#1 Skrevet November 5, 2012 (endret) Jeg har en '94 Polo, for de av dere som ikke har sett tråden min, så har jeg altså skiftet motor for et par uker siden, og i den forbindelse skiftet jeg frostvæske fra den gammeldagse blå/grønn til rosa frostvæske. Jeg brukte biltema's type G30. Både motorblokk, radiator, varmeregister og tank ble sklyt godt med rikelige mengder vann, men i dag når jeg skulle etterfylle litt, så ble jeg møtt av lys brun gjørme (se bildet under). Greit nok, jeg skjønner hvorfor dette har skjedd, men hvilket tiltak gjør jeg for å fjerne dette? Kan jeg bare ta vekk gjørmen i tanken, eller må jeg kjøre gjennom enda mere vann i motoren? Hva mener folket? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2012 : eek :det der ser VELDIG ut som gåen topp pakning spør du meg! hadde samme problemet frå blå til rød frostveske på min, men det var ikkje ein BRØKDEL av det der! eg ga opp, flusha og skifta tilbake til blå, då vart eg kvitt problemet, når ein har brukt blå frostveske i alle år på ein gammel bil er det veldig vanskelig å få vekk alt, og den røde reagerer som !¤##% på den blå, men omvendt er det ikkje så gale. Høyrte noke om å kjøyre sterk konsentrert rød veske på først for å "fushe", men kan ikkje gå god for dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2012 Om det er olje fungerer det utrolig bra med Zalo. Oljen blander seg med vannet når du har Zalo i. Har brukt dette mange ganger,senest på A4en min når varmeveksleren på oljekjøleren var hull i. Fyll op med vann og Zalo og kjør den varm og tapp av. Gjorde det fire-fem ganger og da var det gullende rent alle plass. Brukte vel en halv flaske på fire fem skyllinger. Kan sikkert med fordel ta ut termostaten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2012 flushe, flushe igjen, og deretter flushe et par ganger til. finn egnet punkt - tre på hageslange med passe trykk og la det spyle gjennom i kombinasjon med zalo eller andre midler som ikke skader noe, men samtidig løsner svineriet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2012 : eek :det der ser VELDIG ut som gåen topp pakning spør du meg! hadde samme problemet frå blå til rød frostveske på min, men det var ikkje ein BRØKDEL av det der! Jeg tviler sterkt på at dette er olje i vannet. Motoren var i utmerket stand i donorbilen, når jeg kjørte den hjem fra Tyskland (90 mil en vei uten problem). Her hjemme skiftet jeg toppdekselpakningen, og det var ikke antydning til noe problem under toppdekselet. Til slutt har jeg bare kjørt med bilen rundt 15-20 mil etter at jeg installerte motoren, og hadde det vært toppakningen, så hadde det ikke bygget seg opp så raskt. Uansett, så er det vel under oljelokket det blir brunt slagg, ved vann i oljen? Det blir vel ikke sånn hvis det kommer olje i vannet? Nei du, dette er nok en reaksjon i frostvæsken, og ikke olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2012 flushe, flushe igjen, og deretter flushe et par ganger til. finn egnet punkt - tre på hageslange med passe trykk og la det spyle gjennom i kombinasjon med zalo eller andre midler som ikke skader noe, men samtidig løsner svineriet... Ja, det er nok dette jeg må gjøre, tenker jeg. Men jeg bør vel heller tappe ned alt, bare fylle med rent vann, kjøre motoren varm, og så gjenta noen ganger? Syns det er litt rart, for jeg trodde at G30 skulle være trygg å blande slik som G12+, eller tar jeg feil? Jeg vet at G12 (uten +) ikke kan blandes... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2012 om du kobler på hageslange så får du ikke tatt alle deler av kjøleanlegget, men det er greit å gjøre først for å ta det verste.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 5, 2012 Enig i det, Thomas, men det var jo akkurat det jeg gjorde når jeg hadde motoren på guvet, med vannpumpen demontert (fordi jeg skiftet reg-reim og vannpumpe). Da spylte jeg gjennom motorblokken, spylte radiatoren, spylte varmeregisteret og vanntanken. Likevel har dette altså skjedd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 5, 2012 Syns det er litt rart, for jeg trodde at G30 skulle være trygg å blande slik som G12+, eller tar jeg feil? Jeg vet at G12 (uten +) ikke kan blandes... Rød frostvæske G12/G30 skal ikke blandes med noe annet, så der har du sikkert synderen. Grønn frostvæske derimot, kan blandes med blå. G12+ kan blandes med alle typer frostvæske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 5, 2012 spyl ut så MYE du kan,legg en oppvasktabelett ned på ekspansjonstanken,fyll på lunka vann og la den gå på tomgang i noen minutter...så skyll på nytt,fyll på frostvæske og kjør... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 6, 2012 Rød frostvæske G12/G30 skal ikke blandes med noe annet, så der har du sikkert synderen. Grønn frostvæske derimot, kan blandes med blå. G12+ kan blandes med alle typer frostvæske. Det var dette svaret jeg fikk på Bilxtra i dag også, da jeg var inne å kjøpte ny termostat (den var dårlig uansett). Jeg trodde at G30 og G12+ var det samme, men da har jeg lært spyl ut så MYE du kan,legg en oppvasktabelett ned på ekspansjonstanken,fyll på lunka vann og la den gå på tomgang i noen minutter...så skyll på nytt,fyll på frostvæske og kjør... Det var akkurat det som var planen min, å bruke middel fra oppvaskmaskin. Irriterende at jeg ikke fikk ut alt av den gamle frostvæsken, men sånn er det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 9, 2012 I dag fikk jeg rengjort motoren. Tappet ned frostvæsken, fylte på med rent vann pluss en "dose" oppvaskmaskinpulver, og så kjørte jeg motoren varm. Skylte deretter gjennom med rent vann 3-4 ganger før jeg fylte på med ny dose G30 frostvæske. Regner med at alt er bra nå- Til de av dere som begynte å vase om toppakningen, så vil jeg bare fortelle at det var ikke den minste antydning til oljefilm i frostvæsken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 9, 2012 Hvilken motorolje kjører du på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 9, 2012 Biltema Mineral 10W40 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...