Bruk av motorvarmer over flere timer - skadelig på noen måte?

Anbefalte innlegg

Jeg har Defa motor og kupevarmer i Golfen. Dog jeg har ingen timer, tenkte å bruke et tidsur som gjør samme nytten til brøkdelen av prisen.

 

Ettermontering av timer: 1800,-

Analogt tidsur: 50,- for 3-pack

 

Anyway, jeg forhørte meg hos Møller og svaret jeg fikk var at nei, absolutt ikke skadelig for motoren å stå over lengre tid, typ 8-10 timer. Når jeg googler får jeg forskjellige svar, feks at kjølevæske koker på det punktet hvor varmeren sitter og det er ikke bra etc etc...

 

En annen faktor var at om varmeren får stå på for lenge blir oljen for tynt-flytende og renner ned fra sylinderveggene og det er jo uheldig ved start, oljen bruker vel et par sekunder før den sirkulerer tilbake inn igjen - i tillegg til at pakninger tørker ut. Dette er bare ting jeg har googlet meg fram til, derfor jeg vil høre om noen har 100% svar på dette.

 

Snør som bare juling her i Trondheim nå å løp ut å koblet bilen opp, blir da stående i fire timer ca - kupeviften er det jo ikke nå stress med, den varmer opp til 25 grader og stopper, for så å starte igjen...

 

 

 

Noen som har konkrete fakta å komme med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt motorvarmer hver vinter i alle år da jeg ikke har garasje og nå som jeg har 2 unger på 3 og 7 år så synes de det er greit å komme inn i varm bil om vinteren. Jeg har aldri hatt noen problemer overhode. Jeg har brukt tidsur som har stått på rundt 4 timer og da har bilen vært passe varm. Har en Audi 80 som har stått stille flere år ute med motorvarmer hele vinteren igjennom og den har iallefall ikke fått noen problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for innspill Bjørnar :)

 

Noen andre med litt konkrete grunner for og imot?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på gamle bilen hadde jeg ikke timer, så dytta i kontakta når jeg parkerte for dagen og da sto den i til jeg skulle bruke bilen igjen. merka aldri no problem på motoren, eller andre ting for den saks skyld...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle "ekspertene" sier at motoren har mindre slitasje ved "kaldstart" om vinteren ved bruk av motorvarmer, enn uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle "ekspertene" sier at motoren har mindre slitasje ved "kaldstart" om vinteren ved bruk av motorvarmer, enn uten.

 

Ja det er jeg klar over. Men kan det skade/slite på motoren slik det står forklart i første innlegg eller er disse påstandene myter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk timer, 2,5 til 3 timer er nok. Ingen grunn til å ha den på hele natten. Har hørt rykter om at overdreven bruk av motorvarmer kan føre til at oljefilmen på sylinderveggen kan tørke ut, med skader som resultat.

 

Bruk av motorvarmer medfører mindre slitasje, mindre forbruk, mindre utslipp, mer komfort.... Bare fordeler mao... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk timer, 2,5 til 3 timer er nok. Ingen grunn til å ha den på hele natten. Har hørt rykter om at overdreven bruk av motorvarmer kan føre til at oljefilmen på sylinderveggen kan tørke ut, med skader som resultat.

 

Det er en av tingene jeg har lest om, men ingen har bekreftet dette. Ei heller vet jeg hvor varm en motorvarmer egentlig varmer, får ingen utslag på motortempen når jeg starter, men kjenner at det er ok varm luft som kommer fra klimaanlegget.

 

Noen andre som har litt konkrete svar på hva som er riktig, skader eller skader ikke? Er det nyere/andre typer varmere nå enn før og at de gamle påstandene nå er utdaterte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også hørt begge deler, akkurat som du har googlet deg frem til. Defa selv sier bare at det ikke er nødvendig å la den stå på over ca 3 timer, da dette ikke vil ha noen "ekstra" effekt. Mener å ha hørt/lest at blokkvarmer varmer opp til ca 40 grader, det er litt for lite til at det synes når du starter motoren. Hadde dette på min forrige bil og merket ikke noen større forskjell annet enn at motoren gikk litt penere fra start når det var skikkelig kaldt.

 

Men helt klart svar på dette tror jeg det er vanskelig å få, er nok like mange eksperter med like mange meninger om dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at dette skal skade motoren på noen måte.

