å skifte. Men feil på g28 sensor kan og indikere tenningsreim feil, lenge sida register reima har blitt skifta? Sensoren set ved girkassen nær svinghjul(tannkrans), meiner desse er enten i orden eller ikkje, pleie ikkje bli dårlig/feil signal i dei. set og ein i framkant oppe på toppen som måler kamhjulet, så om timinga der ikkje stemmer får du feil på sensor iallefall. Prøv å roter motor manuelt med ei skralle på reimskiva og finn tenningsmerke, skal vere eit på reimhjul nede, eit oppe på kamhjul. stemme desse ikkje så IKKJE bruk bilen. Sjekk og visuelt om reima ser slitt ut eller om den er stram nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 18, 2012 Okei, takk for mykje info! Får ta ein tur på møller og hører etter kolfilter.. Skjønner ikkje heilt den koden fra diagnosen eg heller.. Men bilen er blirr vrien å starte siste dagene, men kan ha noe med gåen LMM, kolfilter og nødmodus å gjøre.. Reg reim var byttet for 10 000 siden når eg kjøpte bilen, eg har kjørt den 5 000 etter det.. Den har ikkje vert noe startproblemer med den tidligere, så tror ikkje det er noko fare for feilstillte kamdrev elns. Med mindre noko har justert seg sjølv.. Sletter gamle feilmeldinger og kjører litt i dag, så me sjå ka rapporten viser i kveld.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 19, 2012 Har brukt litt tid på bilen i ettermiddag, får fotsatt 0 feilmeldinger ved diagnose. Eg testet Basic settings.. verdiene forandret seg ved forskjellige turtall som det skal. Bilen lader fortsatt ikkje meir enn 0.2 bar og jukser litt!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 19, 2012 Bilde av vagcom verdiene ved Basic settings.. nokon som har noko innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 20, 2012 ville fortsatt sjekka om reg reima er stram, om jobben ikkje er gjort skikkelig kan den slakke seg, og til slutt hoppe over eit par tenner, og da har du havari. Men om den er stram er det berre å begynne å leite etter lekkasjer, om det ikkje er lekkasje så må du sjekke wastegate/n98 og sjekke at det fungerer. Men eg held ein knapp på lekkasje i trykkgata 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 21, 2012 Skal gå over det meste i helge. Har diagnosert to gonger til no, still no faults.. I går så presset eg bilen hardt på 3giret, med relativt lavt turtall i bratt oppoverbakke, etter kvert begynte den å jukse som faen, og ladetrykket steg til 0.4bar men ingen endring i fart elns, berre juksa som faen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2012 Har i dag bytta LMM (ny fra NBS) og nokon vakuumslangar, etter dette så fikk eg full respons på turbotrykket 0.5-0.6 bar Samtidig hadde eg bytta til original luftfilter, dette skapte problem. Når org. luftfilter var på, så jukset bilen mykje, gikk ikkje gjevnt på tomgang eller ved pådrag. Bytta derfor tilbake til konfilter, då gjekk bilen veldig bra på tomgang, og opp til 3-4000 omdreiningar, då begynner juksinga for fullt. Av og til frå 3000, men frå 4000 er det berre kødding. Kutter pådraget og kommer tilbake og kuter igjen og sånn går det videre. Turbotrykket faller ikkje i det hele tatt. Virker som om motoren ikkje klare levera nok bensin i forhold til luft, når turtallet når 4000. Passe drittlei av at det aldri skal gå skikkelig! : bh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 24, 2012 Rensket kolfilter og.. Lot bilen stå nokon timar før eg starta opp og kjørte igjen, vips(!) så var den frisk som ein fisk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 24, 2012 e dillefeila so e vanskelig å finne men desto herligare når ein finn dei! gratttulere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 24, 2012 Rensket kolfilter og.. Lot bilen stå nokon timar før eg starta opp og kjørte igjen, vips(!) så var den frisk som ein fisk! Hvor ligger det filteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...