#1 Skrevet Oktober 14, 2012 (endret) Hei. Har handlet inn ny Meyle oljepumpe beregnet for 2.0l 16v,for å øke oljevolumet i KR motoren.Det viser seg at spleinsa på akselen er noe mindre på den nye pumpen kontra KR pumpen. Er det noen som har erfaring med dette problemet? Er det så enkelt som å bare presse av drevet,å bruke Kr akselen? Ønsker også høyere oljetrykk,hvor tykke skiver må til for å stramme opp returfjæra for å få max 8 bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 15, 2012 9A eller ABF pumpe du har kjøpt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 15, 2012 Oljepumpen er kjøpt fra autotech sport tuning usa,part.no.051 115 105A Vet ikke om det er 9A eller ABF pumpe.Hva er forsjellen på disse? Møller kunne ikke levere orginalpumpe til 2L. Håper jeg kan få hjelp til dette problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 15, 2012 Ser nå at det er samme delenummer på 9A og ABF. Vis de ellers er like så er det enten å bytte drevet eller bytte oljepumpe aksling til en fra 9A. Hvorfor vil du ha så høyt trykk på oljen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 15, 2012 Er det noen her som kan sammenligne/måle spleinsa på orginale pumper til KR/9A? Er det noen som har prøvd å bytte aksel på oljepumpen? Må vel ha såpass oljetrykk,høyt turtall og turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 15, 2012 Med KR som hadde gått 240000++km så hadde eg 6bar ved 6k og 1.5bar på tomgang. Ser ikkje grunnen til at en skal ha noe mer enn det? Aldri lest at noen modifiserer pumpa. Eg skal også ha 16v og Turbo snart så dette er interresangt. Grunnen til 9A/ABF pumpe er at den kan flowe med olje uten å få trykkfall i forhold til KR. Turboen øker mengden olje som skal gjennom systemet på et gitt turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 15, 2012 KR pumpen har 30mm drev,9A har 36mm som skal flowe ca.20%mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 15, 2012 Jeg ser heller ikke grunnen til at du skal ha noen høyere oljetrykk, det er ikek trykket du er ute etter, det er mengde olje, eller som du sier, flow. Høyere trykk kan gi større belastning på lagre og pakninger og du kan ende opp med at en pakning f.eks i turboen delvis gir etter/slipper igjennom olje og da vil du får blårøyk. Tomgang, vanlig kjøring eller på pådrag/motorbrems eller en kombinasjon av de. Husk også at oljetrykket naturlig nok er en god del høyere på kald motor. Nå vet ikke jeg hvor og når du hadde tenkt å ha 8 bar oljetrykk og om det var på varm motor, men en motor som har 2 bar på varm motor kan fint ha 4-5bar på kald, øker du turtallet over tomgang så vil trykket bli enda høyere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 15, 2012 På 90hk 8v-en min så har eg 7+bar på tomgang nå den er kald. Kjøre vel å merke på 10-40 felleskjøpet mineral. Ligger på ca 1.6bar på 900rpm varm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 16, 2012 Jeg har brukt 9A oljepumpe, og bytta over drivakselen med splines til pumpa fra PL motoren jeg kjører nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 16, 2012 Må det varmes mye på drevet før jeg presser ut akselen? Brukte du loctite? Med tanke oljetrykk og turboen,kan man sette på innsnevring på oljeslangen til turbo. 8bar på max turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 16, 2012 Du har vel pakninger i resten av motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 17, 2012 BEKLAGER! skulle stått 80psi. 1bar=14,5 psi. Skal vel bli ca 5.5 bar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 17, 2012 For det trykket så trenger du ikke modifisere noe som helst.... Det er sånn naturlig. 5-6bar er max som slipper gjennom ut fra pumpa, gir den mer enn det så er overtrykksventilen fast kilt. Trykket lavere nede i turtallet er ikke justerbart da det avhenger av hvor mye forbruk (flow) en har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 17, 2012 Må det varmes mye på drevet før jeg presser ut akselen?Brukte du loctite? Med tanke oljetrykk og turboen,kan man sette på innsnevring på oljeslangen til turbo. 8bar på max turtall. Den skal ikke sitte så veldig godt fast,holder fint med en dor i riktig størrelse og en liten rapp med hammeren. Sett den inn med Loctite fastsetting/lagerlåsing,så er du sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 18, 2012 Takk for god tilbakemelding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 19, 2012 Da er gammel aksel presset inn i 2l drevet,dette ble bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...