Spørsmål om detalj på ledningsnett AAN (Nye spørsmål)

Anbefalte innlegg

Er så lenge siden jeg har drivi med motor og mekanikk på denne bilen, at jeg har falt helt ut av stimen når det gjelder kunnskap.. Må bytte ledningsnett igjen, og det dukket opp noe som for meg er et problem:p

På originalt nett har jeg fem plugger, som går til dyser eller hva de nå er. (Har ikke begynt jobben, så er som sagt ikke inne i det igjen) Se bilde, de ledningspluggene som er under plastdekselet.

På det nye ledningsnettet mitt er det 6 sånne plugger.. Hva skal den sjette gå til? Evt mulighet å bruke dette ledn.nettet? Klipp og lim? Mange spørsmål med antageligvis mulighet for kort og greit svar:)

DSC00296painted.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tipper at den 6. Pluggen din, altså den lengst frem er til triggersensoren på kammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er til hallgiveren som sitter foran ved kamdevet ja. De aller første AAN motorene ble levert med hallgiver som står i fordeler uttaket bak på toppen. Da har nok du en sånn motor. Mulig det er samme kontakt, at du bare kan splitte ut de ledningene og flytte de til bakkant av toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha ja, se der. Får satse på at det er mulig å få til da. Motoren er tidlig 92 modell, så da er det vel derfor.

Forvirrelsen var stor når jeg tittet på bunten med ledninger i esken, men nå skal jeg gå på med godt mot til helgen. (kommer sikkert flere "dumme" spørsmål, utrolig hvor mye man kunne læres opp ved å drive selv, men enda mer utrolig hvor fort kunnskapen forsvinner..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leker meg litt mer i Paint:)

Stemmer det at denne 6. pluggen da skal på denne klokken i bakkant? Vil bare være sikker før jeg drar bilen på verkstedet jeg skal låne i helgen, dårlig med internett der i gården..

DSC00398%20(600%20x%20450)[1].jpg

Kaos%20154%20(600%20x%20450)[1].jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer bra det ja. Under det sorte plastlokket sitter hallgiveren og så går det en aksling inn i toppen som drives av innsugskammen. Har du sjekket om det er samme kontakt? Ellers kan du jo bare ta fra det gamle ledningsnettet ditt. Er 3 ledninger til disse, +5 volt, jord og signal(0v):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info:) Nei, har ikke sjekket enda, nok annet å gjøre også. Men blir en liten sjekk i kveld, samt å raske sammen no verktøy jeg må ha med i helgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem så uforskammet like ut, så da skal dette gå greit. Takk for hjelp, så jeg hvertfall har litt troen på å få til dette etterhvert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er arbeidet igang, fått ut dash og alt annet som er i veien. Men det er jo ikke meningen at jeg skal få til dette noen gang. Bilde 1, plugg rett ved siden av peilepinnen. (Den med to skruer) Denne er i bunten med ledninger i eksisterende ledn.nett, men ikke på det nye jeg skal sette inn.

Noe av det samme med pluggen på bilde 3, denne har tre poler på eksisterende men bare èn på det nye. Så da står jeg fast da, med min mangel på kunnskap er det igrunn ikke aktuelt å splitte opp og fikse det på den måten. Åssen i svarte ska jeg gå løs på dette da?

Bilde to, den finner jeg ikke motparten til, så lurer igrunn på hva dette er til? Den befinner seg nærmest ecu, ved denna tingen som også er på bildet:p

Hehe, føler meg bortimot dum når jeg driver med dette, men håper at noen kan komme med oppklarheter som hjelper på selvtilliten i morra:)

1.png

2.png

3.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, av samme sak.. Hvorfor er ikke dette på det nye nettet? Det er riktignok fra en motor som er ett år nyere, men må jeg ha nett fra samme årsmodell da? Trodde egentlig at AAN er AAN jeg da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har liggende koblingsskjema til aan-nett på mailen min. Send meg en mail på jcskog@hotmail.com så sender jeg det over hvis det hjelper deg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt lett å se ut av bildene. Du snakker om 3 bilder men jeg ser bare to. Uansett, den runde pluggen det er bilde av der, i motorrommet, er til oljetrykksbryter og oljetrykksgiver. Hvilken årsmodell kommer ledningsnettet fra?

 

Da fikk jeg sett det siste bilde også:) Bilde 1 er luft tempgiver, de ledningene/kontakten er der uansett årsmodell;) Bilde 2: Den skal ikke kobles til noe plass:) Bilde 3: Forskjellen på 1 ledning og 3 ledninger her er nok pga av at den bilen du har fått ledningsnettet fra ikke hadde oljetrykksinstrument. Litt rart egentlig siden du sier den bare er 1 år nyere. Trodde det kun var s6 som ble levert uten oljetrykksinstrument

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven, uvurderlig hjelp, hjertelig takk folkens. Da er det s6 nettet kommer fra, stusset litt over at det også er bare én pin på pluggen som skal til instrumentpanel også. Isj, mister den funksjonen da.

Okei, luft tempgiver den første ja. Den er ikke med på det nye. Merkelig. Noen måte å løse det på da tru..? Men godt å høre at den på bilde to skal slenge alene da:)

Takk igjen, klar for ny giv i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nærmer seg stadig:) Men, det er noe som ikke stemmer med kobling av ledninger inn på starteren. Føler at jeg mangler en ledning. Noen som har en enkel tegning/forklaring på hvilke ledninger som skal hvor? Er nesten sikker på at jeg mangler en ledning (ikke jord, men tynn ledning) men den finner jeg ikke noe sted i motorrom. Går en fra dynamo, tror jeg, og inn, kan det stemme at det skal inn en ledning til på starteren?

Om noen skjønner problemstillinga mi:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteri + -> starter -> dynamo.

I tillegg så har du et innslagsignal fra tenningsbryteren inn på starteren.

Inn til dynamoen så går det en blå ledning som kommer fra tenningsbryteren. Denne går også inn til instrumentet, som viser batterilampen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det er noe der som ikke stemmer. Skal oppover i helga og titte på det, finner forhåpentligvis ut av det.

(Her er teori og praksis forent - ingenting virker og ingen vet hvorfor! Dette stemmer veldig bra som en beskrivelse om meg, Arild:) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det stemme at det skal inn en ledning til på starteren?

 

Det skal kun en tynn ledning inn på starteren. Den skal stå på den ytterste tilkoblingen på innslaget, altså mot karrosseriet. Viss du har en tynn ledning på starteren nå så kan det hende den står på den andre tilkoblingen nærmest blokka. Da blir det ikke liv. Gjorde det selv i sommer når jeg monterte motor i S4'en...klødde meg litt i hodet før jeg skjønte hva som var feil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takk for alle innspill:) Da er det nok riktig sånn som det er nå, en ledning inn på den tilkoblingen ytterst. Da blir det ytterligere feilsøking..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt før her så kommer denne ledningen fra tenningslåsen så der skal du ha 12volt når du vrir på nøkkelen til start;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.