Hjelp! Erfaringer med 18" vinterhjul på Golf 6?

Anbefalte innlegg

Som topic sier er jeg ute etter erfaringer med 18" vinterhjul på Golf 6... ikke primært hvilke dekk som er å anbefale, for der skal jeg ha på Nokian Hakkapelita 7 piggdekk, men hvordan dette er å kjøre med på en så liten bil? Har selv kjørt mye med både 18" og 19" på vinteren, noe som har fungert yppelig, men dette har vært på større biler og med meg selv som bruker.

 

Utfordringen på Golfen er ikke 18" vinterhjul i seg selv, men sjåføren som skal bruke bilen... det er min samboers bil, og selv om hun er "godt voksen" har hun ikke tatt lappen før nå, og er således en fersk sjåfør. Vil 18" piggdekk (trolig i dimensjon 225/40-18"?) kunne gjøre kjøringen på nord-norsk vinterføre til en enda større utfordring enn hva det i utgangspunktet er, eller burde det gå greit. Tenker da på fremkommelighet, at det blir lettere at bilen skrenser etc. Ville dere heller ha vurdert 17" (med 205/50-17" dekk), eller rett og slett bare satset på de originale 15" hjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig smak og behag egentlig.

 

Tingen med dekk med lav profil/stivere dekkside er at de vil ha bedre grep helt til de slipper. Når de først slipper er det verre å få feste igjen. Med andre ord er det lettere å føle om man er i ferd med å miste grepet med dekk med høyere dekkside.

 

Jeg vil påstå at 17" med 205/50-17 er et godt alternativ for en bil som både skal se bra ut og ha relativt sportslige kjøreegenskaper de dagene det ikke er spesielt glatt. Om du ikke bare skal kjøre i Tromsø by, men litt rundt på ymse landeveier hvor det ofte ligger mye is og evt. hull i veiene kan det også være godt å ha litt gummi å fjære på, både for komfortens del og med tanke på å holde felgene runde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt 205/50R17.

 

Har kjørt det i flere vintre på en -03 Passat og kommer til å velge det til min -07 Touran - dog piggfritt.

 

225/40R18 kan på en relativt liten og lett bil ha en tendens til å "flyte" oppå snøen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for veldig gode og fornuftige svar :)

 

Begynner vel i større og større grad å dele deres oppfatning, særlig siden det er en blodfersk sjåfør som i all hovedsak blir brukeren av bilen. I tillegg er jo 205/50-17" en billigere dimensjon i innkjøp enn 225/40-18", og det gjør jo heller ingenting ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/40 slår og rister veldig mye mer enn 205/50 på brutt is, så komfortmessig er det tydelig forskjell på B6/7 A4 i hvert fall. Spesielt på skrapt veibane.

 

Maxi Ice 18" plante lett på slaps, mens smale 17" Nokian føltes myke og deigete med godt pådrag ut av sving. Smak og behag, men hvis en ikke har glede av å gasse ut hekken på bilen er det vel mest utseende som gjør at en "må" ha 18"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde 225/40-18 på min mk6, det funket fjell det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører også 225/40-18 på min mk6 og det funker helt fint det. Kan ikke huske at det var noen ulemper med det forrige vinter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter de 2 siste, kjører 225-40-18 på golf 5 og synes det funker glimrende:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig funker det fint, men det er ikke dermed sagt at det er det beste alternativet.

 

Også er det verdt å merke seg at mengden snø og is på veiene i Troms ofte ikke er helt sammenlignbare med veiene i Oslo og Bergen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet her er jo : er det hun eller du som vil ha 18" ? For er det du som synes mest om dette og hun som ikke bryr seg ?

Hvis det er tilfellet så gå for orginalt ! Billigere for deg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger vel i kortene at jeg vil ha 18" (eller i det minste større hjul enn originalhjulene), mens hun ikke bryr seg... dessverre må jo bilen se presentabel ut der den bruker å stå på gårdsplassen, og det gjør den ikke med kjipe 15" hjul ;)

 

Solgte uansett originalhjulene i går, så i dag eller i morgen blir 17" bestilt :) Takk for all hjelp og innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde scirocco med 225/40*18 contact 5. Aldri igjen sier jeg. Fryktelig å kjøre på vinteren.

Har golf 6 stasjonsvogn nå. 205/50*17. Conti contact 5,veldig fornøyd med dette.

 

Dette er da MIN erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.