#1 Skrevet Mai 3, 2005 Hadde bilen inn til 4-hjulskontroll i går. Bilen er senket 30-40mm (er ikke helt sikker). Verkstedet brukte original-verdier som utgangspunkt ved kontrollen, og alle mål unntatt 1 var utenfor de tillatte verdiene. Inklusive bak, der det ikke finnes no justeringsmuligheter. Det ble gjort et forsøk på å justere camber og caster foran, men det var ikke mer å gå på for å få justert. De mente jeg måtte skaffe papir på hvilke verdier som var tillatt på dette senkesettet, eller på tilsvarende senking. Noen som vet exactly hva de mener her og hvor jeg får tak i det? Er dette hidden møller har på biler med original-senk f.eks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 3, 2005 Bare still så bra det lar seg gjøre og la det være slik. Gjetter på at du har litt i overkant negativ camber foran selv med justeringen på "fullt", det er ganske vanlig når man senker biler av det chassiset. Sportsunderstell og S-modeller tillater en halv grad mer negativ camber foran enn de andre, og det har ikke noen praktisk betydning.. Når det gjelder Biltilsynet har jeg aldri hørt om noen som har sjekket hjulstillingskontroll-papiret noe særlig nøye, de har bare sett selve arket for å se at det faktisk har blitt gjort.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2005 For å evt. unngå å måtte ha bilen på verksted for å frese ut større hull og justere enda mer, snakket jeg med en i biltilsynet kr. sund ang. hvor nøye de var på disse vinklene. Han kom ikke til å godkjenne hvis vinklene var utenfor kravene. Både vinklene foran og bak var utenfor Dette ligger an til å bli en drittjobb uten like å få orden på. Kan det være hele bilen som er skeiv og umulig? Nesten så jeg får lyst til å sjekke om standard-fjærer vil la seg justere innenfor kravene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2005 Hvordan kan målene bak være utenfor kravene når du har stiv bakaksel? Det er jo ikke mulig å verken justere camber eller spissing på hjulene bak. Har kontrolløren hatt det travelt eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2005 Akkurat det lurte jeg på også... bilen er jo senka 30-35-40mm whatever, så det blir vel mer positiv/negativ camber av det bak antageligvis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2005 Du trenger egentlig kun forstillingskontroll. Bak er det ingen justering. Så lenge fjærene har TUV er det tatt høyde for de nye vinklene bak. Skaff innstillingene foran til en bil med sports understell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2005 Hørtes ikke ut som min ivertfall, jeg har da justering på camber bak på S6èn? Fikk ikke stilt min camber tilfredsstillende på min i forrige uke heller, foran på venstre side, nesten litt Bmw skreving over forhjula:( Menmen, er det ingen mulighet å ordne camber? Kan ikke til fordel snu vinkel på "innfestningskoppen" til fjærbeinslagret vel? (husker ikke navnet på det desverre!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2005 På FWD er det ingen justeringsmulighet bak, men ingen vinkler vil heller forandre seg i det hele tatt med fjæringsbevegelsen. Når det gjelder forstillingen er det bare å bruke spesifikasjon for bil med sportsunderstell, den tillater en del mer negativ camber foran. Problemet er å få justert inn langt nok, justeringen "bånner" før man får det rett nok. At det er utenfor området bak sier egentlig mer om slurvete arbeid fra den som har gjort jobben enn noe annet. Så lenge ikke bakakselen er skjev er det ikke teknisk mulig, siden hjulvinklene bak vil være konstante uavhengig av fjæring så lenge ikke noe er slarkete eller utslitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 19, 2005 Har litt slakke i hjullagrene bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 20, 2005 Skjønner ikke hvorfor biltilsynet bryr seg med slikt i det hele tatt, så lenge det ikke går over alle støvleskaft lisom.. Kanskje denne linken kan hjelpe deg litt på vei uansett? http://www.elektro.com/~audi/alignment/ Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 23, 2005 Har nettopp fått tatt en slik kontroll på min. Fikk justert alt av vinkler innen grenseverdiene foruten camber. Spissinga var helt på tryne. Lå totalt 20.8 mm utenfor kravet foran Da gjelder det vel å finne en snill mann på biltilsynet tenker jeg, selv om han bak disken sa at det ikke skulle være noen problemer med å få godkjent dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2005 Thomas: Bilen min er senket noe rundt 31-35 mm. Jeg hadde den forstillings kontroll for 2,5 år siden ....Da var alt veldig galt, men dem klarte å justere så alt ble OK. Mener også verdiene lå godt innenfor kravene. ALt ble bare grønt på skjemaet Skal prøve å finne skjemaet igjen ....skal ligge en plass her PS! Jeg har også vært hos biltilsynet på EU kontroll..... de nevnte ikke noe om dette, så vidt jeg husker .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 23, 2005 Det varierer vel litt hvor prikete man er tenker jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...