4X spredere på taket av en Transporter. LED eller Xenon?

Anbefalte innlegg

Skal montere 4x spredere på taket av en Transporter Shuttle som er en mannskapsbil i Røde Kors. 2 skal lyse skrått fremover og de andre 2 skrått bakover og overlappe hverandre.

Spørsmålet er: hva er best til formålet? LED eller Xenon?

Lyktene det er snakk om er enten:

PowerBeam 1000 LED Abeidslyskaster

High Power LED arbeidslyskaster.

6 LED, forbruk 18w. Lyseffekt 850 ekte lumen.

Multivolt.

Art. nr. 1GA 996 188-001

Powerbeam1000.pdf

eller

powerXen 12V Arbeidslyskaster

500 mm kabel

Prisgunstig 12V Xenon arbeidslyskaster med

innebygget tenner. Lav vekt og kompakt design.

250% mer lys enn en halogen lyskaster i samme

størrelse. Lyser opp nærområdet.

Art. nr. 1GA 996 196-021

POWERXEN ARBL. 12V NÆRZONE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for LED. Kanskje de lyser litt dårligere, men da kan bilen stå betydeligere lengre med motor av med fullt lys, uten å tappe batteriene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for LED. Kanskje de lyser litt dårligere, men da kan bilen stå betydeligere lengre med motor av med fullt lys, uten å tappe batteriene

..men sånn lysmessigsett så lyser Xenon best altså? Jeg vet ikke hvor ofte man kommer til å ha på lysene uten at motoren er i gang..

Xenon bruker 35W og LED 18W, dvs man kan stå dobbelt så lenge med LED, men dårligere lys..vanskelig valg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må prøve å få sett de live i mørket før du avgjør noe som helst. Vi har xenon ryggelys på lastebilene våre, vi driver i tunnel så det må være både robust og gi jævlig bra lys siden sikten i en tunnel som bygges er nitriste greier..

Men, etter hvert som de xenon-lysa nå tar kveld så bytter vi de i LED-lys, og det er ingen som kan påstå at de merker noen stor forskjell på lyseffekten på disse.

Nå vet jeg riktignok ikke merke og slikt på disse, derfor jeg råder deg til å stikke å få sett de live.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det eneste du merker av praktisk forskjell mellom xenon og LED er at rekkevidden er noe dårligere med LED, men lysstyrken er stort sett sammenlignbar. Som arbeidslyskastere på en ambulanse, så vil nok LED fungere mer enn godt nok.

Et annet aspekt er levetid. LED slår nok Xenon greit der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 4 x 18w. Greit lys. Men du får kjøpt de i 27w og 47w. Jeg lurer på og monter to stk til i 27 el 47. Men jeg er litt lys gal da ;)

c79f36abcbd2950200bb53e72430f678.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 4 x 18w. Greit lys. Men du får kjøpt de i 27w og 47w. Jeg lurer på og monter to stk til i 27 el 47. Men jeg er litt lys gal da ;)

Og dette er LED? Jeg skal høre om vi kan få dette i 27W, så tenker jeg at vi har en vinner!

Tusen takk for innspill, jeg tenker vi satser på levetid og lite strømforbruk og går for LED :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger uten til en fin pris på ebay. ;) kommer til og kjøpe de derifra neste gang. De jeg har nå er fra Clas Olsson.

Edit: led ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger uten til en fin pris på ebay. ;) kommer til og kjøpe de derifra neste gang. De jeg har nå er fra Clas Olsson.

Edit: led ja

Link?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.