Lav vekt på aluminiums felg - Hvilket merke ??

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vel , da vinter dekka i 18 tom kom på ble bilen en del raskere i akselerasjon og forbruk ned 5 %

 

Sommer hjula var 20 tom TSW

 

Jeg forstår jo da at noen få kg mer vekt på felgene slår kraftig ut i prestasjoner.

 

Hvor kan jeg finne lette alu felger?? Hvilket merke er kjent for dette ?? Lav vekt og likevel sterke felger. Finnes dette ??

 

Hvor mange kg letter kan det være snakk om fra TSW felgene ?? 10,5*20 og 8,5*20 foran. Ser jo bra ut , men prestasjoner er ikke like bra.

 

Et annet sted leste jeg at 1 kg mer vekt på felg = 20 kg død vekt på bilen.

 

Stemmer dette , så må jeg ha nye lettere alufelger og begynne å lete .

 

Takker for tips og erfaring på dette

 

mvh

 

Eyvind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig stor oversikt på vekt på ettermarkedsfelger her: http://www.measurespeed.com/index.php

 

OZ Racing har som regel hatt endel modeller der lav vekt har stått i fokus, nå er det vel ultraleggera HLT (?) som er en av de letteste de har. Alle som ender på HLT er lavvektsfelger.

 

For noen år siden var Volk Racing TE37 i magnesium noe av det råeste, rundt 3,8kg for en 18", mot over 10kg på en ikke-lavvekts alufelg i samme dim. Dymag felger i carbon er vel også oppi der når det kommer til lav vekt/høg styrke. (ser det står en annen vekt i oversikten på TE37 magnesium, kanskje det var en spesialmodell som veide under 4kg..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TSW har faktisk en del veldig lette felger som kan matche vekta på "premium"-"racing" felger. Og til en veldig hyggelig penge. Hvis ikke har du jo som Haakon nevner, kjente leverandører av motorsportfelger som f.eks OZ Racing, Volk Racing, BBS, Enkei, Compomotive(?)

 

Ta en kikk i denne tråden:

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=52790

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TSW snetterton heter de felgen jeg har. Jeg tenkte ikke på vekt i det hele tatt da jeg kjøpte dem. Aner ikke hva de veier, og finner de ikke heller noe sted med spec på vekt. Jeg får kanskje hente dem ut fra dekk hotellet og veie dem. Det er 10,5*20 med 285/30 og 8,5*20 med 245/35

 

Vel, liker bilen bedre nå. Den går lettere og bedre på orginal hjula . 8*18 med 245/45

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må huske på at sånne "puddinghjul" også gjør sitt til at kiloene raser på.

 

Skrudde felger er jo også en måte å få lettere felger på, med noen unntak selvsagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på vekt på dekk også. Leste en tysk test av 235/35-19 hvor forskjellen mellom letteste og tyngste var 2 kg. Savner mine gamle 9,5-20 rs gt 10,4 kg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parts & Retards er billige på lette felger. Bra utvalg. OZ, Ronal og Speedline. Speedline Marmora er billige til å være lette felger. Mye for penga.

 

e1d248ac18efda7c889b9d1c9e6082ed.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superdekk har Spath. De er dyrere enn Mega. Er de lette og heftige? Eller er de bare overpriset?

 

SP-18-red-ico.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Vel , da vinter dekka i 18 tom kom på ble bilen en del raskere i akselerasjon og forbruk ned 5 %

 

Sommer hjula var 20 tom TSW

 

Jeg forstår jo da at noen få kg mer vekt på felgene slår kraftig ut i prestasjoner.

 

Hvor kan jeg finne lette alu felger?? Hvilket merke er kjent for dette ?? Lav vekt og likevel sterke felger. Finnes dette ??

 

Hvor mange kg letter kan det være snakk om fra TSW felgene ?? 10,5*20 og 8,5*20 foran. Ser jo bra ut , men prestasjoner er ikke like bra.

 

Et annet sted leste jeg at 1 kg mer vekt på felg = 20 kg død vekt på bilen.

 

Stemmer dette , så må jeg ha nye lettere alufelger og begynne å lete .

 

Takker for tips og erfaring på dette

 

mvh

 

Eyvind

 

Jeg har en del Audi Motorsport 19" magnesiums felger produsert av OZ og BBS. De finnes i 8,2" og noen i 9" bredde med ET52 og ET55. Alle har senterbolt med 20mm adapter til 5x112, slik at det blir ET32 og ET35 ferdig på bil. Definitivt de letteste og sterkeste felgene du kan kjøpe for penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en del Audi Motorsport 19" magnesiums felger produsert av OZ og BBS. De finnes i 8,2" og noen i 9" bredde med ET52 og ET55. Alle har senterbolt med 20mm adapter til 5x112, slik at det blir ET32 og ET35 ferdig på bil. Definitivt de letteste og sterkeste felgene du kan kjøpe for penger.

 

Hvor mye penger snakker vi om da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisen er litt avhengig av finish, de fleste trenger et strøk med lakk. 20-25.000,-/sett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med tanke på aks egenskaper er det jo ikke vekt alene som avgjør heller, minst like viktig er jo størrelse, jo lenger ut fra senter vekta ligger jo mer treghet, dvs en 10kg tung 20" felg mar mye mer treghet en en 10kg 18" . så om du går ned til mindre felger i tilleg hjelper jo det endel også, men det er sikkert ikke det du øsnker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg tenker også som du sier her, at når vekten fordeler seg lenger ut fra senter på en 20 tom enn på 18 tom , så blir det tyngre å dra rundt.

Dersom 20 " felgen i tillegg er ekstra tung blir det hele enda verre

 

Jeg skal når jeg får tid få veid sommer felger og vinter felger og finne ut hvor mange kg forskjell det er snakk om. Forskjellen i opplevelse av å kjøre bilen er hvertfall stor og kjøre gleden går så avgjort i fordel for vinterhjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.