Hvilke Audi/VW med automat+cruise gearer ned for å begrense farten i nedoverbakker?

Anbefalte innlegg

Kjørte en MB C-klasse aut som gearet ned ved behov for å holde farten nede (med cruise på). Ble litt "stivt" å kjøre med, men også praktisk nå det gikk veldig nedover, så slapp man å bremse. Da kunne man også steppe ned ønsket fart og i praksis kjøre mer ved å kun å bruke cruise-knappen.

Har noen av VW/Audi-automatene samme prinsipp? (Har DSG-6 selv, den gjør det ikke).

Edit : Tenker da på tradisjonell cruise, ikke adaptiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A4 B8 reduserer farten i nedoverbakke, men tror ikke den bremser på giret, men bremser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt litt forskjellige Mercedeser(C og E), og virker som at alle fra 2004-5? har denne funksjonen.

edit: kom også på at 99mod C240 også giret ned :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A4 B8 reduserer farten i nedoverbakke, men tror ikke den bremser på giret, men bremser.

Dette vil jo virke på en manuell bil også. Hva har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2006 A6 2.7 TDI tiptronic gjør dette. Jeg trodde det var motorbrems jeg, akkurat som den lukker et spjeld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2006 A6 2.7 TDI tiptronic gjør dette. Jeg trodde det var motorbrems jeg, akkurat som den lukker et spjeld.

Det er ikke ABS-pumpa, da? Som brukes til å autobremse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min girer ned når cruisekontrollen er innkoplet (7trinn DSG), men det er ikke mye moment i en 1,4 tsi så turtallet stiger og farten på bilen øker. Skulle hatt bremser som koplet inn i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

D2 A8/S8 bremser på gir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vil jo virke på en manuell bil også. Hva har du?

B8 med manuelt gir og vanlig CC bremser med bremsesystemet i nedoverbakke for å begrense farta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny bil, ny erfaring: Min Tiguan med 7-trinns DSG (DQ500) gearer ned. Ikke så kraftig at det sjenerer, så derfor ikke alltid helt ned til angitt cruisehastighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde denne funksjonen når jeg hadde en kjenning bak meg, og bremselysene kom på. Derfor lurer jeg på om den bruker motorbrems, eller om den aktiviserer bremsene? Noen som vet? 2006 A6 2,7TDI Q Tip?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde denne funksjonen når jeg hadde en kjenning bak meg, og bremselysene kom på. Derfor lurer jeg på om den bruker motorbrems, eller om den aktiviserer bremsene? Noen som vet? 2006 A6 2,7TDI Q Tip?

Tror din har en combo-løsning for å kunne holde jevn fart uavhengig av hvor bratt veien er. Tiptronic-kassene klarer vel bare delevis å holde i gjen bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror din har en combo-løsning for å kunne holde jevn fart uavhengig av hvor bratt veien er. Tiptronic-kassene klarer vel bare delevis å holde i gjen bilen.

Ja, det kan stemme. Når jeg "bremser" på CC så ser jeg turtallet blir presset ned på et vis :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny erfaring i dag: I en lang nedstigning gearer DQ500 (DSG7 Tiguan) mer ned enn hva DSG6'ern i Touranen gjorde. Fint å slippe å bremse så mye, evt å måtte geare ned manuelt. (Har ingenting med cruise å gjøre, så litt OT....)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min passat både bremser og girer ned. Fungerer 100% syntes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 05 A6 3.2Q girer ned og aktiviserer bremsene med lysende bremselys:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.