Fremgangsmåte ved rep. av små overflaterust. Brunox er ut´ tror jeg...

Anbefalte innlegg

Sidelista på døra på Passat 02 modell løsnet i forbindelse med bruk av høyttrykkspyler i forkant her for en stund siden og dro bort litt lakk. Gjorde ikke noe med det og nå har det kommet litt overflaterust der. Pusset ned og hadde på Brunox som en på mekonomen skrøt fælt av. Gjorde akkurat som han sa og lot det tørke godt mellom hvert strøk (3 strøk). Saken var at jeg pusset det platereint først, noe som visstnok brunox ikke er beregnet på og det hele løsnet fra metallet igjen.

Hva er best fremgangsmåte , og hva er best å bruke?

1 - Pusse platerent og ha på sparkel og så lakk?

2 - Pusse platerent og så ha på primer, sparkel og så lakk?

3 - Sinkspray og så ha på sparkel og så lakk?

4 - Eller annen guffe ala´ corroless og så sparkel og så lakk?

Etter det jeg har blitt fortalt så skal vel egentlig sparkel rett på metall for å sitte best, eller funker noe annet bra under?

Er litt skeptisk til å bare ha sparkel rett på metallet, i tilfelle det er igjen noe små partikler med rust i porene.

Er ikke store flekkene det dreier seg om, men greit å gjøre det slik at det ikke kommer tilbake etter bare 2-3 mnd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ferro-bet på bart metall. Det ser ut til å fungere meget bra, men hvordan det fungerer med sparkel og lakk vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må slipe vekk all rust. det er alltid en mørk/sort flekk som er breiere enn det orange du ser.

så matter du ned det området du skal sparkle med 1000papir for hånd.(på lakken rundt nedslipingen)

så sparkler du det du skal sparkle, og så må du ha på en heftgrunning.(bare ett tynt lag- ikke dekkende)

så sprayer du på en type fyller.(3 lag)

så sliper du vekk evt. "appelsinhud" og sliper ut skjøter fra fyller/farge.

matte litt utenfor der du skal legge farge med vått 3000 papir

så lakker du med farge.

så klar lakk over hele og der du har mattet med 3000.

selvfølgelig en veldig grov forklaring,men det eneste som er viktig er at du matter der du skal gjøre noe for å få vedheft. og du må jo passe på og ikke få for dype riper for da er det fare for ettersynk.

tommelfingel-regel. - ikke grøvere enn 1000 for hånd der du skal legge farge

og ikke grøvere enn 3000vått der du skal legge kun klarlakk.

etter sparkling kan du slipe med 120/180/500 i denne rekkefølgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ferro-bet på bart metall.

Ferro-bet er et merkenavn, ikke et produktnavn. Du bør kanskje fortelle hva av Ferro-bets mange produkter du bruker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.