Golf mk1 diesel som kuttet helt på motorveien uten forvarsel...

Anbefalte innlegg

Ute å kjørte min 1.6D einser, da den plutslig kuttet. Gidde jeg gass så kveltes den mer, alt lys gikk av og lyste på batteri og olje lampa i dash. Så ble stående, sjekka under panser hvor alt var fint, 5min seinere prøvde å starte å da startet den uten problem. Hørtes ut som en del klikking i et rele når jeg kjørte videre, og 5min seinere skjedde det samme at den kuttet, men da klarte jeg å hallveis holde den gående og den fort kom tilbake og har fungert helt fint etter.

 

Noen som har noen ide hva dette kan være, hvor skal jeg begynne feilsøke. Sjekket alt elektrisk i motor rom men er jo omtrent ingenting der. Sjekket sikringboksen og der ser alt bra, releene ser friske og gode ut. Er en del fukt/vann i bilen har jeg funnet ut, men eneste som ligger rundt dette er ledningene som går bak til baklys og tankmåler.

 

Har anlegg i bilen, hvor alt er koblet direkte på batteri med manuel remote og sikringer mellom. Dette skal ikke spille inn da dette ikke går inn på bilens el nett annet enn på batteripolene. Tror forøvrig at musikken fortsatt spilte når bilen kuttet, noe som ikke overrasker da bilens el nett kan kutte helt uten at bilstereoen burde bli involvert så lenge det er strøm på batteriet. Dette var på full gutte med 2 subber, så grublet på om det kan ha trukket for mye eller noe slikt, men burde ikke resultere i et slikt problem uansett. Men koblet av dette for sikkerhets skyld.

 

HJELP!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmotoren din er ikke avhengig av strøm for å svive. holder en knapp på Dieselfilteret evt dårlig solenoid på dieselpumpa kjekk om ledningen så går inn på pumpa er løs. kan og være dårlige returslanger fra dysene sånn at du får luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare en ledning som går inn på pump, å den ser helt fin ut og er godt festet så tror ikke det er den. Tenkte skifte dieselfilteret siden dette ser veldig veldig gammelt ut. Hvor/hva er solenoiden på dieselpumpa og hvordan kan jeg sjekke den? Okey, er det de slangene som går fra dyse til dyse? Vet du hvor jeg kan få tak i nye slik? Og hvis jeg napper av en av de, skal de være fulle av diesel, eller tomme? Nappet av den ene tidligere i dag og kom ikke noe diesel ut av den.

 

Prøvde koble fra dynamo og batteri når motoren sveiv, å da kuttet den tvert. Trodde diesel gikk så lenge den fekk drivstoff jeg, uten noe behov for strøm. Men er vel kansje den solenoiden du snakker om som må ha strøm for å holde bilen i gang...?

 

Takk for raskt svar ihvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solenoiden må ha strøm ja kom ikke på det i farten:p Solenoiden er den ledningen på pumpa går inn på. sett på tenninga og ta av og på ledningen hør om den klikker skal klikke ganske bra. returslanger får du hos møller evt Meca mekonomen.. få de med Tøy rundt di sitter bedre og utvider seg ikke sånn som vanlige gummislanger gjør. vis du ikke har byttet Dieselfilteret på ei stund ville eg gjort det. ps.. bilen kan være ett hekkan å få start på etter byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, skal motoren svive når jeg tar av ledningen da, eller bare ha tenningen på og ta av ledningen og høre om solenoiden selv lager lyd? Synes bare det var så rart at det var masse klikking fra et rele i bilen når jeg fikk bilen i gang igjen. Filteret er nok sikker ganske mangen år siden ble byttet fra utseende å bedømme, så bør nok byttes ja. Kunne jeg ikke koblet solenoiden direkte på batteri med en bryter i mellom? Så kan jeg på den måten være 100% sikker på at den aldri kutter som følge av solenoiden? Slikt at bilen sviver så lenge det er noen form for strøm på batteriet eller fra dynamoen, så hvis noe i bilen kortslutter så vil jeg ihvertfall beholde motoren i gang? Kunne egentlig tenkt meg å satt bryter på både det og en trykk bryter på glødingen og muligens starteren og. Liker at alt er 100% garantert å funke, derfor anlegget ble koblet uavhengig av elnettet til bilen. Blir å kjøpe nye slanger og da ja, så får jeg tatt alt på en gang. At den er et hel***e å starte igjen er vel for vi må kinne til filteret er fyllt med diesel, og må vel luftes underveis også?

