#1 Skrevet Oktober 4, 2012 (endret) har en Audi 100 2,5 tdi aat, som jeg plages en del med,den får ikkje diesel frem til dyse røra, men kommer trykk i returen, pumpa suger diesel.prøvde å ta av slangen som går på banjoen ved filteret, og legge den i en flaske med diesel,men er samme problem. Har bytta en ventil i fremkant på pumpa Fuel cut-off valve -N109 vet at pumpa er ok, bilen gikk fint for to dager siden og pumpa drar jo diesel men sender det bare i retur.... Noen som har peiling på hva dette kan skyldes?? ventilen som jeg bytta:[ATTACH=CONFIG]181741[/ATTACH] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 4, 2012 Ikke godt å si......den beste starten er å lese av feilkoder og studere samletråden for motoren. Kan vel være et utall av muligheter, feks: at pumpa er defekt selv om den ikke var det for to dager siden dårlig kontakt i stikkene til dieselpumpe eller sensorer på torpedovegg register helt ute av stilling, feks som følge av løs kam- eller veivbolt at du har skiftet andre deler som har betydning for styring av motor, selv om du ikke har skrevet dette i tråden her at stoppventilen av en eller annen grunn ikke åpner Dette er på ingen måte noen veldig sannsynlige årsaker, men uvanlige feil kan ofte ha uvanlige årsaker. Står man helt på bar bakke så kan det være lurt åfølge linken man finner øverst i samletråden. Jeg savner også en detaljert utdyping av hva du mener med "har plagdes en del med den". Utdyper du det så er det kanskje mulig å komme med mer kvalifiserte gjetninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 6, 2012 Sjekk om bolten til bakre kamhjul er løs. Da kan pumpa være ute av stilling, og bilen vil aldri starte. Jeg opplevde en gang at bolten var nesten løs, slik at tenninga kom ut av stilling. Er ganske mye rykk og napp på dieselreima ved start/stopp og tomgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 12, 2012 Takker,for svar. litt mer info: Køpte bilen for ikke så lenge siden,forige eier hadde opplevd at bilen stoppet under kjøring og var ikke alltid mulig å få start på.Så jeg fikk bilen hjem,fant ut at den tok inn falsk luft og bytta kobber ringer på banjoen ved filteret. bilen startet da med en gang,så jeg stoppet og startet den mange ganger uten problem. Kjørte bilen på verksted for eu kontroll,der den stod i 3 dager, fikk beskjed fra verkstedet "bilen din starter ikke". Tok så bilen hjem, fant ut at det stod litt luft i den gjennomsiktige slangen ved filteret, så jeg strammet bolten på banjo koblingen da denne var litt slakk. fikk til slutt diesel frem til enden på dyserøra, men den starter ikke. Har skifta glødeplugger,diesel,filter,fylt tanken til topps. Har og sjekka strøm til plugger ok,tatt av og smurt alle kontakter i motor rom. Diesel systemet virker tett nå, men som sagt ingen start. Har sjekka reimer og register ok, samt stilling av pumpe,prøvde med en liten dusj startgass,bilen tente på den men døde så snart den ikke fikk mere.Prøvde diagnose men fikk bare melding om noen sensorer på klima. Begyner å tvile på hjernen, Er der egen hjerne for dieselpumpe?? tenkte å prøve fra en A6 med motorkode AEL,lurer på om disse enhetene vil passe på denne som har kode AAT?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 12, 2012 AEL hjerne passer ikke til pumpe på 100. Men hvorfor tviler du på hjernen? Hvordan er innstilling av pumpe sjekket? Måleur, i såfall hvor mye løft ved ØD? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...