 

Tenk på de som bor i sydlige strøk hvor bilen er parkert i 40-50 grader, om ikke ennå høyere hele sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også hørt begge deler, akkurat som du har googlet deg frem til. Defa selv sier bare at det ikke er nødvendig å la den stå på over ca 3 timer, da dette ikke vil ha noen "ekstra" effekt. Mener å ha hørt/lest at blokkvarmer varmer opp til ca 40 grader, det er litt for lite til at det synes når du starter motoren. Hadde dette på min forrige bil og merket ikke noen større forskjell annet enn at motoren gikk litt penere fra start når det var skikkelig kaldt.

 

Men helt klart svar på dette tror jeg det er vanskelig å få, er nok like mange eksperter med like mange meninger om dette...

 

Er vel en av de spørsmålene man bare må lære å leve med. Jeg har uansett tenkt å bruke timer… Takker for bra svar Henning :)

 

Kan ikke skjønne at dette skal skade motoren på noen måte.

 

Tenk på de som bor i sydlige strøk hvor bilen er parkert i 40-50 grader, om ikke ennå høyere hele sommeren.

 

Sant nok det, men selve motoren er vel i skygge til enhver tid. Samt at det er ikke et varmelement direkte på blokka… Får vel bare leve i uvissheten! Møller sier jo uansett at det går heeelt fint over lengre tid så da kan jeg vel bare gi dem ansvaret om noe skulle skje. Bare huske å få det skriftlig først :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeren holder jo ikke mer enn ca 30 grader? det er jo sommertemp en fin dag i juli :) Samme hvor den står montert om den ikke blir varmere enn det. Vet om en som brukte motorvarmer 24-7 på sin gamle Audi 80 og ser ut som det gikk bra :)

 

Tørke ut oljefilmen i sylinderne med 30grader varme-element? Det er kanskje det dummeste jeg har hørt. Hva skjer da når olja di har 120grader etter litt Autobahnkjøring og du stopper for å spise lunsj og motoren står da stille med 100 grader temp og enda varmere sylindere? Da skulle jo olja brent vekk eller sylinderne vært knusktørre da? Nei, det der tror jeg ikke noe på! :)

 

Men du bruker jo bare en masse unødvendig strøm ved å holde motoren konstant på 30 grader gjennom hele natta, så en timer er jo mer praktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstremt gode poeng der Harald… Nå vet jeg ikke eksakt hvor varmt dette elementet er, men logikken i det du sier overbeviser meg egentlig.

 

Jeg sendte en mail til Defa bare for å høre deres mening, så får vi se hva de sier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeren holder jo ikke mer enn ca 30 grader? det er jo sommertemp en fin dag i juli :) Samme hvor den står montert om den ikke blir varmere enn det. Vet om en som brukte motorvarmer 24-7 på sin gamle Audi 80 og ser ut som det gikk bra :)

 

Tørke ut oljefilmen i sylinderne med 30grader varme-element? Det er kanskje det dummeste jeg har hørt. Hva skjer da når olja di har 120grader etter litt Autobahnkjøring og du stopper for å spise lunsj og motoren står da stille med 100 grader temp og enda varmere sylindere? Da skulle jo olja brent vekk eller sylinderne vært knusktørre da? Nei, det der tror jeg ikke noe på! :)

 

Men du bruker jo bare en masse unødvendig strøm ved å holde motoren konstant på 30 grader gjennom hele natta, så en timer er jo mer praktisk.

 

Elementet blir rødglødene, hvis det er blokkvarmer det er snakk om iallfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstremt gode poeng der Harald… Nå vet jeg ikke eksakt hvor varmt dette elementet er, men logikken i det du sier overbeviser meg egentlig.

 

Jeg sendte en mail til Defa bare for å høre deres mening, så får vi se hva de sier :)

 

Sikkert lurt :) Blir interessant å høre hva de har å si, og få fasiten på hvor varmt dette elementet egentlig blir. Om det blir rødglødende, så vil jo det si mange hundre grader, kommer litt ann på legeringen riktignok, men uansett så høres det litt rart ut for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elementet blir rødglødene, hvis det er blokkvarmer det er snakk om iallfall.

