Anbefalte innlegg

Jeg nekter ærlig talt å tro at oljen er årsaken til havariet.

 

Jeg har en nokså god kompis som jobber i et av de store oljeselskapene i Norge, driver spesielt med ulike smøreoljer.

 

Han er av den oppfatning at det er uhyre liten kvalitetsforskjell på ulike oljer og at de aller fleste kan blandes uten problemer.

Ingen regel uten unntak selvsagt.

 

En test gjort på laboratoriet deres viste faktisk at Biltema's syntetiske olje var bedre en den som Statoil, Hydro Texaco og Esso solgte...

 

Det er nå engang slik, at forskjellige typer oljer kan gi ulike motorolje temperaturer, slik at det gamle sotbelegget som har lagt seg rundt i motoren, og som er med på å holde kompresjonen oppe brenner opp, og forårsaker gjennomslag i motoren.

Så teorien om at motoren kan gå dårligere etter et oljebytte, er faktisk helt reelt. Som regel vil dette bygge seg opp igjen over tid på den nye oljen, slik at motoren vil bli "tettere" og bruke mindre olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som er mekaniker på Saab. Der fikk de inn en bil som aldri hadde skiftet olje. Bilen hadde gått 60 000km på oljen den kom med fra fabrikken.

Var og så på motoren i dag. Lå et tykt lag med sort "sirup" på alle innvendige delene. Det var ikke nødvendig å bygge opp motoren igjen. Byttemotor ble mye billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå engang slik, at forskjellige typer oljer kan gi ulike motorolje temperaturer, slik at det gamle sotbelegget som har lagt seg rundt i motoren, og som er med på å holde kompresjonen oppe brenner opp, og forårsaker gjennomslag i motoren.

Så teorien om at motoren kan gå dårligere etter et oljebytte, er faktisk helt reelt. Som regel vil dette bygge seg opp igjen over tid på den nye oljen, slik at motoren vil bli "tettere" og bruke mindre olje.

 

At det er forskjell på ulike oljetyper er greit nok, det spørs hva vi legger i oljetype.

 

Min svært gode kompis sammenligner da selvsagt syntetiske oljer med andre syntetiske oljer. Likeledes for mineraloljer.

 

Ved å skifte olje fra en produsent til en annen med samme type olje kan etter min mening ikke gjøre at motoren mister effekt på høyere turtall.

 

Det er andre ting som gjør at motoren mister effekten, ikke oljen i seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene på Audi S6'n min gikk etter å ha bytta olje en gang. Da dro den ikke over 4000 omdr.

 

Hørtes ikke særlig logisk eller sannsynlig ut!?

Dette kan like gjerne være en ren tilfeldighet.

Hvordan så de utskiftede pluggene ut?

Vi overhalet en motor på jobben for en tid tilbake pga. utvendig

vannlekkasje mellom motorblokk og topplokk(Løse syl.foringer). Etter overhaling begynte den å ryke alt for jævlig blått. Hva kunne man mistenke da? Jobben som var utført selvsagt! Men det var ikke det, turboen var defekt. Sjåføren eller vi hadde ikke merket noe til røyk før overhaling.

Så tilfeldigheter oppstår i mange uforklarlige situasjoner.

Vi har flere eksempler på dette på jobben.

 

Jeg tror ihvertfall at hvis man bruker olje med foreskrevet kvalitet som motorfabrikanten forlanger,likeså skiftintervall, så er det ikke kvaliteten fra de forskjellige oljeleverandørene som skaper alle problem som er beskrevet her.

 

Hvor mange liter selger Shell i året?

Hvor mange motorer har havari/skader etter bruk?

Hadde dette vært et allment problem tror jeg Shell ville

hatt store problem.

 

Det er min mening da, men smaken er som baken, delt i to. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp olje på Felleskjøpet! billig og bra, Har enda ikke rasert noen motorer og har heller ikke fått ventilpekk eller nån andre verdens ting! olja er like bra og du betaler 298 for 10l delsyntet. Hadde kansje ikke fylt dette på rs2motorer eller lignende biler men har en kompis som brukte denne olja på sin trimma S2 og denne har enda ikke tatt kveld! ble ikke damekjørt heller den! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop skiftet olje i bilen fra Mobil 15-40 til Mobil1 5-50 (fant ingen som solgte Mobil 15-40/50). Etter det så fikk jeg mer ventil tikking en før, Spesielt ved start. I tillegg så har jeg fått en ulyd som kommer ved pådrag. Spesielt i 3 og 4 gir, altså ved lav turtal. En metalisk lyd. Skrangling (typisk lyd alle biler lager når motoren kveles i feks. bakke kjøring 2 gir veldig sakte) ja.. vanskelig å forklare. Denne lyden ble tydeligere etter jeg kjørte en tur med tilhenger. Er faktisk litt bekymret. Har en havarert bil fra før. Har fylt STP oljebehandling ( i går). Merker ikke noe forskjell ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

STP og annen drit holder jeg langt unna mine biler, er det meningen at motoren trenger det, er de der fra oljefabrikantene.

 

Er det mange petroleumsingeniører her? ser sånn ut på svarene av og til.

 

Meningmann klarer ikke å merke forskjell fra olje til olje. Skal du teste forskjellene må du nok ha et test laboratorium i nærmere 100 mill klassen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi Oi man. De fleste som bruker slike midler vil vel bare ta bedre vare på bilene sine. Det kan da ikke være noe galt i det. Det er også usansynlig at folk hadde lagt unødvendige produkter som ikke virker. Har man en bil med mange km på telleren og slurvete tidligere eigere så vil er det greit å gjøre litt enkel vedlikehold for at motoren ikke skal skjærer seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg satt å tenkte på hva som kunne vært feilen i går og kom på det at det var et filter/gitter med bue som jeg muligens kunne ha snudd feil vei slik at en ventil ikke slo seg skikkelig opp og fikk nok luft...........så jeg skrudde opp og der, som jeg hadde spekulert ut så var den snudd feil vei.. nå går og drar den like godt som før :) ka ventilen hete vet jeg ikke... jævli sto vertfall som har noe med luft vertfall, fant jeg ut :D

 

Bare en påminnelse, om dere fortsatt ikke har fått med dere denne posten....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.