Erfaringer med Evans Waterless engine coolant?

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at dette ikke virker, gjorde bare ting værre for min del....

Vann med waterwetter er eet som har fungert best for meg!

 

Hei Jan Erik, det ville være fint om du kunne være litt mer spesifikk med tanke på dine erfaringer med Evans. Jeg har tenkt/vurdert dette med Evans en stund. Men så er jeg samtidig litt skeptisk av meg når det gjelder sånne «super løsninger». Teorien bak dette som Evans beskriver virker for meg som ganske god – hvis det virker. Men det er dette med hvis, da. Det jeg fant ut i fjor når jeg begynte å se på dette var at Caterpillar bruker Evans (lablet til CAT) i sine store industri maskiner (buldosere, gravemaskiner, osv.). Så det burde jo tyde på at det fungerer? Kanskje? Men det er jo store dieselmaskiner men en annen temperatur range enn bensin «race» motorer… Så jeg funderer fremdeles. Derfor hadde det vært kjekt med litt mere info fra deg som faktisk har prøvd det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsket ikke så veldig mye på det, men væsken er betydelig tjukker konsistens enn vann når den er kald, den blir tynnere når den blir varm, men om den blir like tynn som vann vet jeg ikke.

Min teori er at væsken er for tykk for vanlige bilsystemet, og skaper mye motstand og mindre sirkulasjon i systemet. Som bidrar til dåligere kjøling.

Det kan godt være cat sine maskiner er laget for å og kjølesystemet er dimensjonert for denne væsken og dette er derfor ikke ett problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se hele videoen jeg linket til så skjønner man det dette er rett og slett lureri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god info Jan Erik.

 

Forsket ikke så veldig mye på det, men væsken er betydelig tjukker konsistens enn vann når den er kald, den blir tynnere når den blir varm, men om den blir like tynn som vann vet jeg ikke.

Min teori er at væsken er for tykk for vanlige bilsystemet, og skaper mye motstand og mindre sirkulasjon i systemet. Som bidrar til dåligere kjøling.

Det kan godt være cat sine maskiner er laget for å og kjølesystemet er dimensjonert for denne væsken og dette er derfor ikke ett problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se hele videoen jeg linket til så skjønner man det dette er rett og slett lureri.

 

Takk Frank, ganske god video og vektige synspunkter (som virker ganske fornuftige og logiske). For min den så ser jeg at veien å gå er sannsynligvis større oljekjøler, samt ekstra oljekjøler på girkassa og en termostat på som åpner tidligere (kaldere). Altså ikke Evans. Takk for god info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne frostvæska bør gjøre høyere temparatur mulig. Så man får mindre varmetap, bedre virkningsgrad, lavere forbruk og mindre CO2-utslipp. Har nye biler denne frostvæska?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne frostvæska bør gjøre høyere temparatur mulig. Så man får mindre varmetap, bedre virkningsgrad, lavere forbruk og mindre CO2-utslipp. Har nye biler denne frostvæska?

 

Hvor har du dette fra?

Så lenge termostaten åpner og lukker på samme temperatur er det likegyldig hva slags veske som henter ut varmen?

 

Hørt fra flere som opplever høyere kjøeleveske temperatur på banekjøring enn ved bruk av vannholdig veske.

Det hjelper lite om veska har høyere kokepunkt om den ikke klarer å dra med seg like mye varme ut i fra motoren som vann gjør..

 

Sliter man med at motoren blir for varm er det ikke en løsning å øke kokepunktet på kjøleveska, da må man oppgradere andre plasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri sett noen fordeler med å ha høyere kokepunkt på kjølevæske.Optimal driftstemp er 85-90gr. Lurium 2000 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei tipsa om dette da jeg sleit med litt koking på coupe, i teorien kan en vel hente ut mere varme fra radiatoren om kjøleveska feks holder 120 grader men jeg tvilte på at dette var serlig sundt å kjøre med på bane og at det lureste var å heller oppgradere kjølesystemet, og det ble gjort etter hverdt og det har fungert. I senere tid har jeg merket at min bane motor trives bedre på 80 grader enn på feks 95, så da starter jeg viftene noe tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.