Bruk av motorvarmer over flere timer - skadelig på noen måte?

Anbefalte innlegg

Interessant at de mener det blir konsekvent blir 30 grader høyere enn utetemp. Hva er det som regulerer dette? Er selve blokkvarmeren selvregulerende?

Reguleringen kommer vel direkte av varmtapet i motoren. Så jo kaldere ute, jo mindre varm blir motoren av oppvarmingen. Derfor er "temperaturløftet" ca konstant, 20-30 grader høyere enn utetemp. Etter 2-4 timers oppvarming er tilført varme og varmetap like stort, så derfor vil det ikke være noen vits i å forlenge varmetiden til f.eks. hele natten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Myth busted!

Godt å lese, for da veit jeg at det ikke gjør noe å la den stå på Passaten om natta til vinteren, sånn ved virkelig kalde netter that is.

Et par spørsmål som er relevant i forhold til topic: Jeg har et timer-ur i bilen, men styrer denne også motorvarmeren, eller er det bare stikkontakta inni bilen den styrer? Og må jeg ha DEFAen koblet til strømkontakta (på huset) for at det skal fungere?

Timeren styrer vel hele hele greia om jeg forstår spørsmålet rett. Defaen må ha strøm fra kontakt ja, altså den fungerer ikke fra batteriet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par spørsmål som er relevant i forhold til topic: Jeg har et timer-ur i bilen, men styrer denne også motorvarmeren, eller er det bare stikkontakta inni bilen den styrer? Og må jeg ha DEFAen koblet til strømkontakta (på huset) for at det skal fungere?

Timeren styrer begge deler samtidig, både motor- og kupevarmeren. Det eneste den ikke styrer (om du har slikt montert) er batteriladeren, den er aktivert så lenge du har koblet til strømkontakten på huset. Derfor er det mye mere fornuftig å ha timer i bilen, enn timer på veggen, om du har batterilader også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et argument til:

Defa smart-start tar jo også hensyn til utetemperatur og starter tidligere hvis det er kaldere. (Dvs man programmerer avreisetidspunkt og ikke start-av varming-tidspunkt). (Gjelder i hvert fall Defa med fjernkontroll)

Det fikser ikke en vegg-timer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant som Terje sier her, men jeg hadde en standard 4-knappers dashbord timer som gjorde det samme, den kunne programmmeres til å starte opp avhengig av utetemp/avreise, eller bare "manuelt" på et gitt klokkeslett. Heldigvis demonterte jeg dette DEFA-settet nøye når jeg hogde denne bilen. Kan komme godt med senere med full DEFA-pakke :)

Det er denne timeren jeg har.

Futura-front-A.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant som Terje sier her, men jeg hadde en standard 4-knappers dashbord timer som gjorde det samme, den kunne programmmeres til å starte opp avhengig av utetemp/avreise, eller bare "manuelt" på et gitt klokkeslett. Heldigvis demonterte jeg dette DEFA-settet nøye når jeg hogde denne bilen. Kan komme godt med senere med full DEFA-pakke :)

Det er denne timeren jeg har.

Futura-front-A.png

Ser ut som den jeg har også, Per Henrik. Er ikke vant med den slags luksus, jeg, så derfor jeg må få avklart litt rundt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.