#1 Skrevet September 25, 2012 For og ikke ødlegge tråden til Andre så lager jeg en tråd her. Vilken motorolje kjører dere med på rs4 b5 og hvorfor? kan begynne med meg:-) Jeg kjører castrol Edge 10 60 og har god erfaring med den. Ingen slitasje på kammer eller andre problemer etter 4 år med denne oljen. jeg kjører denne oljen siden jeg har god erfaring med denne og har blitt annbefalt den av bla S sentrum. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2012 Finnes vel nok av de trådene her, med blant annet 2,2 20vt som tema.. Men kan jo nevne mine erfaringer: Har brukt Agip 5w40 Extra HTS i 3år på en 450hk RS2, og i 2år på en 470hk RS4. Merket aldri noe negativt med den oljen, ikke noe forbruk, ikke noe svetting, eller noe slitasje på motor. Brukte olja året rundt, men det ble fint lite banebruk, så oljetemp lå på rundt 100grader som max. Hadde 10w60 olje på en trimma G60 en gang, det var ikke bra. Den oljen var så tykk at trykket inni G laderen ble for stort og det lakk olje ut gjennom simmeringer. Nå er jo G laderen et litt skrøpelig design, men det viste meg helt tydelig at den olja ble altfor tykk for den motoren og temperatur, og de som kjenner G60 vet at den blir bra varm når man henter ut litt effekt, oljetemp på over 110 grader er ikke unormalt. Bytta her også til Agip 5w40 og G laderen ble helt tett etterpå. Som Roger Løfald sa her i går; 10w60 for banebruk med høye temperaturer, for alt annet så holder det med en 40 olje. (0w40/5w40/10w40). Ellers så er sikkert mobil1 5w50 et OK kompromiss, men har ikke noe erfaring med den selv. Ikke glem at når LOBA og mtm anbefaler 10w60 olje så tenker de på sitt bruk, d.v.s autobahn. Og det er noe HELT annet enn den loffekjøringa vi driver med her til lands hvor gjennomsnittshastighet er 70km/t.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2012 Darius Loba anbefalte denne til meg, samme olje de bruker på hulken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2012 Finnes vel nok av de trådene her, med blant annet 2,2 20vt som tema.. Men kan jo nevne mine erfaringer: Har brukt Agip 5w40 Extra HTS i 3år på en 450hk RS2, og i 2år på en 470hk RS4. Merket aldri noe negativt med den oljen, ikke noe forbruk, ikke noe svetting, eller noe slitasje på motor. Brukte olja året rundt, men det ble fint lite banebruk, så oljetemp lå på rundt 100grader som max. Hadde 10w60 olje på en trimma G60 en gang, det var ikke bra. Den oljen var så tykk at trykket inni G laderen ble for stort og det lakk olje ut gjennom simmeringer. Nå er jo G laderen et litt skrøpelig design, men det viste meg helt tydelig at den olja ble altfor tykk for den motoren og temperatur, og de som kjenner G60 vet at den blir bra varm når man henter ut litt effekt, oljetemp på over 110 grader er ikke unormalt. Bytta her også til Agip 5w40 og G laderen ble helt tett etterpå. Som Roger Løfald sa her i går; 10w60 for banebruk med høye temperaturer, for alt annet så holder det med en 40 olje. (0w40/5w40/10w40). Ellers så er sikkert mobil1 5w50 et OK kompromiss, men har ikke noe erfaring med den selv. Ikke glem at når LOBA og mtm anbefaler 10w60 olje så tenker de på sitt bruk, d.v.s autobahn. Og det er noe HELT annet enn den loffekjøringa vi driver med her til lands hvor gjennomsnittshastighet er 70km/t.. jeg kjørte 10 60 på gamle rs2en min i 6 år og der var det heller ingen lekasjer eller slitasje på kammer eller veiv men nå var det snakk om rs4 og ikke 5èr:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2012 (endret) Men du kan bare forsette med den oljen du er forbøyd med da? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2012 nå kjører jeg castrol 5-40 magnatec...kjørte castrol edge 10-60 ifjor,men flere anbefaler mobil 5-50... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 25, 2012 Jeg gjør det men jeg lurer jo sef på hva andre bruker:-) Altid når man nevner motorolje på en rs4 så kommer jo noen med at den må du ikke bruke av en eller annen grunn. derfor har jeg lavd denne tråden så kan folk legge inn hva dem bruker og hvorfor her så kan man jo selv vurdere hva man vil kjøre på:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...