Bytte utvendige speil på -07 Touran?

Anbefalte innlegg

Fikk pakke i posten forleden dag med 2 stk utvendige speil fra en -11 Touran.

Har på grunn av et kranglete kne ikke fått anledning til å gjøre så research på bilen enda.

Hva må løsnes for å bytte speil?

Dørtrekket må av, såpass ha jeg skjønt.

Hvor mange skrue/klips holder dette på plass?

2 skurver under dørhåndtaket og 2 skruer under dørtrekket (i underkant av dørs)?

Plasdekselet på innsiden ved speilet må av, da det er to (relativt) store torx skruer som går gjennom fra innsiden.

Må man ut med vinduet for å komme til pluggen for den elektriske tilkoplingen?

Håper å få kikka på dette i løpet av helga. Synes de nyere speilene er penere enn de originale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nettopp tilsvarende jobb. Dørtrekket må av og det er som du skriver 4 skruer pluss 6-7 klips rundt kanten.

Når det er av, vipper du av dekselet innenfor speilet (3 plastklips). Da kommer du til feste for speil og kabel. Er skrudd fast med Torx skruer eller XZN. På min bil som er en T3, var det XZN skruer.

Må du flytte over speilhus og speilglass, er det best å få demontert mens speilet henger på bilen. Speilglass først så kommer du til klipsene til speilhuset innenfra.

Kan være en fordel å bruke plastverktøy (f.eks fra Biltema) for demontering.

Her er et par guider: Exterior mirror.pdf

Door trim - front.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta en tur på Biltema og se om jeg finner dette plastverktøyet som jeg ser flere skriver om ifm. demontering av interiørdetaljer.

Må uansett ha stor nok torx eller xzn til speila.

Har fått tak i komplette speil med fester og det hele, så jeg gambler på at det er "plug-and-play".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har link og/eller artikkelnummer på disse plastverkøtyene hos Biltema?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe delenr/link på di speilene?

Sigurd:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe delenr/link på di speilene?

Sigurd:)

Jeg fant speil i riktig farge hos Brødrene London i Oslo.

Speilene ligger i garasjen enda. Har ikke hatt tid og anledning til å montere dem enda. :(

Håper å få montert både speil og mere til ila helga.

Delenummer for speil som er elektrisk justerbare og oppvarmede:

Venstre: 1T1 857 507 AH

Høyre: 1T1 857 508 T

Bokstavene til slutt kan variere fra årsmodell til årsmodell og alt etter om de har automatisk blending, er elektrisk innfelbare, har memoryfunksjon.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! :)

Er dette plug'n play? Speil vil klappe inn automatisk når du tar ut nøkkel eller no?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt kjapp nå ser jeg! Disse klapper vel ikke inn..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke de delenumrene jeg har oppgitt.

De må ende på noen andre bokstaver. Er flere varianter med og uten entry light, med og uten memory og flere andre varianter.

Tror i tillegg at man må ha styringsmodul som er beregnet for innklappbare speil, samt bryter for dette på førerdøra.

Correct me if I'm wrong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Fant ikke no på delenr i farta, nen skal sjekke mer seinere! :) Hadde vært gøy å fått til litt ekstra stæsj!;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror i tillegg at man må ha styringsmodul som er beregnet for innklappbare speil, samt bryter for dette på førerdøra.

Correct me if I'm wrong.

Kan bekrefte at du har rett så slipper folk å lure :)

Hvor mye måtte du gi for speilene hos Brødrene London?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye måtte du gi for speilene hos Brødrene London?

Kr. 1500,- for paret med de utvendige festeplatene og porto.

Hadde håpet på diverse bilfiksing i helga, men nå blir det en kjapp tur til Radøy (Nord-Hordaland) som båtmekaniker i stedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du peil på hva som må gjøres for å få til dette? Er dette bryteren?http://bit.ly/RHA3iE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppsummering (delenr. er for 1T3/MY2012):

Speil innfellbare m/områdebelysning og LED sideblink + klar for minne på høyre side (u/speilglass og farget deksel) har følgende varenr:

Venstre 1T1 857 507 AK 9B9

Høyre 1T1 857 508 AA 9B9

Bryter med varmetråder og innfelling 1T1 959 565 G XLH

Man må bytte kontrollmodul i dører for at innfellingen skal fungere samt programmere inn funksjonene.

- denne har ingen funksjon for auto innfelling, kun via bryter og ved tenning påslått

Det finnes et rimeligere alternativ med et Audi 361 rele. Jobber med en DIY guide med denne løsning inkl. auto innfelling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for god info:)

Da venter jeg litt på den DIY guiden din! Kan du ikke gi ett lite pip om det her når den er klar? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg venter også spent på DIY med autoinfelling da jeg har planer om nye speil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har omsider fått somla meg til å bytte speilene.

Var rimelig greit å få til. Spesielt når jeg hadde disse plastkilene fra Biltema.

Men, det er alltid et men. Jeg undres på om jeg må bytte kontrollmodulen i førerdøra eller om jeg må kople om på noen ledninger?

Når jeg skal justere speilene, så har bevegelsene "byttet" plass.

Når jeg beveger bryteren som styrer speilene frem og tilbake, så går speilene opp og ned (eller var det ned og opp?).....

Når jeg så beveger bryteren opp og ned, så går speilene inn og ut.

Tips mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg undres på om jeg må bytte kontrollmodulen i førerdøra eller om jeg må kople om på noen ledninger?

Når jeg skal justere speilene, så har bevegelsene "byttet" plass.

Når jeg beveger bryteren som styrer speilene frem og tilbake, så går speilene opp og ned (eller var det ned og opp?).....

Når jeg så beveger bryteren opp og ned, så går speilene inn og ut.

Det er jo to motorer og det ser ut til at ledningene er byttet om. Eller at innmaten i speilet er snudd 90 grader (Vet ikke om det passer begge veier, kun en teori.)

Vipper du ut speilglasset så kan du se om det lar seg gjøre å snu dingsen bak speilet eller om ledningene kan flyttes der.

Alternativ, kan du bytte over ledningene til disse motorene i selve pluggen inn mot kontrollmodulen. Går de i motsatt retning (du trykker opp og speilet går ned), må du bytte om trådene til denne motoren...

Skjema over speilet er en god ting så ser du farger og nummer på stiftene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo to motorer og det ser ut til at ledningene er byttet om. Eller at innmaten i speilet er snudd 90 grader (Vet ikke om det passer begge veier, kun en teori.)

Vipper du ut speilglasset så kan du se om det lar seg gjøre å snu dingsen bak speilet eller om ledningene kan flyttes der.

Alternativ, kan du bytte over ledningene til disse motorene i selve pluggen inn mot kontrollmodulen. Går de i motsatt retning (du trykker opp og speilet går ned), må du bytte om trådene til denne motoren...

Skjema over speilet er en god ting så ser du farger og nummer på stiftene.

Takk for tips og innspill.

Skjema på speilene hadde selvfølgelig vært kjekt å ha, men det har jeg dessverre ikke......

Får kanskje prøve og vippe ut glasset og se om det er mulig å vri motoren 90 grader.

Det er bare så underlig at det er akkurat likt på begge sider?

Det var derfor jeg tenkte på om det kunne være forskjell på controlmodulen i døra eller bryteren.

Er det best å vippe glasset løst i toppen? (Bruker selvfølgelig plastkile).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.