#1 Skrevet September 22, 2012 Merker at det tar lenger før den girer ned fr 4 og 5te giret enn før. Må gi relativt mye gass før den girer synes jeg. Hva påvirker dette? Er det noe vakum som kan sjekkes? Har sjekket LMM via VCDS og kurvene følger hverandre stort sett greit. 2 år siden jeg skiftet LMM. Har tatt den ut og renset den. Det var faktisk litt oljeavsetning inne i selve røret hvor LMM sitter. Regner med at dette er oljedamp som stiger opp etter stopp, men det var faktisk en del synes jeg. Kurvene ble bedre etter rengjøring og bilen gikk merkbart bedre. Når jeg ligger på 5te gir rett over 70 km/t så går den nærmere 60 før den girer ned og da drar den dårlig. Før mener jeg at den alltid girte på 70 uansett? (den girer ihvertfall aldri opp i 5te før 70 km/t) Får kanskje studere turbotrykket litt også for å se om vakumreguleringen fungerer som den skal. Men lurer altså litt på om det finnes noe vakum til tiptronic'en som kan være årsaken?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2012 kansje på tide og bytte olja på girkassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2012 Vel, har akkurat byttet og det var faktisk for lite olje på kassa. Det manglet over en liter. Noe nøkking enkelte ganger er nå borte, særlig i hard kurvekjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2012 Hmm. Slik er min A6 også (har du AFB-motoren?) Har hatt bilen i mange år, og har forsåvidt antatt at det er bare er sånn, men hvis din har blitt slik er det kanskje ikke slik. Jeg har også byttet olje på kassa nylig, og generelt byttet alt på motor (virkelig!), uten at det forsåvidt har gjort noen forskjell. Veldig spent på om du finner ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2012 skiftet du filteret også da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 22, 2012 Kanskje ikke meg du spør, men... Filter og filter. Silen ble skiftet, ja... Dette ble gjort av Møller (rett nok i fjor sommer). Girkassa mi virker generelt fin-fin, girer fint både opp og ned. Men slipper seg som regel ned på veldig lavt turtall (1100-1200), og da må jeg trå på litt før den girer ned. Hovedsaklig fra 5. og 4. gir... Men nå skal ikke jeg kuppe tråden her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 22, 2012 skiftet du filteret også da? Ja, jeg skiftet filteret også. Jeg tok ikke og rengjorde ventilene og demonterte det dekselet som ventilene sitter i. Det var en del "gjørme" i bunnpanna ved magnetene. Jeg fyllte nærmere 6,5 l og tappet ut ca 5 l. Jeg lot den renne ut i flere timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2012 Hmm. Slik er min A6 også (har du AFB-motoren?) Har hatt bilen i mange år, og har forsåvidt antatt at det er bare er sånn, men hvis din har blitt slik er det kanskje ikke slik. Jeg har også byttet olje på kassa nylig, og generelt byttet alt på motor (virkelig!), uten at det forsåvidt har gjort noen forskjell. Veldig spent på om du finner ut av det Ja, jeg har AFB motoren og er generelt veldig fornøyd med den selv om det ikke er vanskelig å finne negative ting her på forumet. Bilen har jeg bare hatt i 2 år og vet ikke om kammene er skiftet. De ser bra ut og er kanskje skiftet. Jeg skifter olje hver 10K km dvs 2 ganger i året. Turbo og dieselpumpe er skiftet før jeg kjøpte den. Den har gått 275 000 km nå. Liker den godt mht forbruk og komfort, men liker ikke diesel lukt.(lurt av Stoltenberg?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 25, 2012 Mine kammer så også helt perfekt ut, men vippearmene hadde sinnsyk slitasje, så jeg bytta hele sulamitten. Ellers liker jeg motoren (etter at turbo, dieselpumpe og kamaksler er byttet...) Men veldig interessant det du skriver om at du tror det er noe den har begynt med, og ikke vært sånn alltid. Hvis jeg kjører litt aggresivt, så er den flink til å gire ned - da slipper den seg knapt under 2000 rpm. Men har jeg kjørt lenge i cirka 80 også slipper den ned i 60-70, så girer den "aldri" ned på eget initiativ... Spent på å høre om du finner ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 25, 2012 Vet ikke hvor langt bilen hadde gått før du bytta olje på kassa første gang, men når man bytter olje så vil den nye olja rense bedre slik at den også løsner gammel drit i kassen som igjen kan føre til havari. Det anbefales derfor generelt å bytte olje og filter i en to gang hvis det er veldig gammel olje slik at man får ut alt den gamle driten som har samlet seg opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2012 Mine kammer så også helt perfekt ut, men vippearmene hadde sinnsyk slitasje, så jeg bytta hele sulamitten. Ellers liker jeg motoren (etter at turbo, dieselpumpe og kamaksler er byttet...) Men veldig interessant det du skriver om at du tror det er noe den har begynt med, og ikke vært sånn alltid. Hvis jeg kjører litt aggresivt, så er den flink til å gire ned - da slipper den seg knapt under 2000 rpm. Men har jeg kjørt lenge i cirka 80 også slipper den ned i 60-70, så girer den "aldri" ned på eget initiativ... Spent på å høre om du finner ut av det Testet det du sier og det stemmer faktisk. Den girer mye kjappere ned når jeg har kjørt litt mer "utagerende". Regner med at skifte av olje på kassa har gjort at dette er mer merkbart enn før. Kjører mye rolig og på cruisekontroll da, men en gang imellom trenger den en "italian tuneup":) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...