#1 Skrevet Oktober 5, 2012 Hei Jeg har ein Audi A4 B6 1,9 TDI 03 Lyset for oljelys kommer når turtall kommer ved ca 1800rpm. Dette om du står i ro og gir gass eller kjører. Det jeg har sjekker er: 1. Olje nivå = OK 2. Oljetrykk = OK 3. Oljetrykkmåler skiftet 4. Olje sil = OK 5. Oljepumpe = OK - Kan det være feil på instrument? - Går oljetrykk måler kabel i lag med andre følere (temp)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 5, 2012 har du sjekket olja på lysa? "oljelys" neida, er det snakk om den gule eller røde lampa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 5, 2012 Hehe :) De er det røde lyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 5, 2012 ok,det er bad... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 5, 2012 Skjekket komp på motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2012 Komp ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2012 kan også være råde lager eller veivlager som er dårlige og ved lavt turtall vil ikke motoren klare å holde trykket oppe,men med en gang du får turtall får du nok omdreininger til at det går beint og den holder trykket oppe. bare en tanke...jeg hadde dette problemet på min forrige bil. da lyste oljetrykkslampa hver gang olja blei varm og bilen gikk på lavt turtall. enten om den stod på tomgang eller om jeg lå på motorvei i 80-90 kmt i 6 gir dvs lavt turtall -da lyste lampa. da måtte jeg bare gi på litt så slukket den igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2012 Jeg har ingen feil ved lavt turtall, det er når motoren når ca 1800rpm, på vei opp den generer feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 5, 2012 Lyser oljetrykkslyset når tenningen er på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 5, 2012 Litt usikker, men når eg starter bilen er det ingen alarm. Kun når jeg gir turtall over 1800rpm. Skal få sjekket om den lyser med kun tenning på i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 5, 2012 Prinsippet er nok delvis likt steinalder Golfen min. Hos meg er det kabelbrudd en plass sånn at lavtrykksbryteren ikke funker, dette gjør at pæra ikke lyser ved tenning på. Så lenge høytrykksbryteren funker så er det stille, men vis det er en fuktig dag og dårlig kontakt så kommer alarmen på 2000rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 5, 2012 ok det er jo et bra tegn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 5, 2012 Jeg har hatt bilen inne på verkstad der dei ikke fant ut av dette. Dei hadde testet kabelen fra oljetrykk måler og fram til instrumenet. Kabelen va OK, sa dei. De hadde også koblet på en lampe i enden av kabelen som gikk inn i instrumenet. Da fikk de lys når bilen gikk på alle turtall, og slukket seg når motoren stoppet. Med dette mente dei at alt fram til instrumentet var OK. Kan dei ha tatt noe feil her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 5, 2012 Har du sjekket med en annen oljetrykksmåler at oljetrykk er OK? I så fall er det muligens en defekt oljetrykksgiver. Det er vel to trykkbrytere. Den ene gir signal ved et lavt trykk ~1bar hvis turtallet er under 1800. Den andre hvis trykket faller under et gitt trykk når turtallet er over 1800. Sikkert giver/bryter nr 2 som er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 6, 2012 Verkstaden har skiftet en oljetrykkgiver/føler og nivå mener jeg, siden den var koblet samme plass eller samme ledning. ? husker ikke helt. ' Kan det vere 2 stk trykk nivå i samme trykkgiver/føler ? At det er ene lederen til den ene trykknivået som kan vere brudd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 6, 2012 Kjøpte du oljetrykksgiveren på Møller? Jeg ble lurt av en oljenivå sensor for noen år siden. Hadde feil på den i bunnpannen, bestilte ny fra USA, oljenivået delen var grei, men da slutten oljetemp måleren å virke. Etter mye jazz, kjøpte jeg ny på møller, og da virket alt igjen. Var en kombi giver som sto der. Kan det være noe lignende med oljetrykket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 7, 2012 Takk for info. Ska sjekka litt rundt dette Noen vet hva kombiføler som er i lag med Trykk og Temp ? Trykk & nivå ? Trykk & temp? Nivå & temp ? Etc.. For en Audi A4 B6 03 1.9 TdI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 7, 2012 Sjekk opp det Roger Løfald skriver for det høres unektelig ut som trykkbryteren på 1.8bar er defekt, altså den som er aktiv over ~1800 omdr. Husk også at den på 0.3 bar er NC, altså lukket når trykket er under 0.3 bar. Den på 1.8 bar er NO, altså åpen når trykket er under 1.8 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 7, 2012 Då har eg testa litt. Kjørte Ross Tech vagcom kabel i bilen og fekk opp : 00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266) 30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent 01176 - Key 07-10 - Signal too Low - Intermittent Når den røde olje kanna kjem opp i instrumentet og eg trykker 'check' så kommer teksten ' slå av motoren og sjekk oljenivå'. Skjønna ikkje heilt kvifor verkstaden seie dei har skifta Trykk giveren ? (dei gav opp og sa det måtte være instrumenet) Her tyda alt på at da er Nivå/temp giver..? Eg gjekk inn på med Vagcom kabel : 17-Instrument -> 'fault codes' Får opp feilkoden -> trykker så 'Clear Codes - 05' Feilen blir slettet og kommer ikkje igjen i på PC ,men kommer forsatt i instrumentet i bilen. Lar bilen stå noen timer og prøver igjen. Forsatt ingen feil på Vagcom, men kommer i instrument en gang. SÅ kommer den ikkje lenger i instrumenet heller. Kjører flere turer og ingenting skjer. Kobler av batteriet til bilen og lar den stå litt. Kobler til igjen og alt er som normalt (ingen alarm i bil instrument eller Vagcom) Eg skjønner lite... hmm Når jeg slettet feilkoden, skulle ikkje den ha kommet tilbake om den forsatt var reell. ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 9, 2012 Då har eg snakka med verkstaden, og det kunne informere at de hadde også skiftet Olje nivå/temp sensor. Så det ser ut som verkstaden har glemt og slette koden, etter montering. Derfor var det forsatt alarm i bilen. Etter jeg slettet feilkoden, har jeg ikkje hatt noe feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...