Erfaringer med Evans Waterless engine coolant?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med dette?

 

Kjøleveske uten H2O som ikke utgir gass og har et kokepunkt på hele 190 grader. Ergo bilen gir seg lenge før kjøleveska.

 

Evans Waterless Coolants are the ONLY 100% waterless automotive engine coolant available on the market. All Evans Waterless Coolants are a chemical blend that results in more efficient cooling due to a higher boiling point. The increased boiling point of the coolant eliminates the occurance of boil over, cavitation, and detonation. Not only do Evans Waterless Coolants not boil over,they do not freeze. At extreme cold temperatures the coolants contract and become extremely thick, not becoming solid and expanding like antifreeze containing water. Because Evans Waterless Coolants do not contain water electrolysis and corrosion are also eliminated. Every Evans Waterless Coolant requires the entire cooling system to be drained (radiator, engine block and heater core) and refilled 100% with one of the Evans Waterless Coolants. No need to add anything. Evans now has three different coolants to choose from depending on the application and use of your specific vehicle. Also available is a flush fluid for smaller engines without block drains.

 

http://www.evanscooling.com/products/coolants/

 

http://www.evanscoolants.co.uk/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det samme eg har på Einseren funker bra så langt. Rørheim Auto selger dette Samme stoff som KRB kjører med.

 

Ikke samme produktnavm men oppskrifta ser ut til å være den samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som jeg også skal kjøre på ja, så du trenger ikkje kjøre lenger enn til Ganddal/Sandnes for å handle dette rett fra forhandler, 60kr literen var det vel?

 

Lasse, vi må undersøke hvor mye trykk lokket på ekspansjonstanken holder, og eventuelt skaffe eller modifisere slik at den slipper ut ALT overtrykk (kjølevæsker av denne typen får lavere og lavere kokepunkt hvis trykket øker, helt motsatt av vanlige kjølevæsker!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gass? Mener hele fordelen med dette er at det ikke oppstår gass og derfor ingen trykk i kjølevannet?

(med mindre du skal overlade vannpumpa da :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få trykk på disse væskene også men ikke samme grad som på vanlige. En pumpe bygger alltid trykk, hvis ikke hadde det ikke ført til sirkulasjon ;) Ser folk slenger på såkalte "0psi radiator caps" for å holde systemet helt trykkløst. Er også vanskelig å lufte systemet med denne kjølevæsken så det er nødvendig med vakuumfyller for å få systemet skikkelig luftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"While it does not need pressure to raise its boiling point, we do not recommend modifying the system to hold zero pressure. It will expand 7% at operating temperature so you will notice some movement to the expansion tank, but it doesn't build pressure like water does. If you were to open the cap when hot, it shouldn't spurt out. A little might come out, like a tablespoon, but if more does, it is a sign that there is either water present or an air pocket in the system."

 

Dette betyr vel egentlig at originalt lokk på ekspansjonstank er anbefalt og at lufting er viktig :) (originalt lokk på Golf 2 ekspansjonstank og sikkert mye annet VAG også holder 1,4bar)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, hva er egentlig vitsen med denne vesken når frostveske fungerer supert fra før av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Den skummer ikke pga lokal koking rundt sylindervegger, eksosventiler osv som blokkerer sirkulasjon og kjøleevne og gir hotspots

- Mye høyere kokepunkt, spesielt bra hvis en har vann og oljekjøling på samme system (eller har en motor som dumper MYE varme til kjølevannet som f.eks. forkammer dieselmotorene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm,noe sånt kunne vært interessant å handla inn ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er produkt navnet her i norge da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rørheim`s Supercool. het det som eg har:p

 

Petter var raskere ja:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte hive dette på R32en før Våler. Forstod det er to typer, en 40% vann og en med 0%. Hva er fordelen/ulempen? Bortsett fra noe rimeligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller kjøpa racecool, koste jo heile 20kr mer pr liter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller kjøpa racecool, koste jo heile 20kr mer pr liter

 

Det som e planen jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du spør ka som e fordelen me de forskjellige, super cool e den me 40% vann, mens racecool e den uten vann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah cool...

 

Gidder en av dere fra stavanger og ta med 10 liter til våler :) ?

 

Edit: En av dere betyr selvfølgelig Finn Kristian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah cool...

 

Gidder en av dere fra stavanger og ta med 10 liter til våler :) ?

 

Edit: En av dere betyr selvfølgelig Finn Kristian :)

 

Han prøvde ringe deg i natt for å spørre om nettopp dette, men da du ikke tok telefonen er dessverre tilbudet forbigått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sett hvor bra dette faktisk fungerer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det hørtes ganske cool ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøleproblemer på Våler ifjor, nå har jeg byttet til racecool, så får vi se om problemet vedvarer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøleproblemer på Våler ifjor, nå har jeg byttet til racecool, så får vi se om problemet vedvarer

 

kult!

 

si ifra om du merker noe forskjell + hva annet evt. som er forskjellig fra i fjor.. nok å endre tenningsmappet feks. for at dette blir vanskelig å sammenligne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen smartinger her som bruker evans? : rolleyes

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at dette ikke virker, gjorde bare ting værre for min del....

Vann med waterwetter er eet som har fungert best for meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.