Hvordan få av bremseskive og tappe bremsevæske? - Transporter 2,5TDI 4motion

Anbefalte innlegg

Caliperen og gamle bremseklosser demontert. Men hvordan får jeg av skiva? Har aldri sett en sånn type spor som det er i den store mutteten i senter av skiva.

 

Noen som vet hva jeg trenger for å løsne den? Gjelder en 2,5TDI 4motion.

 

Siden de gamle klossene er slitt så å si ned til metallet, så må stempelet presses mye tilbake så bremsevæska vil " renne over"

Er det en godkjent metode å bruke en sprøyte å tappe væske fra beholderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikkje en liten sett skru som skal fjernes?

Den store mutteren i mitten skal ikke røres da denne fester drivaksligen.

 

Bare opne lufteskruen og la bremsevesken renne ut. Samle den gjerne opp ved hjelp av en slange.

Men bruk muligheten til å bytte alt av bremseveske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal bare være en liten skrue foran, mellom to hull til hjulboltene, men du må sikkert av med braketten og, to store bolter på baksiden.

Lufting på transporter skal gjøres med motoren i gang.

Det skal ikke renne over med mindre du har etterfylt med bremsevæske, du kan godt suge ut av beholderen, men det beste er jo såklart å bytte ut den gamle med å lufte den gjennom kalipperen, da bør du ta alle hjulene i rett rekkefølge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dere helt sikre på at den store mutteren ikke skal av? For jeg ser ikke noen naturlig "avslutning" på hullet rundt senter av skiva. Det ser egentlig ut som skiva går innunder senterbolten. Bolten kan se ut som en tolvkant, men ser ikke helt ut som vanlig tolvkant spor heller syntes jeg.

 

 

Jeg tok av en liten skrue mellom to hjulbolter. Er den til kun for å holde skiva på plass før caliperen og felg monteres igjen?

 

 

Ikke nok plass i beholderen til bremsevæske når jeg begynner å presse stempelet tilbake. Nivået var der det skulle være før jeg begynte, men her er det snakk om skiver som er anslagsvis 4-5 mm slitt og klossene er slitt så og si ned til metallet. Så stemplene skal tilbake fra maks utslag og helt inn.

Syntes det er rart ikke dette ble påpekt på EU kontroll for tre mnd siden.

 

Den fikk byttet bremsevæske på forrige service for under et år siden så jeg har ikke lyst til å begynne med det. HAr aldri gjort det før heller, så jeg vil gjerne slippe det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare tapp av overskytende væske fra beholderen du, det er det tryggeste, de er litt vriene å lufte skikkelig disse her og.

Den lille skruen er kun for å holde skiven sentrert over hullene og på plass til hjulet er montert ja, skiven din er sikkert grodd skikkelig fast, finn en hammer og dæng den løs, senterhullet på skiven er like stort som navet, bare se på de nye du skal ha på, det er STORT hull i midten.

Er kalipperen av og skruen ute skal skiven løsne, som oftest brutalt.

Som sagt så må du sikkert demontere braketten som kalipperen står i for å få skiven helt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufting på transporter skal gjøres med motoren i gang.

 

Dette har jeg aldri hørt noe om. Hvorfor skal den være i gang ? Jobber på Volkswagen selv og det praktiserer ikke vi hvertfall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal bare være en liten skrue foran, mellom to hull til hjulboltene, men du må sikkert av med braketten og, to store bolter på baksiden.

Lufting på transporter skal gjøres med motoren i gang.

Det skal ikke renne over med mindre du har etterfylt med bremsevæske, du kan godt suge ut av beholderen, men det beste er jo såklart å bytte ut den gamle med å lufte den gjennom kalipperen, da bør du ta alle hjulene i rett rekkefølge.

 

motor igang?aldri hørt. luftes jo på samme måte som alle andre vw. Vw mekaniker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke, sist jeg hadde min på service så var pedalen helt myk, så jeg kjørte inn igjen og fikk de til å ta luftingen på nytt, da hadde de sjekket mer opp og funnet ut at motoren skal stå på tomgang.

Det kan være det er nok med tenning på (for å kjøre bremsetrykk fra abs pumpe) men de hadde motoren på tomgang og etter det ble den bra.

Dette var ett ikke-vag verksted bare så det er sagt.

Kansje du kan forhøre deg litt å se om det faktisk stemmer og evnt. hvorfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er to vw mekanikere i denne tråden kan dere berolige trådstarter med at senterbolten ikke trenger å demonteres ved skifte av bremseskive?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senterbolt trengs ikke demonteres nei. Er nok sant som du sitter at bremseskiva er så grodd igjen at man til med hammer/slegge. Bare slå mot der som felgen treffer skiva så skal den løsne etterhvert. Som Christian også sier må du demontere holderen til calipperen for å få av skiva. Sitter to store bolter med 21mm hode bak skiva :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig gutter! Med makt og en halv boks rustløser så løsnet den. Jippi tenkte jeg, helt til jeg(som dere skriver) fant ut at braketten må av.

