Ny turbo, bilen går dårligere

Anbefalte innlegg

Kikka litt på loggen din, lett å se at programmet ikke funker til turboen din. Ser også ut som du bare har 2 bar map sensor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har 2bar mapsensor, den som sitter der orginalt, ble byttet på fredag.

 

Så du tror at det kun er software som skaper problemer? Det var akkurat de samme symptomene med orginal turboen.

Kjørte hjem fra Kristiansand i dag. Har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg måtte slå av og på motoren i fart.

 

Hva i loggene er det som sier deg at softwaren er feil? Jeg klarer bare å se at den lader for lite jevnt over..

Har fått lånt meg en N75 jeg vet er i orden som jeg skal ut å montere nå.

 

Petter, jeg har også skaffet meg en ekstra ECU som jeg tenkte å få loddet sokler/ chippet. Er dette noe du tar på deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 bar map sensor funker dårlig hvis du skal hente ut noe som helst av VA turboen, bør ha 3bar map sensor.

 

Software er feil satt opp for den lader for lite hele veien og PID greier ikke å korrigere nok til å justere inn dette. Bytt vakuumslangene til N75 uansett, ikke alltid lett å finne lekkasje visuelt.

 

Hvilken type hjerne har denne? MSA15? Delenummer? Lite frista å ta på meg loddeprosjekter for andre, biltiden min må brukes på egne prosjekter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser også at den lader for lite, men request boost er jo uansett høyere enn aktuell boost, så for meg så ser det ut som at turbo/vnt/n75 ikke klarer å levere det den skal.

 

Hjernen er vel EDC15.

Delenr; 038 906 018 P

BOSCH 0 281 001 720

 

Jeg kan få loddet og chippet hos Espen Altmann i Finnmark, men usikker på om han har mulighet til å mappe for 3bar mapsensor. Ny mapsensor har aldri vært tema i dialogen jeg har hatt med han ift oppsettet jeg går for med dyser/turbo/clutch og svinghjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den klarer ikke å levere det den skal for basis mapping for N75 duty cycle er feil i forhold til turbo du bruker.

 

Er ikke noe hokus pokus å tilpasse mapping til større map sensor, så han fikser nok det skal du se :) Synd du ikke gikk for større dyser ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde PP764 var greit store jeg? Er vel bare Race dysene som er større? Om det er noe å hente så bytter jeg gjerne dyser igjen. Hvilke anbefaler du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Race520 er en finfin størrelse til såpass stor turbo, men det krever selvsagt at han som lager chip kan tilpasse den til disse dysene. Større dyser enn det du har nå krever helst kalibrering (flow og åpningstrykk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skal sjekke litt priser og se om det er verdt det. Jeg ser man kan oppnå 180-185 HK med PP764, og dette er uansett i nærheten av maks for denne turboen, er ikke sikkert større dyser er noe å prioritere enda.

 

Men da konkluderer vi med at problemene med "limp mode" jeg har nå skyldes orginal map? Og at N75, vakum, VNT klokke osv er i orden?

Byttet vakumslangen mellom N75 og turbo i stad kun for å være sikker.

 

Har laget excel grafer av loggen for å visualisere litt enklere hva som skjer.

gt1749va-log2.JPG

 

1290362.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GT1749VA greier ikke mer enn 160-170hk røykfritt på en VE motor som du har, ikke så forferdelig mye mer på en PD motor heller, selv om det er noen som opererer med oppblåste tall, spesielt i England er de gode å smøre tjukkt på. Fordelen med større dyser er at du kan kjøre mindre durasjon, greier nok å tømme turboen med de dysene du har, men hadde greid det med lavere sylindertrykk og eksostemp med større dyser. PP764 dyser funker fint med en original liten GT1544 eller K03 turbo også så så voldsomt store er de egentlig ikke.

 

Få bilen din mappa skikkelig sånn at du endelig kan få nytte av oppgraderingene du har gjort : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var en stund siden.. Tdf-viper right?

 

Bor du fortsatt i området?

 

Det stemmer:)

 

Har bodd på Rygge de siste 5 årene, men er innom gamle trakter fra tid til annen.

 

Godt å se fler som fikler litt med bilene sine!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er ECU sendt avgårde i dag for å få sokler og et grunnmap, så blir det vel litt tilpasninger de neste ukene.

 

Har i dag byttet resten av vakumslangene, tok også bort N75(N18) som styrer EGR, dvs koblet bort alle t-stykker og vakumslanger, men lot elektronikken henge igjen.

 

Koblet også inn en vakummåler og sjekket "suget" litt rundtomkring.

 

Vakum i nippelen inn mot batterikassa rett fra vakumpumpa er på ca 28 hg.

