#1 Skrevet April 29, 2005 Heisann! Har problemer med automatgiret på min 1.9Tdi, 1999. Når jeg starter kjøringen vil ikke giret gire ned før etter en god stund (500meter - noen kilometer). Det hjelper ikke å kicke gasspedalen - giret går i 4. gir uansett. Etter en stund girer det så pluteslig som det skal. Selve giringen virker normal, - uten ulyder av noe slag, men den er fortsatt litt motvillig til å gire ned -men girer raskt opp igjen til høye gir. Men det virker altså som om giringen fungere bedre, neste normalt, når motoren blir varm. Kan det være en føler av noe slag som er i ferd med å ryke? Jeg investerte nettopp i VAG-COM(HEX) men fikk ingen feilmeldinger relatert til giret når jeg gjennomførte Autoscan. Noen som har opplevd noe lignene eller har noe tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2005 Hvor langt er bilen gått? Er det byttet olje på kassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2005 Den har gått 156000. Det er ikke byttet olje på kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2005 Er det nok olje på kassa? Har kjørt en SAAB automat uten olje på kassa og den ville ikke gire. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2005 Prøv å få byttet olja i kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 30, 2005 Takk for tips forrsten! Det kunne se ut som om det har lekket litt ved pakningen mellom bunnpanne og kassa. Valgte derfor i først omgang å etterfylle kassa med olje. Jeg tror bilen er blitt bedre, men den er fremdeles lite girevillig ved oppstart. Etter en liten stund ser det ut til å fungere bedre. Jeg har hørt at det er vanlig at automatkasser har peilepinne for olje, men jeg har ikke funnet noen. Kan jeg ha oversett den? Når jeg fylte på olje så gikk det olje både ut og inn av hullet, og uten luftehull kan det jo tenkes at jeg har blitt lurt og ikke fått på nok olje? Brukete 10mm slange i 12 mm hull. Hvis oljen tetter de 2 mm som er "tilovers" kan det kanskje virke som det er fullt før det er det? Finnes det en lufteskrue eller lignene man kan åpne. Skal ut å reise er ukes tid men problemene forsvinner vel ikke av den grunn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 30, 2005 Problemet når du fyller slik, er at du har for lite olje på kassa. Den skal nemlig gå når du fyller, slik at en del av oljen er i bruk oppover i girkassa, så skal du fylle til det renner over. Er en artikkel om det på AudiWorld, men finner den ikke igjen akkurat nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 1, 2005 Takk for tips forrsten! Det kunne se ut som om det har lekket litt ved pakningen mellom bunnpanne og kassa. Valgte derfor i først omgang å etterfylle kassa med olje. Jeg tror bilen er blitt bedre, men den er fremdeles lite girevillig ved oppstart. Etter en liten stund ser det ut til å fungere bedre. Jeg har hørt at det er vanlig at automatkasser har peilepinne for olje, men jeg har ikke funnet noen. Kan jeg ha oversett den? Når jeg fylte på olje så gikk det olje både ut og inn av hullet, og uten luftehull kan det jo tenkes at jeg har blitt lurt og ikke fått på nok olje? Brukete 10mm slange i 12 mm hull. Hvis oljen tetter de 2 mm som er "tilovers" kan det kanskje virke som det er fullt før det er det? Finnes det en lufteskrue eller lignene man kan åpne. Skal ut å reise er ukes tid men problemene forsvinner vel ikke av den grunn Er ingen lufteskrue på automatkassen. Fremgangsmåte ved bytte av olje. 1. Løsne påfyllingsbolt. 2. Skru ut tappebolt og la oljen renne ut lenge. 3. Helst bør du skru av oljepannen på kassen og bytte silen (filteret) og for å rengjøre oljepannen (det ligger magneter der for å ta opp metallspon). Monter sil med ny O-ring, oljepanne med ny pakning og tappebolt med ny pakning. 4. Fyll på olje til det renner ut. 5. Start motor med girvelger i P og etterfyll olje. 6. La motor gå på tomgang, hold bremsen inne, sjalt gjennom samtlige gir (P, R, N, D, 4, 3, 2, 1). Hvert gir holdes 2-3 sek. Etterfyll olje til det renner ut. 7. La motor gå til giroljen bli 35-45 grader (du bør ha VAG-COM) evt. temperaturmåler. 