#1 Skrevet Oktober 25, 2012 Heisann. Skal bytte clutchen min på A4 en nå. ( den tar lang ute + har begynt og slure ved pådrag) er ikkje det tegn på at den bør byttes?? Såå det jeg lurer på om det er noe spesielt jeg bør vite om på forhånd når jeg starter? Er en 2000 mod 1,8tq A4. Noen som har gjort det samme her?? Hva må du demontere for å få byttet den?? Takker for alle svar og innspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2012 Ja den er på vei til å ryke kjøp ein haynes manual, samme fremgangsmåte som på all 1.8tq, lett jobb. greit å sjekke sim ring til veiv og girkasse når du først ha alt nede, og om du har fått ein blå polert overflate på svinghjulet bør det pussest litt for å få vekk den glaserte overflata. pass på å sentrer cluchen skikkelig, ellers blir det vanskelig å få inn girkassa. og ta av eine batteripolen så du ikkje kortslutter da du roter med starteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2012 Grei jobb egentlig, ned med girkasse bjelken, løsne mellomakslingen på girkassa og ta ut slavesylinderen fra kassa. På B6 får du kassa ut med mellomakslingen hengende igjen i bilen men mulig den må helt ut på B5. Ut med boltene på kassa og starteren så skal det være klart til å løfte den ut. En girkasse jekk og en hjelpemann er veldig greit da kassa veier litt. Selve clutchen er grei skruing, og sentreringsverktøy følger ofte med når du kjøper ny clutch. Når alt er ute kan det være lurt å bytte tetningen på veiva samtidig. Montering i motsatt rekkefølge. Sett slaven på plass til sist. En Biltema bremselufter (den lille flaska med kuleventil) kan være kjekk å ha da. Heng den på lufte nippelen og åpne denne litt når slaven trykkes på plass så får du luftet slaven i en operasjon. Noe væske må uansett ut for å få slaven til å passe den nye clutchen igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2012 har vært ute med kassa noen ganger (3!) i år, så har gjort meg opp litt erfaring for effektivt bytte.. Har du tilgang eller vet om noen som har tilgang til løftebukk, så er dette så absolutt å anbefale! Det letter jobbingen din betraktelig.. Stikkaksler og mellomaksel må skrues av. Samme med spakstell. Ta ut begge sensorene fra kassa. På slavesylinderen så fjerner du bare klipsen på røret, og drar det ut av slaven.. Ikke begynn å løsne på den, det er helt forjævlig trangt å begynne å montere den plast-slaven etterpå. Du sparer mye tid på å bare lufte. Sett på en bremseslangeklemme på clutchslangen så hindrer du søl. Demonter begge girkassefestene. Det går hvis du kun demonterer bare høyre også, men Det blir lettere å montere igjen om begge er borte. Skru ut alle boltene, inkl starterboltene. Ikke rør starteren mens kassa er nede, da slipper du å justere den under montering igjen (den sitter i en tverrbolt rett i blokka) Det sitter 3 bolter som går motsatt vei, altså de skrues FRA motor og inn i kassa. Disse er lokalisert helt nederst, og de er vanskelig å skru ut uten å løfte på motoren. (Du kommer ikke til de med nøkkel pga travers) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 31, 2012 En ting glemte jeg å spørre om. Jeg vurderer å chippe bilen. Å da er det vel smart å ha en clutch som tåler litt mer. Noen tips på hva slags type og Evt hvor man får tak i den slags. Tenker meg i første omgang et slags steg 1 chip. Så je har rundt 200hk. Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2012 Du trenger ikke oppgradert clutch for det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 1, 2012 originale cluchen fungerer fint opp til 250 hk, og dit kjem du ikkje med kun ein chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 1, 2012 Ja den er på vei til å ryke kjøp ein haynes manual, samme fremgangsmåte som på all 1.8tq, lett jobb. greit å sjekke sim ring til veiv og girkasse når du først ha alt nede, og om du har fått ein blå polert overflate på svinghjulet bør det pussest litt for å få vekk den glaserte overflata. pass på å sentrer cluchen skikkelig, ellers blir det vanskelig å få inn girkassa. og ta av eine batteripolen så du ikkje kortslutter da du roter med starteren Hvor nøyaktige er haynes manualene/bentley manualene? Er det bare sånn som elsawin, at dem forklarer litt eller er det mer guider med bilder som man finner på nettet? http://www.haynes.com/products/productID/833 har en a6, fungerer det bra nok med a4 da? Ser at dem ikke har laget noen til a6 1,8t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 1, 2012 så lenge det er 1.8t er det stort sett samme framgangsmetode, men ligg hauger av how to manualer på nett og. som den her: http://www.audiworld.com/tech/eng48.shtml ligg ein del ute på forum og om ein tar seg 15 min å søke. Haynes er ganske nøyaktig, for ein hobbymekker som ikkje har gjort det før så er det eit fint hjelpemiddel. Var sånn eg starta karriera mi;) har eit heilt biblotek etter kvert! men fint å ha alle spec, tilteitingsmoment etc etc.. veit aldri, mine bøker er iallefall GODT brukt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 7, 2012 Men clutchen skal ikke ta så lang ut?? Er ikke vanlig det? Blir det bedre ved å bytte?? Eller lufte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...