Vakum inn på vnt klokka på tomgang er ca 6 hg, øker til 10 gh under kjøring, men spretter tilbake til 0 hg ved hvert girskift før den går opp til 6 og så bygger seg sakte opp til 10 igjen.

Vakum inn mot luftfilterboksen er 6 hg på tomgang.

 

Det rare er at om jeg lar t stykket til vakumåleren sitte på like ved VNT klokka, og så koble vekk måleren, dvs la tstykket stå åpent og ha en lekasje, så gikk bilen veldig godt, og den gikk ikke i nødmodus. Hva kan dette bety?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips for og få en enkel og lesbar logg med vag com.

Legg deg på 1500 rpm i 3-4 gir, og dra flat fjøl til du passerer 4000 rpm, og avslutt loggen.

Da slipper du og tyde alle spikes i loggen for og finne ut når du er på fullt pådrag.

Duty cycle er viktig, og du bør ende på over 80% på full pupp.

Om du justerer på VNT mekanismen, så vil duty cycle endre seg.

DC logger vil også være til hjelp for han som lager mapp til deg, da han kan se om du har spikes i reguleringen.

 

Tommel finger regel om DC, er at den skal stige uavbrutt gjennom pådraget helt til den når 80+% på over 4000 rpm. Om du får spikes i dc, som at den går fra 50% ned til 40% for så og gå opp til 60% iløpet av samme pådraget, jobber ikke N75 riktig.

 

Drev og logget meg grønn på en Seat med en hybrid turbo, helt til jeg fant ut at eksos pakningen mellom turbo og topp var montert feil vei =eksoslekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg gir full gass på 1500 så er jeg i nødmodus før jeg kommer over 2000..

 

 

DC ser ikke ut til å gå over 80% slik du skriver.

 

Et utrdrag fra en av loggene mine.

,267.17,1869,1060.8,1203.6,39.4,,,,,,,,,,

,267.50,1701,1111.8,1111.8,38.3,,,,,,,,,,

,267.82,2814,1254.6,1050.6,48.2,,,,,,,,,,

,268.15,2667,1346.4,1122.0,50.6,,,,,,,,,,

,268.48,2667,1948.2,1264.8,24.7,,,,,,,,,,

,268.80,2709,1948.2,1458.6,37.5,,,,,,,,,,

,269.14,2772,1948.2,1713.6,48.6,,,,,,,,,,

,269.46,2835,1948.2,1968.6,61.0,,,,,,,,,,

,269.79,2919,1948.2,2050.2,61.0,,,,,,,,,,

,270.12,2982,1948.2,2060.4,61.4,,,,,,,,,,

,270.45,3045,1948.2,2060.4,62.6,,,,,,,,,,

,270.77,3108,1948.2,2029.8,63.4,,,,,,,,,,

,271.10,3192,1948.2,2009.4,63.8,,,,,,,,,,

,271.43,3255,1948.2,1999.2,64.9,,,,,,,,,,

,271.75,3318,1948.2,1989.0,65.7,,,,,,,,,,

,272.08,3402,1948.2,1989.0,67.3,,,,,,,,,,

,272.41,3465,1948.2,1978.8,68.1,,,,,,,,,,

,272.73,3528,1948.2,1978.8,69.3,,,,,,,,,,

,273.06,3591,1948.2,1968.6,69.3,,,,,,,,,,

,273.39,3654,1948.2,1968.6,69.7,,,,,,,,,,

,273.72,3654,1234.2,1917.6,92.0,,,,,,,,,,

,274.05,3696,1193.4,1397.4,48.6,,,,,,,,,,

,274.37,3633,1183.2,1132.2,45.0,,,,,,,,,,

,274.70,3171,1142.4,1060.8,44.6,,,,,,,,,,

,275.03,2436,1122.0,1040.4,44.6,,,,,,,,,,

 

Her går den i nødmodus der hvor DC er 92%.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny N75 er handlet inn i dag, i tilfelle det var noe galt med den jeg fikk låne i helgen.

 

Flytte plasseringen dens opp til luftfilteret også, er så trangt der den sitter orginalt og kobler den rett på vakum pumpa, uten om vakumreservoaret. Da er det kun 3 slanger med i bildet, og alle er sprett nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst, aner ikke helt hva som var feil. Men etter at jeg nå flyttet N75 opp til luftfilteret. Og byttet hver eneste vakumslange bortsett fra de harde plastrørene så er nå alt i orden. Det blei en heeeelt annen bil å kjøre!

 

Den nye N75 jeg kjøpte har en annen kontakt, jeg kjøpte med ny kontakt og ledning med stikk. Men jeg lurer litt på polariteten her, er redd for å skade den om jeg kryssbytter lederene. Noen som har skjema på dette?

 

IMG_20121009_205419.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.