#1 Skrevet Oktober 4, 2012 Audi A6 2,5tdi Q 97 AEL. km 313000. Bilen har i det siste røket en del, skal bytte luftfilter/dieselfilter og olje nå på den. Den er også treg å starte når den er kald, dvs litt tregere som om at det høres ut som starteren drar tungt. Timing er justert for 7000km siden på verksted, 2000 etter regreimskifte. Ser på voltometeret at den er under 12 V med tenning, og ved kaldstart så ligger den på 11 V en stund før den kryper opp på normalt nivå. (kommer raskere opp om den ruses litt) Batteri ? dynamo? Har aldri byttet dieselfilter før, noe spesielt jeg må tenke på ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2012 Hvis spenning kommer på normalt nivå sakte men sikkert etter start, så burde vel spenningen være noe høyere ved start igjen. Så da høres det mer ut som om batteriet er gammelt? Hvis du bytter det ut såpass på å så så mange Ahmpere timer som mulig som det er fysisk plass til, da får du lettest start når det er kaldt. Er du i tvil så forsøk kaldstart med gode startkabler til en bil som står og går med god spenning. Umulig å vite om lav spening er eneste årsak til startproblemer før du har forsøkt med god spenning så jeg ville startet med å fikse det først. Dieselfilter: Løsne bolten på toppen, altså banjokoblingen, mens du holder igjen den noe større "mutteren" under banjokoblingen. Når den er løsnet kan du vri den mutteren rett under banjokoblingen, så du løsner selve filteret. Sjekk at begge o-ringene kommer med filteret og at ingen av dem sitter igjen i filterholderen, da blir det ikke tett med nytt filter. Vanlig at den indre kan siter igjen rundt skrue. Nytt filter, sjekk at drenering i bunn er strammet til, fyll det mest mulig med diesel og monter i motsatt rekkefølge. Vanligvis så får du da lett start og det lufter seg selv. Kan evt løsne den minste skruen på filterholderen og toppfylle filteret med diesel, ketsjupflaske med slange og spyleræskerør på tuten så søler du ikke. Siden bilen ikke starter så lett så ville jeg kjørt bilen og skiftet filter når motor er varm og lettstartet. Det kan være greit å ungå sommel mens man bytter filteret for å unngå at formye diesel rener tilbake i tanken. Med andre ord, finn frem alt verktøy, ntt filter, diesel for å fylle filteret, før du starter. Om du bruker 1 eller 3 minuter er ikke avgjørende, men det er ikke nødvendig å ta middagspause mellom gammelt og nytt filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2012 Takk for meget utfyllende svar! (som vanlig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 5, 2012 Selv har jeg Optima rødtopp batteri i min 2.5 tdi, og har ikke hatt noe startproblemer med den siden jeg byttet. Det er ikke særlig stort med tanke på ampertimer, men gir veldig god startstrøm selv ved delvis utladet batteri. Og det tåler kulde veldig godt. Sto parkert 2 måneder i vinter, og måtte måke meg inn til den. Glødet bare en gang og startet tvert Den har nå rullet 510.000. En ting du kan sjekke, er glødepluggene. Hvis en eller flere er defekt, kan det være vanskelig å få start. Hadde 3 defekte glødeplugger selv, og det var noe herk å få start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 7, 2012 Fikk byttet dieselfilter og luftfilter idag. All svartrøyk ble borte. Hadde rullet 15.000km siden siste bytte. Batteri å testing blir det neste. Glødeplugger byttet jeg sist vinter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...