Eksoslekasje eller gåen toppakning

Anbefalte innlegg

Fikk fikset vakumlekasje på bilen og den har aldri gått så bra som den gjorde nå de siste dagene..

 

I går merket jeg vibrering ved pådrag og en litt dyp "pop" lyd som fulgte turtallet. Kunne minne om en lastebil med grom eksos, evt motorsykkel.

Tenkte kanskje at dette var såkalt flywheel-chatter pga økt moment, men merket nå at det var litt lite kjøleveske, og trykk i beholderen på tomgang.

 

Når jeg startet bilen nå og gikk frem til motorommet så hørte jeg den samme lyden de første 10-15 sekundene før den ble borte. Høres ut som eksoslekasje, men vanskelig å lokalisere.

 

Kan det være toppakning som lekker eksos/sylinder trykk over i kjøleannlegget slik at dette "popper" ut av ekspansjonstanken, eller er det andre enklere ting jeg bør undersøke først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på tynn is når det gjelder diesel, men har du tatt komp-test?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke det, men det vil jo evt avdekke problem med toppakning ja..

 

Har et komptest verktøy liggende, men det er vel bare til bruk på bensinmotor, der du skrur det ned i plugghølet.

 

 

Har forsøkt å ta av vakumslangen til turboen, da kjører jeg jo uten no særlig ladetrykk, og lyden er også borte. Om det er lekasje på en av trykkrørene så ville det vel laget en jevn freselyd, ikke en "eksos"lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logget litt med vcds nå,

 

Først en logg fra i går morgen da alt var ok. Der er turtallskurven linær og jevn.

gt1749va_vacuum_OK.jpg

 

Så en logg fra i dag, der jeg har denne ekstra eksosaktige lyden, med vibrering. Kan man få tenningsbank i en diesel? virker litt som det.

Se hvor ujevn turtallskurven er.

 

vibrering_eksoslyd-logg.jpg

 

Begge er i 4.gir, se også forskjellen på X aksen, hvor jeg på onsdag klarte samme "distanse" på turtallsregisteret med 40 punkter, i dag brukte jeg dobbelt så mange. Dvs den akselererer tregere nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er delvis løst.

Dvs lyden ved pådrag viste seg å være diesel lekasje ved dyse nr3, masse diesel under motordekslet. Fikk strammet dieselrøret med ca 1/2 omdreining, byttet også alle returslangene. Hadde også en liten oljelekasje på tilførsel til turbo.

 

Men den samme lyden som også er der de første sekundene ved oppstart er der fortsatt. Kan ikke skjønne hva den kommer av,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.