Sprekk i registerkjede på Sciroccoen

Anbefalte innlegg

Heisann.

Var ute å kjørte på langtur nå i helga, da plutselig motoren rykket gankse kraftig til underpådrag, og etter å ha stoppet bilen, kom også motorlyset på. Var uten mobildekning, så vi var nødt til å kjøre hjem. Fikk kjørt å levert bilen på Møller igårmorgens, hvor de kunne påvise sprekk i registerkjedet. Siden bilen er bruktimport er det ikke snakk om noen form for fabrikkgaranti. Prisestimatet på jobben beløper seg på nesten 30.000,-

Heldigvis overtalte Even Qvigstad meg til å gå for Superforsikring når jeg handlet av han, så dermed ser det ut som jeg heldigvis slipper unna med å betale egenandelen på

6000,- :)

Men mitt spørsmål er egentlig om dette er noe som skal kunne skje? Så vidt meg bekjent er registerkjedet ikke noe som er et servicepunkt, og dette skal fungere så lenge bilen lever. VW gikk jo over til disse fra registerreim pga mer driftsikkerhet. Bilen dette gjelder er en 2009 modell Scirocco, med 160 hesteren, kjørt snaut 110.000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isje bra, dette blir nokk ikke den første!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke kjedet et problem på disse nyere bensinmotorene? Derfor det byttes til en annen type kjede nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min mening; Dette er ikke noe som skal skje nei. Et kjede bør holde mye mer enn 100k km. Finnes jo diverse typer kjede også, noen biler har vanligt singel-kjede (vet ikke fag-navnet på det), noen eldre mercer har vel dette. De må byttes innimellom. Noen andre har f.eks triplex kjede (3 ledd i bredden), disse bør vare evig (med normal vedlikehold av bil da). En bekjent hadde en Datsun 180b som var gått 470 000 km på samme kjede........ Men uansett så skal ikke et kjede begynne å revne. At det blir slitasje på det og at det "strekker" seg er jo normalt, men ikke revne. Se på hva et kjede på en ny r-sykkel "må igjennom" f.eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig å lese Ole. Sikker på det er kjede som har sprekt??

Har samme problem på min med registerkjede, men her er det kjedet som strekker seg og strammerene som havarerer (disse er i plast).

Pass på at de bytter alt når jobben blir gjort! Hvis kjedet har sprekt! så er det snakk om veldig stor porsjon flaks at du har klart å kjøre bilen hjem uten at det har røket helt.

Få de også til å sjekke alle tannhjul, mener det er en del av prosessen, vertfall var det d på min. I tilfelle kjedet har skada disse i løpet av kjøreturen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk påvist sprekk i registerkjedet på min 1,4 TSI motor våren 2011, og fikk dette dekket på reklamasjonsretten siden min bil er kjøpt ny i Norge (rett før den ble 5år gammel). Bilen hadde da gått ca 80 000km. Det nye registerkjedet som ble montert var visst et nytt og oppgradert kjede, men jeg regner med det er et slikt kjede som står i din bil gitt at den bare er 3 år gammel :).

-Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.