#1 Skrevet November 6, 2012 Hei, jeg har en allroad 01 modell som nå har gått 150000 km. Så vidt jeg vet har denne bilen kun fått skiftet noen bærearmer foran og er ellers urørt. Jeg merker nå at den er vel stumpete på ujevnheter i veien, og at tighthetenopplevelsen er dårligere. Dvs, er farten svært lav tar den ujevnhetene fint, men 50+ så merkes det. Bilen har fortsatt service hos Møller, men dem finner ikke noe som dem anmerker vedrørende dette. Jeg spurte ved sist service hvordan det vil være med foringene på disse og om det var noe å hente ved å bytte ut foringer. Svaret jeg fikk var vel noe sånt som at "alt slites med tiden, men å begynnet å bytte ut ville bli dyrt". Nå besudler jeg fritiden min ved å gjøre slike ting selv, så noe er det å jo å spare. Men hvor begynner jeg? Er det noen tips på hvordan jeg kan teste dette selv for å finne det som er dårligst? Kan demperne være syndere i dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 6, 2012 Om du vil da så kan jo du bytte hele forstillingen og alt ellers av foringer så blir det vel litt forskjell Så kan jo du og bytte hele luft opplegget.. Min også er litt stutt i dempingen når jeg har litt fart over en fartsdump men det har vel litt med at det er en stor bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 6, 2012 Nja, sånn ca 20 foringer fremme, og knappe 30 bak..... det må vel være mulighet for å være litt selektiv... Ujevnheter som fartspumper er uproblematisk, mer at den slår på ujevnheter som asfaltoverganger, kumlokk osv. Innbiller meg at den ene siden er verre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 6, 2012 Det er mer normalt og bytte lenke-armer isteden for og bytte foring, du finner som regel sett i prisklasse fra 2-3 tusen opp til 6-7 tusen, alt etter kvalitet. Det er vel 8 armer fremme, og sikkert tilsvarende bak. Å må ikke glemme arm til stabstag. Eksempel på ein arm: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 6, 2012 Joda går greit å bytte hele enhetene, men kun på måfå? Må jo være en måte å kunne vurdere dem. Bak er det ikke multilink men "doble bærearmer" (double wishbone) og her bytter man foringene. Fire armer a fire foringer hver. Fines også en "lenke arm" på hver side. Stabstag kommer i tillegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 6, 2012 Hvis du skal skifte ut noen av armene i forstilling så ville jeg absolutt kjøpt et kjent kvalitetsmerke freks Lemförder, Meyle eller til nød Optimal. Litt å lese på her: http://forum.vacn.no/showthread.php?192837-Erfaringer-med-kvalitet-p%E5-ulike-fabrikat-av-multilinkdeler&highlight=multilink Merk at de fire nedre armene er annen dimensjon på Allroad enn på A6/Passat/A4 og at disse er sjeldnere å få tak i som sett, derav blir de også en del dyrere. I forhold til stutt fjæringsopplevelse så vil jeg tro at både fjærer, dempere og de nedre armene hvor demper er innfestet må dele litt på skylda. Men såpass kort kmstand burde ikke medføre noen så stor slitasje på fjærer/dempere at det er verdt å skifte dem ennå, med mindre bilen har gått 150 tusen ekstra i Tyskland eller levd et hardt liv på snødekket E6 i Troms og ellers mye humpete asfalt. Jeg ville heller spart penger og tid til senere reparasjoner av andre ting å bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 6, 2012 Lemförder, er ikke det orinalprodusenten til Audi? Går det ikke ann å presse ut og skifte foringene fra armene også? Da kunne man ha forsøkt dette i første omgang, og sett forbedringen. Relativ billig test også. Visste ikke at det var andre armer på allroaden så det var greit å vite! Luftbelger og ikke fjærer på denne bilen, men blir disse slitt tilsvarende som fjærene? Jeg har vurdert å bytte demperne. Ikke fordi bilen har gått ekstra i Tyskland, men med tanke på de elendige veiene i dette landet tar det livet av det meste. Har fått mange motstridene opplysninger på dette, men med egne erfaringer mtp demperbytte så er det stor forskjell på før og etter. Har blant annet byttet på en som ikke hadde gått mer enn 120K, og det var STOR forskjell! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 7, 2012 Jo det er orginale armer, de siste eg kjøpte var nett like som de fra møller, bare org dele nr var slipt vekk. Men stempel sto igjen. Har aldri prøvd å presse ut og sette i nye foringer, heller ikkje hørt om noken som har gjort det. Men det er sikkert muligt, men spørs om du får bytta kule ledd på enden... Men slik du forteller så er det sikkert totalen av dempere og foringer som gjør bilen slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...