Webasto: igjen og igjen og igjen - et evig problem!

Anbefalte innlegg

Ja, har jo webasto i min Touran 2007 mod. Ble ettermontert et slikt kit, slik at jeg fikk fjernstyring på denne. Har den dyreste varianten (T100?) hvor man kan stille klokkeslett den skal være varm osv. fra en fjernkontroll.

Dette har ALDRI fungert stabilt. Nå fungerer det vel ikke i det hele tatt!

Status nå er at jeg slår på med fjernkontrollen, alt starter og det ryker noe voldsomt, vifta inni kupeèn starter. Men det kommer ikke noe nevneverdig varm luft ut, og det hele kutter etter kanskje 10 min, og bilen er like kald.

Bilen var inne hos Møller i Kongsvinger for sjekk av dette i fjor, og da byttet de HELE systemet. Brennkammer og alt. Men nå er det altså bare surr. Lurer på svakt batteri, om det kan være en årsak? Dette har aldri vært byttet.

Lurer og på om dette på noen måte kan tas på garanti av Møller? Bilen er jo over 5 år nå, men hele webasto-systemet mitt er jo under året : klø :

Den vannpumpa som har vært et svakt ledd er og byttet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør jo ha garanti på reparasjon som ble gjort for 1 år siden om det ikke er nye feil da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt mye trøbbel selv med Webastoen. først byttet de ein føler så brennkammer og nå sist sirkulasjonspumpå kan ikke sei meg imponert over kvaliteten til webasto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny: Har sendt dem en epost nå, så får vi se. Men usikker på reglene på dette...

Lasse: Ja jeg har jo vært innom Møller med bilen sikkert 4-5 ganger nå, og det er visst en gjengs mening i Møller at dette er noe skikkelig dritt.

Kan det tenkes at det ikke er et skikkelig utviklet system, da dette er kun vi i de nordiske landene som har dette? Webasto er vel en del av "kald-lands-pakken"...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er brennkammer eller vannpumpe som har gått i stykker igjen vil delegarantien dekke dette hvis det bare er et år siden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat ja, så man har "ny" garanti på de delene som er satt inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har drevet en del med webasto i det siste på min caddy 07 modell med ettermontering av fjernkontroll osv. Er jo samme varmeren.

Jeg endte opp med å kjøpe nytt brennkammer på møller (betalte 2600,- med en del rabatt) og byttet dette. Før jeg byttet dette røyk den voldsomt og tente sjeldent. Vær også obs på at varmeren "låser" seg etter x antall feilprøvinger.

Jeg har plukket opp det gamle brennkammeret som jeg byttet ut og fant en del sot der glødepluggen ligger mot og dysa med diesel kommer inn. Dette gjør at den ikke tenner skikkelig og blir mye røyk. Grunnen til sot er nok en del småkjøring så den enten ikke får startet helt, eller ikke får brent seg skikkelig varm og dermed bygges det opp sot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du starter den med fjernkontroll (lettest å høre uten motor i gang) skal du høre sirkulasjonspumpa starte med en gang hvis du hører der brenneren sitter. Sitter på høyre hjørne forran (passasjerside). Vil høre den dra i gang kjølevæske og "surkle" litt i starten som regel. Er denne gåen vil brenneren overopphetes og skru seg selv av og låse seg etter noen forsøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bør starte Webastoen minst en gang i måneden hele året, la den gå i 30 minutter, og brenne seg skikkelig varm.

Har hatt Webasto på de siste bilene mine, i 10 års tid, og har aldri hatt noen problemer.

Det er nok som det blir nevnt over problemer som oppstår ifm småkjøring og nedsoting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde sjekke hva spenningen på batteriet er når brenneren stopper. Alle disse brennerne er super sære når det gjelder spenning, faller spenningen på batteriet for mye så begynner de å tulle, dette kan skje allerede ved rundt 11 V, og detter spenningen ytterligere så kutter de ut.

På de brennerne jeg har vært borti så kutter de ut ved 10,2 V slik at batteriet har litt kapasitet igjen, og at batteriet ikke tappes under 9V,slik at det blir ødelagt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat ja, så man har "ny" garanti på de delene som er satt inn?

Jepp ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også viktig å måle spenningen ved webastoen.

Jeg hadde 12,8v på batteriet, men bare 9,8 på webastoen.

En dårlig kabelsko, var ansvarlig for dette.

Har ikke hatt problemer etter at jeg skiftet denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Skal be dem sjekke dette med spenning både her og der når jeg leverer bilen inn til Møller Ski neste uke.

Fikk forøvrig dette svaret fra Møller Kongsvinger vedr. garanti på delene:

Hei.

Ut ifra din beskrivelse og hva som ble gjort her sist, er det stor mulighet for at det er sirkulasjonspumpen til frostvæsken som

Kan være årsaken. Da vil tilleggsvarmeren bare gå i noen minutter, før den blir for varm og stopper, pga overoppheting.

Her anbefaler jeg at du setter inn bilen på et av våres Møller verksteder (nærmest deg), og stiller en diagnose på hva som er galt.

Skulle det vise seg at noe er feil med arbeidet/deler som vi har utført, må du/det verkstedet ta kontakt med oss.

Ettersom bilen er over 5 år, er det ikke lenger garanti på delene som ble skiftet her på garanti. Eller på noe annet, på bilen.

Hva er egentlig rett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller >>>"Vi forutsetter originale reservedeler, priser uten kundespesifikke rabatter og 3 års garanti på deler og arbeid."

De har da vel garanti på nye deler og arbeid som de andre verkstedene har !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare å gi cudos til Møller Ski! De byttet brenneren, sirkulasjonspumpen, samt vasket bilen! Alt gratis... :D sånn det skal være :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.