#1 Skrevet November 7, 2012 Hei! Hadde Golfen på eu-godkjenning nå og fikk overraskende nok bare en 2'er feil. Den gikk på at håndbrekket ikke tar i like mye på begge sider bak. Jeg har prøvd å se på det selv, men uansett hvor mye jeg prøver å stramme og slakke kabelen fra brekket, så vil ikke brekket ta i omtrent like mye. Jeg kan heller ikke se noen måte å tilpasse hver siden individuelt, ved kaliperen? Den eneste grunnen jeg kan se, er at jeg byttet den ene kaliperen når jeg sist byttet klosser. De skal selvfølgelig begge være til Golf 4, men armen på den ene siden har litt annen vandring enn kaliperen på den andre siden. Kan dette være grunnen? Jeg hørte med mekonomen-verkstedet på Storo, men de skulle ha 6-700 kroner bare for å løfte den opp og se, og det tilsvarer jo prisen på en kaliper hos Biltema, så jeg tror bare jeg bytter den i helgen. Er over den første fristen for godkjenning allerede, og på grunn av at jeg studerer for tiden, så har jeg minimalt med tid til å krongle på bilen . Er det noen som har noen erfaring med dette, eller tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 7, 2012 et tips er å ta av vaieren fra caliperne og se om vaieren beveger seg fritt og om armen på caliperen beveger seg og låser bakhjulet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 8, 2012 Noen av caliperne som er i handelen må grunnjusteres etter montering for å ta riktig. Hvilket fabrikat har du kjøpt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 8, 2012 Vaieren går fint, og har forsøkt å grunnjustere som du sier. Men caliperene er som sagt ikke helt like, så armen går litt forskjellig. Den som sitter på den ene siden er vel orginal regner jeg med, og den nye er fra Biltema. Jeg prøvde å justere litt på den nye for å få den lik den gamle, i håp om å få det til å fungere. Nå må jeg derfor bytte ut caliperene på begge sider... Jeg kommer nok til å bytte de med to nye fra Biltema i helgen. Da bør det absolutt fungere om jeg ikke tar veldig feil. Får hjelp av far i når han er på stasjonen, så da går det litt fortere. En av fordelene med å ha far i brannvesenet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 9, 2012 Vel, det var en bortkastet kveld og 2k ut av vinduet. Byttet ut calipere og klosser men fortsatt samme dritet. Da må da være vaieren Forøvrig så er jeg overrasket på hvor enorm forskjell det er i prisene hos Biltema /Mekonomen og Torshov. Jeg vet jo at alt generelt er billigere der, men så store forskjeller som jeg fant ut idag var ekstremt. Hos mekonomen skulle de ha ca 3800 for begge calipere bak + klosser. Hos Torshov skulle de ha litt over 4 (om jeg husker riktig), mens Biltema tok 1600. Caliperene hos Biltema virker helt greie, har brukt en i et halvt år nå. Edit: Det eneste problemet jeg hadde med caliperne var at vaieren fra håndbrekket var litt for tykt for å få den rett inn i armen, måtte knote litt med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 9, 2012 Her forandrer ting seg litt vel fort, i går gikk wire helt fint...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 9, 2012 Jupp, trodde jeg..... Vaieren går fint når jeg drar i brekket. På begge sider. Eneste alternativet jeg har igjen da (i mitt hode), er at den ene vaieren av en eller annen grunn er kortere av den andre. Vet ikke om den henger igjen noe sted eller hva det er, men virker veldig besynderlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...