8. Mens motor går, etterfyll til det renner over. 9. Monter påfyllingsbolt med ny pakning. 10. Stopp motor Når kassen har gått så langt som din uten oljebytte, anbefales 2 skift med veldig kort intervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2005 Hvor viktig er dette med temperatur måler..? Er dette noe som man kan ta på "fealingen".? Er det samme fremgangsmåte på en automatkasse på en bensin bil..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 23, 2005 Temp på automatkassa er innmari viktig fordi man elleers risikerer å fylle for lite eller for mye olje på den, noe som går utover funksjonen på kassa. Når det er sagt kan det også hende at det er temp føleren på motoren som kødder det til for deg. Motor og girkassestyreenheten utveksler nemlig info om gasspådrag, belastning, temp osv. Når motoren er kald skal kassa gire litt annerledes slik at motoren må jobbe tyngre (bli fortere driftsvarm). Hvis denne føleren er def er det jo ikke godt å si om kassa tror motor er kald eller varm eller begge deler på en gang. Feilleseren klarer ikke alltid å oppdage denne feilen, men erfaringsmessig har de blitt byttet uansett og det har i noen tilfeller løst problemet. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 23, 2005 Hvor viktig er dette med temperatur måler..?Er dette noe som man kan ta på "fealingen".? Er det samme fremgangsmåte på en automatkasse på en bensin bil..? Beskrivelsen min er til C4 - A6/S6 men det er likt for de fleste VAG med vanlig automatgir (ikke reimjohan eller DSG) som ikke har peilestav. Temperaturen er viktig. Men spennet er 10 grader (35C til 45C) og du kan kjenne med håndbaken på oljepannen når den har "kroppstemperatur" Pkt. 6 kan man forresten kjøre gjennom en gang til etter oljen er 35 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 23, 2005 Ikke glem at dette er adaptive kasser og for at kassen skal kunne lære må den oppnå 80grader og den lærer seg kjøremønster over tid. Så mulig du må kjøre en stund før du får den optimal igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 23, 2005 Ikke glem at dette er adaptive kasser og for at kassen skal kunne lære må den oppnå 80grader og den lærer seg kjøremønster over tid. Så mulig du må kjøre en stund før du får den optimal igjen. Jeg har adaptiv(DSP) kasse i min S6 -C4. Må si det høres litt "snålt" ut at kassa MÅ lære seg kjøremønster over tid.? Kassa har 5 programmer og min gearer veldig fort opp i 4 når jeg er forsiktig med foten. V/ Kickdown virker det som den skifter program umiddelbart, 30 sek m "grisekjøring" så ligger den på 2 eller 3 avhengig av fart - lenge, liksom venter på neste rettstrekke..neste pådrag. Nå har ikke jeg "grisekjørt" m kald motor/kasse , så mulig du har rett m 80 grader?.. Påstanden din rimer ihvertfall ikke med min erfaring -Geir- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 23, 2005 Nå har ikke jeg "grisekjørt" m kald motor/kasse , så mulig du har rett m 80 grader?.. Påstanden din rimer ihvertfall ikke med min erfaring -Geir- Hadde en lang diskusjon med verksmester på onsdag ang automatkasser og hvilke som er best. Det var da han nevnte at de ikke begynner "læringen" før oppnådd driftstemperatur og at dette er noe bilblader etc bør tenke på før de slakter enkelte kasser. Ikke sikkert de er opplært skikkelig sa han. På biler som kjøres kun i byer og over korte strekninger har de opplevd at bilene har kommet inn på service for å få lært den opp. Jeg syns det hørtes veldig spesielt ut, men han vet sikkert hva han holder på med. Siden din passer ditt kjøremønster har du sikkert kjørt den god og varm på lengre turer og dermed tilpasser den seg. Den nullstiller seg liksom ikke mellom turene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 25, 2005 Tror ikke kassa mi følger helt med i timen , Hender at den gjør stikk motsatt av hva jeg prøver og lære den Veldig ofte så er den treg ved og gire ned ved pådrag og treg til og gire opp når jeg kjører "rolig" Ikke lenge siden jeg byttet olje og sil.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...