Bruke hjulbolter til alufelg på org. stålfelg?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle i dag legge om til vinterdekk på passaten. Så er spørsmålet: kan jeg bruke hjulboltene som sto på alufelgene? Finner ikke ett eget sett med bolter til stålfelgene i bilen. (Møller som har byttet dekk tidligere på bilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om du har orginale sommer felger/bolter det ?

På org alu/stål felg brukes det bolter med kulekon, på de fleste ettermarked alu felger brukes det såkalt skråkon på hjulboltene og disse er ikke og anbefale på stålfelg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser man forskjell på kulekon og skråkon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på overgangen mellom hode og boltpartiet. Ser det ut til å være en del av en kule, dvs ikke rettlinjer, så er det kulekode. Er overgangen rett (men på skrå fra hode til boltpartiet) så er det en skråkon.

 

Her er det noen bilder: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Hjulbolter-10-stk-333309/

 

Rett lengde er også viktig, for korte bolter gir ikke nok feste og kan ødelegge gjengene, og hjulet kan falle av. For lange bolter kan gjøre at boltene bunner før de er tiltrukket eller at boltene tar innpå noe lenger inn. Og da sitter ikke hjulet fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalboltene til VAG er gjerne "hule" innvendig i enden du bruker latmannsarma/hjulkrysset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er mine org. vag bolter. Mine er hule i den enden man bruker latmannsarmen. Går dette greit å bruke på org. stålfelger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse skal det gå bra å bruke på orig stålfelger ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.