Anbefalte innlegg

Heisann! Har nettopp blitt bruker her og er ganske ny! Så woho til meg : rock :

 

Som tråden sier har jeg ett eller flere elektriske problemer.

Når jeg har startet bilen og den står iro, dimmer lysene inni og ute i bilen.

Dette skjer også når jeg bremser eller legger bilen på brekket.

Men det virker som om bilen blir "værre" når jeg legger den på brekket.

 

Har testet ut mange forksjellige ting: slått på cd-spiller, ryggelys, bremselys ol.

Og lysene dimmer ned, på utsiden og innsiden.

 

 

Nytt batteri fikk jeg denne uken for å sjekke om det var noe galt med det, og det var det ikke.

Etter jeg fikk det nye batteriet begynte bilen som nevnt ovenfor.

 

Noen teorier om hva det kan være?

 

20120805_184532.jpg

 

Mvh

Daniel Sandsund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen skal du være!!! : vinke :

Jeg synes det høres ut som enten dårlig tilkobling på batteriet, eller gåene børster/regulator. Mål spenning på batteri når du bruker forskjellige forbrukere, og mål både direkte på polen og på skoen. Spenningen skal vel være 12,7-13,2 med motren av, og over 14 med motor startet. Det skal i hvertfall være forskjell. (Sikkert flere her som har inngående batterikunnskap!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen skal du være!!! : vinke :

Jeg synes det høres ut som enten dårlig tilkobling på batteriet, eller gåene børster/regulator. Mål spenning på batteri når du bruker forskjellige forbrukere, og mål både direkte på polen og på skoen. Spenningen skal vel være 12,7-13,2 med motren av, og over 14 med motor startet. Det skal i hvertfall være forskjell. (Sikkert flere her som har inngående batterikunnskap!)

 

Takker for kjapt svar. Lurer egentli på om det kan være dynaomen som er noe galt med, at den ikke ladder.

 

Da en kompis av meg kom for å prøve med startkabler, så startet den med en gang MEN når vi tok av kablene stoppet bilen.

 

Veldig usikker her hva det kan være. Har et voltmeter liggende i bilen så skal få sjekket dette imorgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målet på batteriet og polene å det er 12.84 på begge.

 

Men en av kablene ser slik ut:

20121028_104142.jpg

 

Hva er det denne kabelen går til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden den kabelen er rød, så er det en plusskabel. Etter tykkelsen å dømme, så tipper jeg den går til sikringsboksen, hvor strømmen da fordeles videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden den kabelen er rød, så er det en plusskabel. Etter tykkelsen å dømme, så tipper jeg den går til sikringsboksen, hvor strømmen da fordeles videre.

 

Har sjekket alle sikringer og det er da ikke en som er ødelagt.

Men har fått klippet av kabelen - og driver på med å sette på en ny sko.

 

Lurer rett å slett på om hva som har skjedd mens at disse er blitt smeltet?

Det har også luktet svidd inni bilen fra varmeaperatet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått på kabelen igjen på bilen, og nå starter den å går som bare det!

 

Men den driver ennda på å dimmer ned lys inne/ute i begynnelsen når bilen har nettopp startet.

Fikk sjekket igjen med voltmeteret på batteriet og det virker rett å slett som om at dynamoen ladder for lite.

I volt ligger den på

 

Har sjekket børstene på dynamoen og det ser ut som om at de er 1 mm for korte, jeg referer til Haynesboken som jeg har liggende for Audi 80/90/Cupe - hvor det står at du skal sjekke de, hvis de er over 5mm skal det gå/være greit, MEN hvis de er under 5mm så skal hele "uniten" fornyes.

 

bilde01.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børsteholderen er også en laderegulator, dvs denne enheten regulerer spenningen på strømmen som dynamoen produserer. Du kan gjerne skifte denne ut, de koster som regel ikke mer enn noen hundrelapper. I tillegg kan du få regulator med høyere ladespenning. Normalt sett skal spenningen ligge på 13.8 volt, de med høyere spenning ligger på 14.4 volt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte hjem idag fra arbeid og skulle få tak i en brukt dynamo men desverre hadde de ikke den typen inne, og heller ingen bilen heller hadde den. Det er den dynamoen med tynne reimer.

 

Men da jeg var på tur ifra høggern, så begynte bilen å puttre og den stoppet ganske fort.

Kan en dynamo ha så mye invirkning på en bil? : bh :

 

Børsteholderen er også en laderegulator, dvs denne enheten regulerer spenningen på strømmen som dynamoen produserer. Du kan gjerne skifte denne ut, de koster som regel ikke mer enn noen hundrelapper. I tillegg kan du få regulator med høyere ladespenning. Normalt sett skal spenningen ligge på 13.8 volt, de med høyere spenning ligger på 14.4 volt.

 

Hm. Høres vell ganske lett utt å kunn bytte den. Men problemet er at jeg tror det kunne komment olje inni den da motoren bruker olje over 3 omdreininger. Hvor kan jeg få kjøpt akkurat disse laderegulator'ene separat istede for å måtte kjøpe hele dynamoen? Eller vil du kansje annbefale å kjøpe en brukt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.