S6 2.2 lav tomgang ved kaldstart. litt jaging på tomgang

Anbefalte innlegg

søkte litt på forumet men fant ikke noe som passet helt mitt problem med bilen så får bare spørre dere.

 

 

hatt siste uken litt små plunder mer med S6'n. når jeg tar kaldstarten på den på morningen så hender den stopper en gang men det er ikke ofte. men den går veldig lavt på tomgang tipper rundt 500 rpm når den er kald. mulig den småjager litt på turtallet men det er mulig det bare er meg og mitt kresne øre. må hjelpe den litt med gassen så går den fint og etter ett lite min går den normalt. den har ved varm motor turtall på 1000 rpm. er det noe høyt?

 

noen som har peiling på hva som gjør dette?

 

den starter som en kule hver gang men lav tomgang. den er også siste tiden blitt meget tørst. kjørte den før på 0.7-0.8 på milen men nå klarer jeg ikke under literen lengre. kjørte den til og fra jobb før på en tank med pendling i 3 uker nå går det nesten 2 tanker på samme periode. kjørte en morning til jobb og da jeg trakket litt til litt så var det litt svart røyk av den. men det ble med den ene gangen såvidt jeg så da jeg prøver og se framover så jeg slipper og snuse på nabo bilen foran meg.: haha :

 

trenger noen gode råd fra noen kloke hoder her på forumet : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med en diagnose, kan fort komme opp noe der av interesse.

 

Ellers:

 

Component check sequence

 

  • Air intake system/vacuum system - leaks
  • Electrical connections - engine/battery
  • Engine management system - connections/wiring
  • Idle air control (IAC) valve/idle speed control (ISC) actuator
  • Throttle position (TP) sensor
  • Air intake filter
  • Volume air flow (VAF) sensor/mass air flow (MAF) sensor
  • Manifold absolute pressure (MAP) sensor
  • Engine coolant temperature (ECT) sensor
  • Throttle valve/sticking/linkage/housing
  • Injectors
  • Engine control module (ECM)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk tatt en feilmelding. fikk opp følgende

feil melding.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd. jeg tok og byttet tomgangsregulatoren og nå går bilen som en klokke. men så på den gamle den var full i olje i kanalene. mistenker at det kommer fra turboen da det også kommer litt blårøyk fra bilen og jeg ser spor av olje i de andre slangene fra kompressorsiden av turbo og til innsuget.

 

Ny Turbo er på plass så kommer til og bytte pga slakk i den som er nå. venter bare på siste pakkningen som møller bestilte feil.

 

noen som har noen gode råd hvordan jeg kan rengjøre litt i kanalene/rørene fra turbo til motor? vil det og ta av rørene og vaske det med vann og avfetting og tørke det funke uten og skade slanger osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.