#1 Skrevet Oktober 27, 2012 (endret) Jeg har en '94 Polo 2F hvor jeg nettopp har byttet motor. Når jeg skrur fast eksosrøret (downpipe) fast til manifolden, greier jeg ikke å få flensen til å bli tett! Jeg har ny pakning (kjøpt på Bilxtra, tror det var en ELRING), sjekket at alle pinneboltene er skrudd ordentlig på plass, strammet de midterste boltene først for å få mest press på midten av flensen, nye muttere, strammet mye mere enn de foreskrevne 25 Nm, men likevel blir det ikke tett! Hvis jeg holder lys på baksiden så kan jeg se "gjennom" flensen både over og under pakningen. Kan noen fortelle meg hva som foregår her? Jeg skal vel ikke være nødt til å bruke monteringspasta på pakningen? Jeg har aldri vært borti dette problemet før... Pakningen og flensen er av denne typen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 27, 2012 hadde samma shiten på G60'n da jeg plukka ut motoren sist. der var det gamle paknigsrester på manifoldsida som var årsaken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 27, 2012 Jeg renset manifolden når jeg hadde motoren på gulvet for litt service før installasjon, så pakningsrester er ikke problemet. Og jeg skulle legge til her at det er heller ikke det at pinneboltene har kommet løs, de sitter så langt inne som de skal sitte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 27, 2012 hmm, kan vel ikke stå igjen så mye annet enn defekt pakning evt at flatene ikke er plane nok lengre? men det er vel når jeg tenker meg om bare selve metall-ringen som komprimerer og holder tett? resten er vel bare for rett montasje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2012 Feil tilt vinkel på motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2012 Jeg har vært inne på den tanken, Hans, men det er ingen måte å justere dette på en Polo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2012 Få planet manifold og downpipe... Eneste som nytter for å få det 100%, hadde samme problem på en 80 jeg hadde... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2012 Jeg må bøye meg i støvet, Dan Stamnes hadde rett. Det var gamle pakningsrester på manifoldsiden. Selv om jeg hadde skrapet der, så var det fremdeles noe igjen. Det var som forstenet! Jobbet i nesten 45 minutter med å få vekk alt, med stemjern, kniv og fil. Det ble bra når jeg monterte det sammen igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...