Risting/hakking i ratt passat, i perioder, lav hastighet.

Anbefalte innlegg

Har fått en ganske merkbar risting/hakking på rattet, ca 1-5cm, denne kommer sporadisk. Dette er på en 2002 Passat TDi FWD. Den kommer og går, men oftest på lavere hastighet (under 50km/t). På forskjellige turtall, men hvis jeg gasser litt på, fra ca feks. 1500 og opp til 2800 så blir den borte, før den kommer tilbake ved girskift. Det er foreløpig ikke en permanent risting når jeg kjører, men det virker som om det skjer oftere. Bremsepedalen har ved et par anledninger blitt hard og tung. Kjørt ca 10 mil siden det begynte, og merket det kanskje 5 ganger. Hjul og bremser skal være i orden. Kan det være noe med drivverket, svinghjul, forstilling osv?

Noen med forslag?

Edit: Ytre drivledd er byttet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hardykobling ? (hvis det er på passat ?) hadde slikt på min bmw, dær var den en gummiforing mellom aksling å girkasse som var ødelagt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være drivledd/knuter som begynner å bli slitt.. Desse kan gi viberasjoner som føles som kast i hjulene.

Men for all del, bryt og bend i alt av foringer og kuler som kan bevege seg i forstillingen, før du begynner å tukle med drivakslingene :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket på venstre side foran nå, stor flenge i drivakselmansjetten. og aksial slakk på dirvakslingen. Betyr dette at jeg må bytte hele, eller holder det med ytre leddet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivledd/drivaxling , tannstang, evt dårlige foringer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivakselen skal kunne bevege seg inn og ut i det indre leddet (ved girkassen), så det er normalt..

Mansjetten må du bytte, sand og dritt ikke har spist opp leddet enda, så skjer det før eller senere :P

Siden viberasjonen kommer ved girskift og lave turtall, så kan det være motorfester..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.