2000 Audi A3 1,9 tdi mister "turbotrykket" sånn innimellom

Anbefalte innlegg

Håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne problemet på fruens nye bil.

Ved kjøring, spesielt dersom man trør godt til en periode, td i motbakker etc... så mister bilen futten, går akkurat som en dieselbil uten turbo plutselig... Rekner med dette er en form for "nødmodus"? Kan det være "magnet ventil/n75"?

Dersom man stopper motoren og starter igjen, så er alt i orden igjen.

Evt noen i Bergens området som har lyst og ta diagnose på bilen for meg en ettermiddag/kveld?

Håper på noen gode svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurer på om det kan være selve turboen som gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk alle vakuum slanger nøye, typisk lekkasje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, eg skal ta å sjekke slanger rundtom, men vil dette "nullstille" seg bare ved å stoppe motor og starte igjen dersom det er lekasje?

Vil det si at turboen kan være gåen, eller? evt må den byttes eller?

Og uavhengig av kva av disse feilene det kan være, så antar eg at en diagnose kan gi svar, eller?

Har hørt om lignende problemer på 1,8t til VAG, men da har det vært snakk om en magnetventil, har ikkje 1,9 tdi denne?

takker for alle svar: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg husker feil men VNT mekanismen på turboen kan vel henge seg opp ? Et stag som kan sette seg ? Bør sjekkes. Mener en på jobben byttet turbo pga dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Set er nok VTN som henger ja. Som oftes så er det en eksoshus rens av sot som trengs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, etter å ha forsøkt å google litt kan det høres ut som en god start vil være å sjekke VTN'en ja.

Finnes det ein kort forklaring for ein som ikkje har plukket på slikt før?

Kva bør ein bruke for å rense denne, og kor mykje må/bør ein demontere?

:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du kommer til så kan du prøve med wd40 spray der staget får inni eksoshuset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg endelig fått sjekket dette, og som Hans antydet. Det var VTN som hang, pluss at den sto skeivt pga det manglet en splitskive der.

Nå går bilen som en kule igjen :)

Takker for alle gode tips her!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.