Digifant G60 tenningsproblemer

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange har fått med seg har jeg bygget en 2,0 16VT som jeg bruker Digifant G60 motorstyring på. Denne uken fikk jeg byttet mapsensor til en 250 kpa, og mappet motoren med 440 cc dyser. Alt fungerer veldig bra opp til 5500-6000 rpm. Over dette blir det noe feil. ES Egil tror gnisten blir for dårlig slik at ikke alle bensinen forbrennes. Problemet er at vi ikke er helt sikkre på hva som er feil. Digifant er jo den første VW/Audi motorstyringen med mapsensor, så en skal kanskje ikke forvente all verden av den. Tenningsmodulen sitter innebygget i styreenheten. Kanskje problemet ligger her? Det kan jo hende det blir for lite strøm til å drive dyser (som åpner ofte på høye turtall) og tenning? Da er spørsmålet…kan en forsterket coil (fikk tips av Frode G om Nology coilsaker) være løsningen, eller kanskje det går an å bruke en separat tenningsmodul? Er takknemlig for alle forslag til løsning.

 

Mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen med tips? Har en ide. Gå inn i styreenheten. Koble fra tenningsmoddulen som ligger der inne et sted, og koble opp en separat utenfor. Tenningsmodulens eneste oppgave er vel bare å øke spenningen noe før coilen?

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes noe vansklig ut, er ikke meningen å være pessimist altså, men hvordan har du tenkt å holde styr på tenningskurver å slik, med en separat tennings modul...Drevet av hallgiver?? Du må jo da på et hvis ha et signal fra digifant som styrer tennings modulen igjen, og hvor skal du da hente ut det?

Tenningsmodulen er jo "releet" til coilen, slik at strømmen, coilen skal ha går igjennom den...

 

Kan jo kanskje lodde litt og sånn, jeg har en digi hjerne liggenes åpen på pulten min nå faktisk, og jeg kan ikke se noe der som ligner på en tenningsmodul, men nå er ikke jeg noen ekspert på området eller da :)

 

 

Men lykke til Vegard, morro om du finner ut av det... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes noe vansklig ut, er ikke meningen å være pessimist altså, men hvordan har du tenkt å holde styr på tenningskurver å slik, med en separat tennings modul...Drevet av hallgiver?? Du må jo da på et hvis ha et signal fra digifant som styrer tennings modulen igjen, og hvor skal du da hente ut det?

Tenningsmodulen er jo "releet" til coilen, slik at strømmen, coilen skal ha går igjennom den...

 

Kan jo kanskje lodde litt og sånn, jeg har en digi hjerne liggenes åpen på pulten min nå faktisk, og jeg kan ikke se noe der som ligner på en tenningsmodul, men nå er ikke jeg noen ekspert på området eller da :)

 

Tenkte å gå forbi tenningsmodulen i styreenheten. Sånn jeg har forstått tenningsmodulen tar den bare signal fra en ledning i styreenheten på motorstyringer med separat tenningsmodul. Denne må det jo gå an å finne i digifanten, så kan denne trekkes dirrekte til coilutgangen. Da burde det gå an å bruke denne som innsignal på en separat tenningsmodul.

 

Jeg kunne gjærne tenke meg å låne en styreenhet å se på.... :rolleye: så kanskje jeg og Egil kan finne ut av dette. Kjedelig med "turtallsperre" på 6000 rpm på en 16V. Fant ut at jeg må skikkelig opp i turtall for ikke å miste trykket mellom 2. og tredje. Prøvde bilen litt på Lånke i helga. : smil :

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til det problemet, 16V maskinen vil ha turtall ja, merket det selv... :)

 

Jeg er ganske sikker på at tenningsmodulen sitter på kjøleribbene til digi, trodde med en gang jeg tittet på det at det er den helt til høyre, bak MAP, men når jeg ser under på print kortet, så er det dingse boms nr2 i fra venstre som har kraftigs støm veier og lodde punkter....

 

 

Edit:jeg skal gå ut i garasjen å hente Fluken, så om jeg finner igjen noen punkter her...

Bilde 083.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utgang 25 på digi er til coil , kan du ikke egntlig bare bruke den til å styre/trigge en ekstern tenningsmodul?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at Nology kittet skulle være enkelt å replikere. Ellers er coilen som sitter orginalt på Golf G60 ganske god.

 

vwmodulekit.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.