Spørsmål ang. ekstralys montering T5

Anbefalte innlegg

Driver på med montering av Hella rally 3003 på min transporter.

 

Lyktene er montert på orginal holder, Hella sitt ledningssett med rele er montert, men her har jeg litt problemer.

 

På ledningsetter går det utifra rele:

 

2 x blå ledninger som skal kobles på pære i ekstralysene - OK

 

1 x rød ledning som skal på pluss polen på batteriet - OK

 

1 x grønn ledning som er styrestrøm som skal kobles på en av ledningene på den orginale kontakten til bilens hovedlykter.

Hvordan kobler jeg denne? Hvilken av ledningene som går inn på H4 pære skal jeg koble med på?

 

I bruksanvisningen står det at man skal koble den grønne ledningen med en strømtjuv. Men tidligere har jeg lest at det ikke er å anbefale? Tips til hvordan jeg ellers skal koble den til? Et det en god løsning å fjerne litt isolasjon på den originale ledningen å loddet på styrestrømledningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, lodding og krympestrømpe/vulketeip er en bra løsning.

Du bør/må derimot ha en egen bryter for å kunne slå av ekstralysene, inne i bilen.

Du skal inn på den høyre siden av kontakten på h4-pæren.(sett bakfra)

xenonsupply_hid_h4_wiring_pinout.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 x grønn ledning som er styrestrøm som skal kobles på en av ledningene på den orginale kontakten til bilens hovedlykter.

Hvordan kobler jeg denne? Hvilken av ledningene som går inn på H4 pære skal jeg koble med på?

 

Prøv med en prøvelampe eller multimeter hvem av lederne du har spenning på fjærnlysene er på.

I bruksanvisningen står det at man skal koble den grønne ledningen med en strømtjuv. Men tidligere har jeg lest at det ikke er å anbefale? Tips til hvordan jeg ellers skal koble den til? Et det en god løsning å fjerne litt isolasjon på den originale ledningen å loddet på styrestrømledningen?

 

Strømtjuv i motorommet er ingen god løsning, fare for korrosjon og dårlig kontakt etter litt tid! Å lodde på ledningen er en god løsning, men vil anbefale å bruke krympestrømpe over skjøten. Hvis du ikke får lederen du skal skjøte deg inn på ut av kontakten til pæra slik at du får tredd krympestrømpa innpå lederen ville jeg klippet den den, loddet eller koblet lederne sammen med en skjøtehylse og krympet strømpe over.

 

Husk sikring på den røde lederen du kobler til batteriet, maks 30 cm fra batteriet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, lodding og krympestrømpe/vulketeip er en bra løsning.

Du bør/må derimot ha en egen bryter for å kunne slå av ekstralysene, inne i bilen.

Du skal inn på den høyre siden av kontakten på h4-pæren.(sett bakfra)

[ATTACH=CONFIG]182275[/ATTACH]

 

 

Herlig da vet jeg hvilken jeg skal koble meg på!

Hva trenger jeg egen bryter til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 x grønn ledning som er styrestrøm som skal kobles på en av ledningene på den orginale kontakten til bilens hovedlykter.

Hvordan kobler jeg denne? Hvilken av ledningene som går inn på H4 pære skal jeg koble med på?

 

Prøv med en prøvelampe eller multimeter hvem av lederne du har spenning på fjærnlysene er på.

I bruksanvisningen står det at man skal koble den grønne ledningen med en strømtjuv. Men tidligere har jeg lest at det ikke er å anbefale? Tips til hvordan jeg ellers skal koble den til? Et det en god løsning å fjerne litt isolasjon på den originale ledningen å loddet på styrestrømledningen?

 

Strømtjuv i motorommet er ingen god løsning, fare for korrosjon og dårlig kontakt etter litt tid! Å lodde på ledningen er en god løsning, men vil anbefale å bruke krympestrømpe over skjøten. Hvis du ikke får lederen du skal skjøte deg inn på ut av kontakten til pæra slik at du får tredd krympestrømpa innpå lederen ville jeg klippet den den, loddet eller koblet lederne sammen med en skjøtehylse og krympet strømpe over.

 

Husk sikring på den røde lederen du kobler til batteriet, maks 30 cm fra batteriet!

 

 

Da klipper jeg ledningen så jeg får krympestrømpa over skjøtehylsa :-)

 

Jeg kjøpte Hella sitt orginale ledningssett, der sitter det sikring på releboksen, så det er i boks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å koble til parklyset i ekstralysene, er det så enkelt som jeg tenker:

 

Koble en ekstra ledning fra ekstralysene og koble meg inn på en av ledningene til pæreholderen til de orginale parklysene?

Må ikke innom releet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger egen bryter for å kunne slå av ekstralysene, selv om fjernlys er på.

Dette er påbudt.

 

Edit: det er visstnok ikke lov, med parklys i ekstralyktene her i landet.

Edit2: trenger ikke rele på parklys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger egen bryter for å kunne slå av ekstralysene, selv om fjernlys er på.

Dette er påbudt.

 

Edit: det er visstnok ikke lov, med parklys i ekstralyktene her i landet.

Edit2: trenger ikke rele på parklys.

 

 

Greit egen bryter er påbudt, men sånn i realiteten: når har jeg bruk for den bryteren?

 

T5 har jo drit dårlig lys så jeg kan ikke helt se når jeg vil ønske å ikke kjøre med ekstralysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har kun bruk for bryteren på eu-kontroll.

Jeg er av den oppfatning selv, at jeg hater feil på eu-kontrollene.:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger egen bryter for å kunne slå av ekstralysene, selv om fjernlys er på.

Dette er påbudt.

 

Edit: det er visstnok ikke lov, med parklys i ekstralyktene her i landet.

Edit2: trenger ikke rele på parklys.

 

Er ikke lenger påbudt med seperat bryter for ekstralys.

 

Men er jo ingen bakdeler med det, uten om den lille ekstra jobben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er kun lov med 2 parklys. Så hvis du vil ha parklys i ekstralysene må du fjerne pærene i orginallyktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke lenger påbudt med seperat bryter for ekstralys.

 

Men er jo ingen bakdeler med det, uten om den lille ekstra jobben :)

 

 

Good too know! Da gidder jeg ikke tenke på det i første omgang ihvertfall.

 

Jeg kan ikke se noen fordeler med det heller jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er kun lov med 2 parklys. Så hvis du vil ha parklys i ekstralysene må du fjerne pærene i orginallyktene.

 

Tydeligvis ikke mange som vet eller bryr seg om det da, når man ser på andre biler med ekstralys.

Da dropper jeg å trekke ledninger til det. For man kan fjerne hele parklyslampeholderen i lykta så da står det ihbertfall ikke en pære der som "ikke funker"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.