Med de skruene derimot! De vil på ingen måte løsne. Så hva pokker gjør jeg nå? Ingen vei tilbake heller. Bilen står på to bukker i garasjen og jeg har ikke noe voldsomt med plass rundt bilen heller.

 

Supre tips mottas med stor takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bare latmannsarm og 21mm pipe som gjelder. De pleier å sette seg godt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bare latmannsarm og 21mm pipe som gjelder. De pleier å sette seg godt :)

 

Jaja, da blir det Biltema imorgen og finne en skikkelig forlenger, så håper vi på det beste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du kan komme til foran bilen og trakke armen ned, da får du gjerne den kraften du trenger, men sørg for at pipen sitter skikkelig innpå først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se om du kan komme til foran bilen og trakke armen ned, da får du gjerne den kraften du trenger, men sørg for at pipen sitter skikkelig innpå først.

 

Jeg får ikke bilen så høyt opp så jeg får ikke rare plassen fra gulv og opp til støtfangeren. Jeg tenkte jeg skal prøve å svinge ratten helt til venstre imorgen, for så å håpe at det er nok til at jeg kommer til fra siden.

 

Ser på torshovbil.no at de har en forlenger på 60cm. Jeg skal prøve den og håpe på at det ikke er for mye svikt i den, siden jeg ikke får så langt utslag å bende på før den treffer gulvet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg maks over skal det vel vere mulig å gjøre jobben gjennom hjulhuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var skiver og klosser byttet.

 

Gikk som en drøm å få opp boltene med en 50cm latmannsarm:)

 

 

Så da er det bakbremsene som står for tur! Noe viktig å tenke på her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kalipperene bak skal skrues inn, ikke presses.

Eg brukte et verktøy som egentlig brukes til å bytte skive på en vinkelsliper. Opne lufteventilen sånn at der ikke er mottrykk når du skruer innover.

 

Smør eller bytt gliderene, smør opp handbrekk mekanismen.

 

Eg enda opp med å kjøpe nye begge kalipperene da håndbrekk mekanismen var så treig at det ble enten null håndbrekk funksjon eller kalipper kilt i max håndbrekk og en måtte løse det med hånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du ikke vil lufte bremsene etterpå så går det greit å skru stempelet inn når du først får det på gli.

Ellers viktig som Hans skriver at du smører opp gliderne med kobberfett el. lign. og sjekker at armen til håndbrekket går fint.

 

Denne her er gull til å presse inn stempelet med:

 

19-234_l.jpg

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-19234/

 

Når du er ferdig så pumper du opp trykk med pedalen og så drar du opp håndbrekket en 15-20 ganger så det får justert seg inntil klossene igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kalipperene bak skal skrues inn, ikke presses.

Eg brukte et verktøy som egentlig brukes til å bytte skive på en vinkelsliper. Opne lufteventilen sånn at der ikke er mottrykk når du skruer innover.

 

Smør eller bytt gliderene, smør opp handbrekk mekanismen.

 

Eg enda opp med å kjøpe nye begge kalipperene da håndbrekk mekanismen var så treig at det ble enten null håndbrekk funksjon eller kalipper kilt i max håndbrekk og en måtte løse det med hånd.

 

Er glider noe som bare er på bakbremsene, eller er det det man kaller braketten? Klossen på fremsiden av skivene foran gikk også ganske tregt. Pusset godt i sporet der klossen glir med smergelpapir også la på litt vannfast fett.

 

Håndbrekket fungerer veldig bra. Håndbrekket på Transporter går vel ikke på caliperen? Har ikke denne bilen egne bremsesko på innsiden av skiva?

 

Siden du ikke vil lufte bremsene etterpå så går det greit å skru stempelet inn når du først får det på gli.

Ellers viktig som Hans skriver at du smører opp gliderne med kobberfett el. lign. og sjekker at armen til håndbrekket går fint.

 

Denne her er gull til å presse inn stempelet med:

 

[ATTACH=CONFIG]182684[/ATTACH]

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-19234/

 

Når du er ferdig så pumper du opp trykk med pedalen og så drar du opp håndbrekket en 15-20 ganger så det får justert seg inntil klossene igjen.

 

 

Den har jeg Christian. Brukte den foran. Det føler jeg virkelig er et slik verktøy: YES, at du finnes! Også er du nesten gratis :-)

 

Kobberfett skal vel ikke brukes på mekanisk bevegelige deler, siden det inneholder en form for slipemiddel? Eller er jeg vranglært?

 

Jeg brukte vannfast fett på forbremsene. Altså i sporet der hvor bremseklossen beveger seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

White grease også funker fine, men er så små bevegelser at det er ikkje fare for slitasje innen bilens levetid.

 

Min har i hvertfall vanlig bak kalipper med innebygs håndbrekk.

 

Er glidere fremme også, det er de du skruer ut når du løsner bare kalipperet ikke hele klaven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også å sjekk at håndbrekkwire ligger der den skal etter bytte. Ligger i et lite spor bak calipperen. Fort at den dette ned mellom bærearm og støtdemper og det vil du ikke :) Skal vell egentlig ikke bruke kobberfett nei. Ellers er det akkurat samme prosedyre som foran. Rengjør glidepinnene godt før du smører opp og monterer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.