Hvordan type motorvarmer ville dere anbefale?

Anbefalte innlegg

På Passaten står det nå en blokkvarmer (type utvendig) som jeg syntes er ubrukelig når motoren ikke blir varm særlig fort og det tar tid før den blåser varmluft inn i kupeen.

 

Har egentlig tenkt å få bygget om til en slangevarmer (kan ikke monteres element inn i motoren på denne modellen) og få kjøpt meg ei lita vifte til å ha inni (er ferdig kontakt inni). Men slik jeg har forstått det fra tidligere diskusjoner så kan blokkvarmeren ha bedre effekt på å "ta vare på motoren" da den varmer opp olja i bunnen? Kan dette stemme? Er det bedre å få varma opp olja for motorens skyld, istede for å få varma opp kjølevæska? Noen sa engang at det er bedre med kjølevæska pga den starter å sirkulere og vil gjøre større deler av motoren varm enn olja som ligger i bunnen? Vil den også varme opp olja? Noen avklaringe/gode råd her fra noen med peiling/erfaring...

 

(vet at ved bruk av slangevarmer så vil det bli fortere varmluft i kupeen)....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt synsing herfra:

Har blokkvarmer (i frostplugghull) på S4'n, og utenpåliggende oljevarmer på bunnpanna på A4-cabben. Synes faktisk oljevarmeren funker bra, i hvertfall ikke veldig mye dårligere enn blokkvarmeren selv om den natyurlig nok har dårligere effekt. Slangevarmer er nok det mest effektive (men ikke økonomiske?) da man samtidig sirkulerer vannet, og med vannkjølt oljekjøler funker nok det bra. For motorens del er nok en oljevarmer best, da det strengt tatt er oljens egenskaper som er viktigst ved start.

Monteringsmessig var det aller enklest å montere den utenpåliggende, men ser at en slangevarmer også kan være ganske enkel!

Jeg har også kupévarmer på begge, så det er uansett varmt når jeg setter meg i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med vannvarmeren jeg bruker, iom. at den varmer opp til 80 grader og at den er en god del billigere enn defa sine produkter. Oljen blir riktignok ikke like varm men den er da ikke kald den heller..

Kjører et gruppekjøp på et nytt parti nå om det skulle være av interesse, i samme tråden finner du mer info om den også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med noen slangevarmere kan man også koble seg inn på vifta så man bruker varmeapparatet til å varme opp kupeen. Går det med den du dealer også, Chris William?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uten videre, men en handy kar klarer å mikle til noe slikt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann varmer med sirkulasjonspumpe er helt topp , !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør da ikke være noe problem og "hacke" seg innpå viften.

Ta styrestrøm fra pumpen, til et rele og som igjen starter viften..

Eneste negative (for min del), er at en slik sirkulasjonspumpe må ha 220v...

 

edit: men er vell enklere og like bra og bare ha en separat kupevifte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sirkulasjonpumpen sitter i varmelementet Tord og er drevet av 220v, det er kun en eventuell kupevifte som må startes. og det blir å slå på styrestrømmen til viftereleet/triggersignal til klimastyring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er klar over det, mente sirkulasjonspumpe/varmeelement.

Men da klimastyringene på div nye biler er et virvarr av kabler etc så ville det vært like greit og montere noe ala defa kupevifte?

 

og visst kupeviften som går på 12v skal surre i noen timer så blir det fort tomt for strøm i minus 10-20 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som regel en oversikt over alle disse ledningene, tviler på at det skal være et veldig stort problem. Tenk på biler som har ettermonteringskit for varme, de må jo lage et triggersignal.

Kupevifte trenger ikke å stå i mange timer om det er 80 grader i kjølevannet, hos meg holder det med 10min for frontrute og sideruter foran.

En annen ting er at du har allerede plugget i 220v til bilen, hvorfor kan du ikke lage en y-skjøt og ha en fastmontert batterilader som sørger for at bilen er toppladet når du skal ut og kjøre?

 

 

Dette er nok et alternativ til et komplett defa-system som fint kan komme opp i 5000 kr, om ikke mer. Eller Webasto da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en sirkulasjonspumpe med varmer på wee.no på 2000w og den fungerer helt topp på min bil.

God varme på ca 15-20 minutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.