 

Det blir trådene i en brødrister også, men utsiden blir ikke så varm. Det som gjelder er vel høyeste temperatur på blokka, ikke selve varmeelementet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi har en v12 nød diesel motor på jobben med varmeelement på di siste 5 åra . den er i beredskap , som det heter hvis vi mister strømmen . vi test kjører motoren 1 gang i mnd i 30 min, Der står defa elementet i blokken ved kjølekanalen på 365 dg i året uten timer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig et bra spørsmål men jeg må henge meg med på de andre og si at jeg finner det heller ikke sannsynlig at det er skadelig. En typisk blokkvarmer ifra defa er på rundt 300-360w effekt målt effekt, mens en slangevarmer er nærmere 400w målt effekt. Mao. ingen store varmekilder som jeg vil tro påvirker, annet enn at det bruker mer strøm utover oppvarmingstiden.

 

Skulle det med motorvarmer være skadelig vil jeg helle tro de enhetene jeg nå har runde 2 med gruppekjøp på, er mer skadelig enn defa sine da de har en effekt på 1200w og varmer opp motor til 80C. Denne brukte jeg hele ifjor vinter og den sto mange timer, selv om den har en termostat da som vedlikeholder temperaturen på 80 grader selv.

 

Defa hadde nok hatt en problem om produktene deres hadde vært kraftigere og skadelig over lengre tid. Ola Dunk lar kontakten stå i hele helgen og mandagen etter så er det skade på motoren, nei.. Det er nok helt trygt å bruke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir trådene i en brødrister også, men utsiden blir ikke så varm. Det som gjelder er vel høyeste temperatur på blokka, ikke selve varmeelementet :)

 

Jeg sa aldri at det var noe problem, ;) men jeg vet at det blir rødglødene.

Har alltid prøvd mine i friluft før montasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

360w gir mye varme internt i elementene i luft. Men stapp elementet i en bøtte vann og eg kan garantere at de ikke blir rød glødende.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Hans her, elementet blir sikkert rødglødende i friluft, men ikke når det er 100% omgitt av væske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra svar her, tusen takk for det gutta.. Nå skal det sies at jeg ikke vet hvilken varmer jeg har, om det er blokkvarmer eller slangevarmer har ikke jeg kompetanse til å si.

 

Men om/når jeg får svar ifra Defa poster jeg det her iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Defa, som forøvrig er et norsk selskap så jeg følte meg litt småteit når jeg skrev en lang mail på engelsk :o

 

Uansett, Harald over her har som sagt gode poeng i det han skrev ;)

 

Man skal ikke tro på alt man hører!

En motorvarmer vil ikke tørke ut hverken pakninger eller sylindervegger.

Tenk deg følgende scenario:

Du er ute å kjører og motoren har en temperatur på 90 grader. Så parkerer du.

Sylindervegger er varme og oljen vil da tørke ut i følge påstanden. Det betyr vel at du ikke bør starte bilen når den har stått en stund?

 

En motorvarmer varmer opp motoren til ca. 30 grader over omgivelsestemperaturen.

Det betyr at ved 0 grader har du 30 grader på motoren. Ved -10 har du + 20 o.s.v.

 

Når motoren har nådd denne temperaturen oppnår vi det vi kaller termisk balanse og det er dermed

ikke mulig å tilføre mer varme. Overskuddsvarmen vil gå ut i omgivelsene.

 

Det er imidlertid sløsing med strøm så bruk av timer er det mest økonomisk fornuftige.

Motorvarmeren har en effekt på ca. 600W. På 10 timer har du brukt 6 KW.

Da kan du bare begynne å regne ut hvor mye unødvendig strøm du må betale for.

 

En tommelfingerregel for optimal oppvarmingstid er:

 

-10 grader 3 timer

-5 garder 2 timer

0 grader 1-1,5 time®

 

Men for motoren, pakninger eler motorvarmeren levetid spiller det ingen rolle.

 

Ved 0 grader ute vil bruk av motorvarmer gir deg en start ved samme temperatur som du ville ha oppnådd en varm sommerdag uten motorvarmer.

 

Håper du har fått svar på dine spørsmål…

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myth busted!

 

Godt å lese, for da veit jeg at det ikke gjør noe å la den stå på Passaten om natta til vinteren, sånn ved virkelig kalde netter that is.

 

Et par spørsmål som er relevant i forhold til topic: Jeg har et timer-ur i bilen, men styrer denne også motorvarmeren, eller er det bare stikkontakta inni bilen den styrer? Og må jeg ha DEFAen koblet til strømkontakta (på huset) for at det skal fungere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant at de mener det blir konsekvent blir 30 grader høyere enn utetemp. Hva er det som regulerer dette? Er selve blokkvarmeren selvregulerende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.