#1 Skrevet Mai 3, 2005 Noen som har noen bilder/tegninger på hvor man fyller gass på klimaanlegget på typ89/coupe (NG) ? Skulle fylt på litt gass for å se om det hjelper noe på kaldluften, blåser varmt på full guffe på vifta, så er redd det er en minimal lekkasje i systemet mitt... Har søkt og funnet div svar på dette, men ikke funnet ut nøykatig hvor jeg skal etterfylle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 3, 2005 Er det ikke bare å følge rørene og se hvor ventilene sitter da? På 200'en satt det en ventil foran ac radiatoren og en ventil nedpå kompressoren. Han som skulle etterfylle det valgte da den øverste siden den var enklest å komme til... Virka på han som om det spilte liten rolle hvilken en man brukte. Dette er såklart bare min uprofesjonelle mening 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 3, 2005 Anlegget skal som hovedregel alltid fylles fra lavtrykkssiden. Det er der rørene har størst diameter.. En evt. ventil på kompressoren er også som oftest på lavtrykkssiden. Ofte merket med "suction" eller en S. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 3, 2005 Dette er ikke noe du gjør hjemme i garasjen, eller du setter heller ikke dette bort til en mekaniker som ikke har erfaring med dette. Sett bilen din på Skolt du og be dem om service på klima anlegget ditt. Fyll mengden går på vekt og den vekta må være eksakt, f.eks, skal det være 700 gram ja da skal det være 700gram og ikke 690 eller 710, er det avik her så vil ikke anlegget ditt fungere optimalt. Så skal det være riktig mengde spesial olje i systemet, heller ikke her tillater det store avik. Jeg har muligheten og utstyr hvis du vil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 3, 2005 Takker for svar.. Jeg gjør nok faktisk dette i garasjen selv, da jeg har både utstyr og R12 liggende, må bare vite hvilket rør jeg skal fylle på.. edit : Men takk for tilbudet Sigmund! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 3, 2005 Forresten, er det en minimal lekkasje har jeg god erfaring med middelet "Super Seal Pro" som man tilsetter. Som oftest er slike lekkasjetettere bare lurium, men dette fungerte faktisk på flere biler og en traktor som alle var plaget av små lekkasjer som var vanskelige/tidkrevende å finne. Gassen gikk ut på alt fra 3 uker til et år. Etter å ha fylt dette har alle anleggene holdt i over to år uten at ytelsen har blitt noe dårligere i det hele tatt.. Kjøpes billigst fra USA.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 4, 2005 Forresten, er det en minimal lekkasje har jeg god erfaring med middelet "Super Seal Pro" som man tilsetter. Som oftest er slike lekkasjetettere bare lurium, men dette fungerte faktisk på flere biler og en traktor som alle var plaget av små lekkasjer som var vanskelige/tidkrevende å finne. Gassen gikk ut på alt fra 3 uker til et år. Etter å ha fylt dette har alle anleggene holdt i over to år uten at ytelsen har blitt noe dårligere i det hele tatt.. Kjøpes billigst fra USA.. Takk for tipset, skal se nærmere på dette .. Har forøvrig ikke merket noe forskjell på anlegget siden jeg kjøpte den for 2 år siden, så tror ikke det er noen voldsom lekkasje, men om det er mindre gass enn det skal være så må det jo ha tatt veien et sted.. Får sjekke opp litt rundt "super seal" og fylle på litt mer gass. Satser på at det skulle holde da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 4, 2005 Er du sikker på at du har den gamle type gass? Det bør du jo være helt sikker på da. Det dem bruker idag er R134a. Det skal være en grønn lapp under panseret ditt som forteller deg fyllmengden og type gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2005 Hvis det er en ukonvertert 89-modell har den R12. De to gassene kan forøvrig *ikke* blandes og bruker også helt forskjellige kompressoroljer. Det finnes ettermarkedsoljer som går med de fleste kuldemedier, men det er sjelden fylt annet enn i sammenheng med konvertering.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2005 Jepp er R12 jeg har stående. Bør kanskje ikke skrive i avisa om det, siden gassen ikke er helt legitim lengre, men jeg har iallefall litt slengende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...