Hva er forskjell på Gearkasse 01E 6 trinns og 01E 5 trinns kassen?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurte på forskjellen på disse to kassene, er det kun at det er 5 og 6 trinns? Er de like sterk? Hva skal en 01E 5 trinns tåle av effekt (hvis du bruker hodet når du kjører)??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt men ikke skyt meg hvis jeg tar feil så skal 6 trinsen være litt mere holdbar da den har forsterkede gir. Så alle disse 500+++ gutta leter etter 01E 6 trins kasser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 trinns er litt mer langstega en 6 trinns, sluttutveslinga på 5 og 6 gir er likt (ivertfall om vi snakker om 01E fra S4,S6 rs2, S2, og ikke blander inn de nyere og diesel bila osv)

mener å huske gamle gode grønne 90 til jonus med 1000hk gikk med fem trinns jeg. så styrkemessig skal vel 5 trinns 01e være like sterk som 6 trinns (sett bort ifra forsterka første gir)

 

Tror det er i første rekke uvørn giring , og herjing med clutch for å få de ut i sladd som knekker kassene. er man litt forsiktig holder de lenge selv med mye effekt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden og spør: Er det 01E kasse i 1991 S2 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble levert med 6-trinns CGR kasse(01E), men ellers 5 trinns 01A mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble levert med 6-trinns CGR kasse(01E), men ellers 5 trinns 01A mener jeg.

 

Så 5 trinns 01E er en myte, og de heter 01A?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 5 trinns 01E er en myte, og de heter 01A?

 

Nei, men Coupé fra -91 ble levert med kun 01A 5-trinns, etter hva jeg kan se. 5-trinns 01E får du i f.eks. S6 fra -95.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01A er ikke d fra 2,3 20VQ? var nokså sikker på at s2 hadde 01E 5 og 6trinns med ulike koder som ikke jeg husker.

Mener og lest at noen rs2 kasser (mulig noen v8kasser også) har sviktstål inngående aksel, og dette breie 1giret Helge nevner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se, så er det kun C4 S-modellene som har 5-trinns 01E. RS2 ble levert med 2 kasser; CRB (med lavere 3. gir), og standard 6-trinns CGR som også ble levert i S2. Hvilke som har bredt 1. gir, skal jeg ikke legge ut om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner eg leste ein plass at det breie 1 giret kom midt i 95

Men er og forskjell på tynn og tjukk aksel i enkelte kasser der den tynne var sterkast!?

Om ein søker så er det mange tråder om det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CRB Kassa fra rs2(01e 6trinns) har tynn(sviktstål) aksling, og bredt 1. Gir:) kom vel som nevnt lenger opp litt uti 95 årgangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne litt.. Kan man bruke 5 trinns 01e kasse fra s4, ilag med 80 competition med rs2/s2 sedan bakdiff?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 trinns er litt mer langstega en 6 trinns, sluttutveslinga på 5 og 6 gir er likt (ivertfall om vi snakker om 01E fra S4,S6 rs2, S2, og ikke blander inn de nyere og diesel bila osv)

mener å huske gamle gode grønne 90 til jonus med 1000hk gikk med fem trinns jeg. så styrkemessig skal vel 5 trinns 01e være like sterk som 6 trinns (sett bort ifra forsterka første gir)

 

Tror det er i første rekke uvørn giring , og herjing med clutch for å få de ut i sladd som knekker kassene. er man litt forsiktig holder de lenge selv med mye effekt :)

 

 

Bare en liten korrigering ang den girkassa Jon brukte på den grønne 90`ien. Der var alle drev i girkassa tatt ut for litt ekstra herding:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01A er ikke d fra 2,3 20VQ? var nokså sikker på at s2 hadde 01E 5 og 6trinns med ulike koder som ikke jeg husker.

Mener og lest at noen rs2 kasser (mulig noen v8kasser også) har sviktstål inngående aksel, og dette breie 1giret Helge nevner..

 

Er iallfall enorm forskjell på utveksling på Anders Reinholdt sin 20V kasse og min S2, så lurer på om du er inne på noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig nysjerrig på hvordan du har funnet ut det, Sven Ola?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig nysjerrig på hvordan du har funnet ut det, Sven Ola?

 

Jeg mente Fredrik Nordby, bilen hans er vel originalt en 20VQ, vet ikke helt hvorfor jeg skrev navnet ditt ;) Men du har jo også en 20VQ så, spørs om tankerekka ble litt på villspor ;)

 

Satt iallfall på noen runder på Høydalsmo med Fredrik, og han brukte 3. gir der jeg brukte 2. gir, og 4. gir der jeg brukte 3. Så at det er forskjellig utveksling er det liten tvil om :) Jeg kjørte nok på litt høyere turtall i tillegg, så det er ikke slik at det er et helt gir i forskjell, men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har original 10V kasse jeg...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har original 10V kasse jeg...;)

 

Ah... Bærtur med andre ord :) Er det forskjell på 10V og 20V kasse da, noen som vet?

 

Er iallfall ganske tettsteget kassa i S2-en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en aze bakdiff (4:11) på competition, og lurer på å sette inn en CET 5 trinns 01e kasse, Denne har 37:9 utveksling på 1. gir. I følge en tabell jeg fant her på klubben skal dette passe, Men er det førstegiret man skal se på når det gjelder utveksling på kassene.. fint om noken kunne forklart meg litt her..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thaanx.. har leita etter denne sida.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.