Fjerne webasto på Touran, men allikevel få varm bil om vinteren?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 05 Touran som webastoen har tatt kvelden på. Har sjekket pris på ny og de ligger på mellom 6-8000,- fra møller, syntes det er rimelig dyrt for noe som ikke er særlig holdbart. Så da er spørsmålet, går det ann og koble vekk (koble om) det systemet men allikevel få varm bil om vinteren? Evt andre løsninger som hadde fungert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok ikke noen altarnativ her desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, var litt redd det:) Men hvordan fungerer det sytemet egentlig? Og hva er grunnen til at det ikke går ann og gjøre om? For det finnes jo dieselbiler uten webasto som fint holder varmen om vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre biler klarer seg uten hjelpevarmer, nyere har en eller annen form for hjelpeoppvarming i kaldere klima som i norge, det går selvsagt an å bygge om, men det er vil nok bli endel styr å få dette til......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men finnes det noe sted det går ann og kjøpe overhalte eller må man kjøpe nytt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er hele gått i stykker? Det finnes jo rep/servicesett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på hvor den er plassert i touran er mitt beste tips å bytte den komplett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes verksteder som kan fiske, det jeg vet er Palmberg i Drammen. Men Hellanor er jo forhandlere, så di burde kunne hjelpe. Møller er gjerne det dyreste alternativet. Og at den har tatt kvelden, så er det mest sannsynlig at den trenger en ny tennplugg. 99% av døde webasto'er har det problemet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til oss på Fyksen Servicesenter på Lillehammer så skal vi fikse varmeren din ! Vi driver MYE med eber og webasto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok som de fleste sier her mye rimeligere å få reparert denne en å fjerne / bytte.

Ta kontakt med Roger på Fyksen så ordner de dette enkelt for deg. Regner med at de har avlesningsutstyr så de kan få opp hva som er feil og få utbedret dette for en rimelig penge. Er du litt nevenyttig kan man såklart kjøpe repsett selv også. Trenger du å ta den ut av bilen over lengre tid trenger man kun å få satt selve kjøleslangene sammen for at sirkulasjon skal fungere. Dette er jo evt det du trenger å gjøre for å bruke bilen uten varmeren generelt men vil absolutt ikke anbefalle det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes verksteder som kan fiske, det jeg vet er Palmberg i Drammen. Men Hellanor er jo forhandlere, så di burde kunne hjelpe. Møller er gjerne det dyreste alternativet. Og at den har tatt kvelden, så er det mest sannsynlig at den trenger en ny tennplugg. 99% av døde webasto'er har det problemet...

Ny tennplugg ? :P

Etter min erfaring så kan det være brennkammeret, vannpumpen eller til og med styreenheten som sitter i viftedelen. Må nok leses ut feil for å finne hvem som kødder det til. Er ikke så avskrekkendes dyre jobben hvis du kan gjøre noe selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok som de fleste sier her mye rimeligere å få reparert denne en å fjerne / bytte.

Ikke alltid den rimligst løsningen er best på sikt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til oss på Fyksen Servicesenter på Lillehammer så skal vi fikse varmeren din ! Vi driver MYE med eber og webasto.

Hva tar dere evt. for en diagnose/sjekk for å se hva som er feil/må gjøres?

Står i serviceheftet på bilen min at det er fikset noe med webasto tidligere, men har ikke sett snurten av den etter jeg kjøpte den. (Forrige eier visste ikke at det var på bilen engang....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kom det mye gode tips ja:) Jeg har lest ut feilkode på den og mener det var brennkammeret som var defekt? Jeg husker ikke helt i farta.. Den er i allefall helt død og hjelper ikke restarte den. Repsett hadde jo vært gull for jeg skrur selv så det er ikke noe problem, er det å få kjøpt på nett? Og er det forskjellig sett etter hva som er galt eller er det en "all in one" løsning?

Roger: Kunne du sendt meg en pm med prisantydning på hva det koster? Isåfall så kan jeg demontere den selv og levere den hos dere hvis dere kan leste av feil og reparere uten at den sitter i bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første steg er å finne ut hva slags varmer som sitter der. Etter det så er det Hellanor som er leverandør av Webasto i Norge. http://www.hellanor.no

Finner du ut av varmer type så send meg evt en pm med delenr så kan jeg sjekke dette for deg. evt Roger. Begge vi jobber med henholdsvis Webasto / Eberspächer og er forhandlere av deler for disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1K0 261 433 C skal være delenr på brennkammer til din bil. Men send meg gjerne skiltnr ditt på PM så kan jeg dobbeltsjekke for å være sikker.

Hos møller så vil det ligge på ca 2800 for brennkammer+pakningssett(1K0 898 022) til denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre Eirik er og ringe 61272727 og forklar saken din, så kan du ta det med kundemottakeren.

Er ikke noe problem og levere løs varmer :) bare du vet at sirk.pumpe er i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1K0 261 433 C skal være delenr på brennkammer til din bil. Men send meg gjerne skiltnr ditt på PM så kan jeg dobbeltsjekke for å være sikker.

Hos møller så vil det ligge på ca 2800 for brennkammer+pakningssett(1K0 898 022) til denne.

Takker:) Jeg skal ta en ny diagnose så jeg er 100% sikker på hva som galt med den og så kan jeg si ifra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre Eirik er og ringe 61272727 og forklar saken din, så kan du ta det med kundemottakeren.

Er ikke noe problem og levere løs varmer :) bare du vet at sirk.pumpe er i orden.

Det høres bra ut, da skal jeg ringe dit og høre også nå jeg får tatt ny diagnose. Sirkulasjonspumpa var i orden:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går det an å teste webastoen mens det er 10+C` og oppover ute ? jeg har timer og hvis jeg trykker på den starter sirk.pumpa,men ikke noen vifter i bilen. og kan man stille på gradene man ønsker i bilen? har webasto,men har aldri fått prøvd den... var å kikka inne på vag-com idag og hadde ingen feilmld. og er det noen som vet hva som må til for å koble på fjernkontroll til denne? i mine øyne så mangler jeg en mottaker/sender og en ledning fra den til uret som står i bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to versjoner: Tilleggsvarmer og parkeringsvarmer.

Den første starter ved 5 grader eller kaldere og stopper ved 60 grader på vannet, mener jeg å ha lest.. På den siste har du ur, kan starte manuelt, via fjernkontroll eller via SMS, alt etter hva den er bestykket med.

I følge Webasto kan den første bygges om. se her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har overhalt varmeren min i dag i caddyen. Kjøpte nytt brennkammer og pakning på møller til 2700,-.

Min varmer tente veldig sjeldent nå de siste dagene og resulterte i at den låste seg også.

Nå har jeg demontert den gamle brenneren og skjønner jo egentlig godt at den hadde problemer med å tenne. Mye sot som har bygd seg opp, så hadde nok 90% sikkert fått den til å fungere igjen ved bare å rense den.

Om sirkulasjonspumpa di går så har nok varmeren låst seg pga ingen flammedannelse. Da kan du prøve å rense den og slette feilkoden så den starter igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ann og lese av hvilken del det er feil på med bare vagcom eller må man på verksted og bruke vas?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ann og lese av hvilken del det er feil på med bare vagcom eller må man på verksted og bruke vas?

Du kan vel prøve å testkjøre varmeren via vagcom. Da finner du ut om sirkulasjonspumpa går eller ikke. Har ikke prøvd dette via vagcom selv men kan man lese av temperaturverdier i den så kan man jo se om varmeren tenner og kutter pga at den blir for varm eller ikke. Det gjorde min og da var sirkulasjonspumpa defekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.