 

Er det du som har den spreke diesel einseren i distriktet eller var det en på hundvåg det? Har ihvertfall hørt navnet ditt nevnt ved en del anledninger ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var du som hadde einseren ja, så det nå i sigen din :P Respekt bil =) har en 1.6td med 5trinns kasse som jeg vurderer å hive i min etterhvert, har bare ikke funnet ut om det er verdt det i forhold til en student økonomi å hvor mye arbeid jeg må legge i det i tilegg til økonomi. motor og kassen er nesten gratis, men blir jo fort "ekstra" kostnader :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ein middels sprek einser diesel ja;)

 

Ta på tenninga behold den på uten å starte gå frem ta av og på ledningen på solenoiden hør om det klikker.

har mest tro på Dieselfilteret ditt hadde du mye eller lite diesel på tanken når du fikk trøbbel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, da blir det og prøve det i morgen. Har vel cirka halv tank tror jeg, men ikke sikkert da tankmåleren ikke stemmer helt. Hvis dieselfilteret ikke sammarbeider, burde den ikke jukse litt i hilt og pilt, at den kneler og rykker litt liksom. Trodde ikke den ville kvele helt da, og være helt fin igjen etterpå :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis du var i god sig på motorveien når det sjedde og filteret ditt ikke flower godt nok vil den kvele seg og du kan klare å holde den i gang ved litt juksing kjører du helt rolig fungerer den bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørt fra stavanger til sandnes og var på vei tilbake, motorveien begge retninger og holdt jevnt 110 km/t cirka hele veien. Så bare kuttet den og hjalp ikke nappe den i gir eller noe slikt. Da bremset den bare på motoren, og gidde jeg gass hørtes det ut som den kveltes tror jeg. Men var litt stressa så ikke så sikker på om det var det. Nappet den i alle gira nesten på vei fra 110 til 0 men til ingen nytte. Men har funket helt fint i dag, men ikke gitt den noe særlig over 100 siden jeg er litt skeptisk til det nå. Men sviver jevnt og fungerer og drar like bra som alltid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert filteret. få i 1,6td motoren mye trivligere: smil : eg kan donere bort en hjemmelaget uppipe du kan bruke som downpipe du trenger da kun å sveise på en forsettelse med flexiledd til eksisterende eksosanlegg det bør holde til 90whp ca du har vel ca 40whp nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge, da blir det bytting av filter å slanger ved tidligste annledning =) Genialt med Diesel geni som deg på forumet. Hørres ikke feil ut, skal få sjekket opp med han som har motoren og kassa når han er tilbake på land. Regner med jeg må få tak i 5trinns overføring i tilegg ved et bytte. Men får se, blir en del å sjekke opp å finne ut hvor lett jeg kan få trikset det til. Bør vel ikke trimme motoren før eventuell godkjenning hvis jeg bytter motor. Cirka dobbelt så kraftig ja, ikke feil det nei, og virker som de ikke har så mye større forbruk i forhold til suge dieselen heller, så lenge man ikke tar motoren så langt som deg ;-)

 

Setter utrolig mye pris på alle de gode svara dine, digg å få vite og forstå hva som er galt og hvordan det forskjellige fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig:) Det er Petter Lønning som er eksperten han sitter på ufattelig mye info om disse motorene. eg er bare Læregutten:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, okey. Da er dere begge notert som guruene mine når problemene dukker opp underveis. Håper mest på å finne tak i ein til einser billig, så jag kan bytte på å ha de som prosjekt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var filteret byttet, fant en 3-4mm stor klump som hadde konsistensen til halvherdet silikon inne i den skruen som dieselen går inn til dieselfilteret. Fikk fjernet denne, hevet på det nye dieselfilteret, etterfylte litt og startet på første omdreining =) Så satser på at alt er som det skal da. De hadde ikke retur slanger, så skal se om jeg får tak i det etterhvert =)

 

Super mye takk for hjelpa ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.